Hjälp jag behöver råd

peace

Trådstartare
Jag har träffat en man som jag vill leva med....Jag bor i Skåne och han i Dalarna...Han är inte flyttbar,och det har jag vetat om från början....Jag vill/och är flyttbar....vet bara inte vilken ände jag ska börja med??...Har som ni kan kanske läst i tidigare trådar...gått genom en jobbig skilsmässa efter 27 år med samma man 2011...Vi drev firma tillsammans,som han tog över,jag blev arbetslös och det var nog egentligen det jobbigaste av allt.....Jag fick dock jobb ganska omgående och är nu fast anställd i en Ica här där jag bor.....Nu vet jag liksom inte vad jag ska börja med...sälja/hyra ut mitt hus,flytta upp och söka jobb.....eller först få jobb innan man flyttar upp???...Jag tycker att det känns som det är lättare att söka jobb när man är "på plats"...men samtidigt är jag livrädd att kasta mig ut i arbetslöshet....Hjälp mig,måste finnas någon som gjort den här resan?? Hur gjorde/hade ni gjort???

Sv: Hjälp jag behöver råd

Jag var i ett helt annat läge i livet när jag gjorde min flytt mot vad du är.

24, arbetslös, boende hemma hos mamma. Pojkvän i ny stad, 20 mil bort.

Sökte jobb från hemorten innan jag flyttade. Hade turen att vi fick lägenhet samtidigt som jag hittade jobb. Hittade sköthäst i samma veva som flytt. Tror jag t om hade flyttat precis när jag hittade hästen.

Skulle inte velat ha flyttat upp utan jobb. Ny ort, nytt förhållande o inget att luta sig tillbaka på. Nej, tack! :)

Ok...jag är ju i ett annat läge....Kan jag bara få hyrt ut mitt hus....kan jag t.o.m tjäna lite på det,då jag faktiskt inte har några lån på det....

Bor han i närheten av Borlänge? Det händer ju mycket inom handelssektorn där nu i och med etablering av IKEA.

Och här blev man nyfiken :D.
Rättvik är ju tyvärr svårt då det finns få arbetsplatser där. Du får nog räkna med att pendla. Men Mora (en halvtimme) och Borlänge/Falun finns ju inom en timme.

Börja leta jobb även tillfälliga så du har en början. Har en mycket kär fd kollega och vän som träffade sitt livs kärlek som bodde i Skåne och vi i Mälardalen.... efter ett halvårs letande fick hon jobb där och flyttade ner, tror inte hon ångrat sig en sekund. Men tror att man själv mår så mycket bättre om man har något jobb eller annat som också drar vid en flytt långt iväg. Tänk också på situationen för ev barn men de är ofta mer förstående än oss gamlingar. Lycka till hur det nu än blir

Mora är ju helt ok....får ringa butikerna där....Bor du i Rättvik..:)?

Mina grabbar tycker inte jag ska tveka....Dom vill att jag blir lycklig...och menar att när vi väl ses,blir det bara kvalitetstid...och sååå himla lång är det ju inte...Dom är ju vuxna och utflugna...

Börja söka jobb först och främst, som andra säger så har du någonting att stötta dig på då.

Ha inte bråttom med att hyra ut ditt hus när det vankas flytt för dig. Har du någon hemmavid som kan kolla till huset med jämna mellanrum och som kan hjälpa dig lite när det väl är uthyrt OM det skulle krångla liksom? :)

Ja,jag har redan börjat söka jobb,men av erfarenhet vet jag att just butiksjobb oftast fås genom kontakter eller att man ringer/besöker butiken och visar sitt intresse....oftast kommer man in på timmar till att börja med.....Kan även tänka mig att börja jobba som hästskötare i travstall igen.....Min son bor i närheten o kan se om mitt hus....

Jag gjorde som så att jag flyttade till Dalarna och kärleken, sen sökte jag jobb och när jag konstaterade att det hela faktiskt kändes bra så hyrde jag ut min lägenhet hemma för att till sist komma fram till att det nog allt var dags att sälja den för det är ju liksom vi och inte skulle jag flytta hem till min hemort igen.
Å skulle jag få för mig att göra det så hade jag ändå vuxit ur den pyttelilla 1an vid det här laget.

Allt löser sig! Jag tror inte man behöver noja så mkt i onödan utan bara gör och njut :)

Ja,jag tror jag gör som du....:)...Detta känns bara så helrätt....;)...

Nu vet jag liksom inte vad jag ska börja med...sälja/hyra ut mitt hus,flytta upp och söka jobb.....eller först få jobb innan man flyttar upp???...

Börja söka jobb. Arbetsmarknaden är ju global nuförtiden. Hur känner du för huset - vill du ha möjligheten att flytta tillbaka om det inte funkar som du tänkt? I så fall försök hyra ut. Känns det som just det här huset inte är så viktigt att kunna återvända till, skulle jag rekommendera att sälja. Du behöver kanske få loss pengarna för att kunna köpa in dig i något gemensamt boende. Du kan leta efter en köpare/hyresgäst som har en hyreslägenhet att byta med, så du har bostad under mellantiden?

När det gäller själva flytten och NÄR... så är det ju lite beroende på hur länge du klarar dig utan inkomst, om det skulle ta tid att få jobb. Du får karens från A-kassan i 9 veckor om du slutar ditt jobb utan att ha fått något nytt. Sen är ju A-kassan mycket lägre än din nuvarande inkomst. Jag vet inte om det skulle vara så otroligt mycket lättare att söka jobb när man är på plats, inget hindrar dig att vara hur aktiv som helst, ringa alla företag inom pendlingsbart avstånd och hålla koll på alla platsannonser.

Du kan ha en deadline, om du vill. Att du flyttar upp senast den 1 januari om du inte har fått jobb innan dess, typ.

Grattis till kärleken och lycka till med allt.

Är du med i facket? Handels har en inkomstförsäkring som kan komma till nytta om du skulle stämpla.

Kan du inte åka upp på ett längre besök och lägga ut lite krokar om jobb samtidigt? Kanske karln din har kontakter som kan hjälpa till?

Kan tillägga att Rättvik är fantastiskt vackert, jag bodde där i ett år när jag gick på lantbruksskolan :)

Jo,jag vill gärna ha just detta huset,OM jag nu ska tbx....Tänkte hyra ut det under ett år,sen bör jag ju veta om jag trivs där uppe....

Tycker det låter som ett bra förslag att åka upp på en längre sejour och passa på att söka jobb då. Gärna göra grovjobbet innan (skicka ansökningar, följa upp via telefon och försöka få personliga möten bokade).

Annars håller jag med om att - om det är möjligt - kan vara läge att flytta först och söka jobb vid ankomst. Den typen av jobb du verkar söka handlar mycket om att man dyker upp personligen.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Myzan87
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 650
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 606
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 467
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka