Hjälp, jag kan inte pruta!

M

mellon

Har varit och tittat på en häst och fått veta priset.
Det tycket jag är för högt.
Några andra köpare finns inte, eftersom den inte är utannonserad.
Blev stum när priset lades fram för mig. Sa inget mera då.
Har funderat på den i snart två veckor och känner att det är nog den jag vill ha.
Hur prutar man utan att riskera att ägaren säger tack och hej?
Har svårt att tänka mig någon annan ge detta priset, men de verkar inte ha någon brådska att sälja, de kan säkert vänta till hösten.
Och jag vill ha hästen nu.
Hur gör ni?
Tacksam för tips!!!

Sv: Hjälp, jag kan inte pruta!

jag frågade helt artigt om säljaren kunde tänka sig att gå ner något. Dom hade heller inte brådis att bli av med hästen, och efter köpet fick jag reda på att om jag inte köpt henne hade dom behållt henne själva.
Nu rörde sig inte det om någon jättesänkning i pris, men några tusen blev det ju iaf. Sen var inte min häst någon "dyr" häst (det ligger ju alltid mycket pengar i hästköp).
Men jag visade att jag helt klart var intresserad och frågade när jag sen pratade med dom på telefon några dagar efter besöket.

Lycka till!

När jag säljer häst så sätter jag ett högre pris som folk kan pruta på.Men det finns ju en gräns för hur långt man kan sjunka i pris.Jag skulle ju inte sälja en häst tex hbl,LA utb, 10 år för 10 000 :smirk: Då kan jag som säljare vänta ett tag istället.Du får helt enktl vara realistisk å tänka om säljarna verkligen har ett för högt pris eller om det är du som nite vill lägga ut de pengarna fast hästen skulle vara värd det.
Pruta på om du kan det, i många fall skriver man ju ett pris för att det ska vara det priset.
Jag tror inte ägarna avfärdar dig som köpare men de säger till att "vi säljer inte hästen under detta pris "tex å sen får du rätta dig efter det eller avstå.

Jag fick ner min häst 15000...ja det är sant när ja köpte henne...11 år, utb 1.20/LA...

Jag tycker att du ska lägga fram det priset du kan ge för hästen..Får du den så får du den...Säljarn brukar ju gå med på att mötas på halva vägen...

Lycka till...

fast det var bra ovanligt. :smirk:

Dom flesta säljare har nog en liten prutmån...
Om dom gärna vill att du ska ha hästen så är dom nog inte svårövertalade om du nu inte tänker pruta enorma summor...
Fråga bara vänligt vad lägsta priset är...

När jag köpt häst så har jag meddelat säljaren vilket pris jag är villig att ge för hästen. Det är ju inte att man prutar som kan missuppfattas utan hur man prutar.

Sen prutar jag inte för prutandets skull...

Som exempel kan jag ge...

Köpte en c-ponny till dottern för ett antal år sedan.... pris 38 000.
Hästen var värd var enda krona... inget prutande..

Köpte en varmblods korsning för två år sedan.. Pris 10 000. Hästen var helt ohanterad/felhanterad. Inga papper, ingen vaccinering och med fruktansvärt misskötta fötter.
Bjöd 4000 för hästen och fick den för det, inkl utrustning....

Min nuvarande medryttarhäst ska säljas för ett relativt lågt pris (ca 10.000 kronor mindre än vad hon eg. är värd) inklusive all hennes utrustning.

Nu finns det två intresserade och båda har sagt ett pris som är 15.000 kronor lägre än det utsatta. "Min hästägare" kan tänka sig att sänka kanske 5000 kronor men inte så mkt.

Man borde ju inte svara på en annons om man vet att man inte har råd med det utsatta priset..

Ta ett lån, ta hästen på avbetalning...
Säj som det är, att du verkligen verkligen vill ha hästen men det ekonomiska läget ser ut som det gör.

Tja...
Du anser inte att hästen är värd det begärda priset/ alternativt har inte råd med det begärda priset.
Eftersom det inte finns andra spekulanter (ännu) så är det bara att lägga ett bud. Försök motivera budet. T.ex. om hästar av motsvarande kvalitet påmarknaden kostar si och så mycket mindre, påpeka detta. (Om så skulle vara fallet...)

syrran skrev:
Köpte en varmblods korsning för två år sedan.. Pris 10 000. Hästen var helt ohanterad/felhanterad. Inga papper, ingen vaccinering och med fruktansvärt misskötta fötter.
Bjöd 4000 för hästen och fick den för det, inkl utrustning....

Och själv höll jag på att göra ungefär detsamma,men innan ägaren gett mig ett pris.
Jag fick reda på att en 3-årig ponny,liten D,skulle säljas så jag ringde helt enkelt upp ägaren och tänkte erbjuda henne 6000:- för den då det var i ett akut skede och hästen skulle bara bort.
Fräck ja kanske..men hade is i magen och frågade vad hon hade tänkt sig och då fick jag till svar 4000:-,ehhh,jag prutade inte,jag köpte ponnyn.. :smirk:

Fråga ägare om dom kan tänka sig att gå ner i pris. Hästen som jag köpte kostade 5000:- och då frågade jag om dom kunde tänka sig att går ner i priset. Så jag fick honom för 3000:-

Lycka till....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar