Hjälp, jag är skev!!!

Elina8

Trådstartare
Jag har ett tag märkt aqtt jag är lite stelare i ena sidan, i högerbenet rättare sagt. Men idag när vi red mot stora spegeln i ridhuset utan stigbyglar, fick jag det svart på vitt. Jag sitter och drar upp högerbenet så det ser ut som att det benet är 1 dm kortare:crazy:.
Jag har märkt detta främst vid barbackaridning, jag blir ofta trött och stel i det benet, och nu förstår jag ju varför. Jag sitter ju och spänner det så att det är mer böjt och blir kortare.

Det är främst i trav detta problemet uppstår, och om jag verkligen konsentrerar mig så kan jag länga ut benet, till exempel om jag flyttar bak skänkeln och verkligen pressar. Men så kan jag ju inte rida runt.:eek::angel: Då kan jag ju inte ge hjälperna, utan då får jag ju bara sitta och trycka ner det och då gör det ju inte så stor nytta:angel:.
Jag har alltid varit vänsterfotad och är vigare i vänsterbenet, så jag borde kanske träna högerbenet på nåt sätt. Men hur???:confused:

Så snälla, finns det någon som vet hur jag ska få bukt på detta?
Kan ju bara föreställa mig hur det påverkar hästen och min ridning om jag sitter och spänner och drar upp ena benet.

Nån som vet nåt bra tips eller nån bra träning, (jag suger på allt som har med träning att göra, men jag kan tänka mig att testa nästan vad som helst) eller något annat bra knep på hur jag ska göra?

Snälla hjälp mig:( :bow:

Sv: Hjälp, jag är skev!!!

gå till en kiropraktor eller naprapat, det sitter nog garanterat i ryggen eller bäckenet.

Kan du försöka identifiera vilken/vilka muskler du håller upp benet med? Så som jag tänker mig använder du höftböjaren på framsidan av höften/låret för att hålla upp, om du då tänker på att skjuta fram höften på den sidan med magen och räta ut benet ända därifrån kan du få hela resten av benet att räta ut sig. Inte skjuta fram hela tiden utan växelvis, om du känner efter redan i skritten kan du nog komma på hur du ska göra. Försök känna dig fram till en lösning och fokusera på den när du gör någonting enkelt och strunta i det när du gör svårare saker. När man får in känslan brukar den sprida sig även till de svårare lägena så småningom och man slipper spänna sig för att man försöker för mycket.

Håller med om att du borde få det kollat/behandlat, sällan det "bara" sitter i att man spänner sig! :p

Men jag lider med dig, har fått liknande a-ha upplevelse sen min kuse blivit sak i SIN kropp och jag insåg att jag fortfarande knappt kunde styra! :rofl: Ska bli en tripp till osteopaten så snart jag kan få tid och är ledig från jobbet.

Tack för era svar allihopa.:bow:

Det är verkligen inte kul när man inser sina fel och brister (men såklart är det bra att man gör det).

Jag tror också att det är höften det sitter i. Om jag lyfter uppbenet så att jag har 90 graders vinkel i beåde höften och knät, så kan jag på vänster sida böja det långt ut åt sidan. Alltså att knät pekar åt vänster, istället för rakt fram (Lite den rörelsen thaiboxare gör om ni har sett det nån gång).
Men gör jag samma sak på höger sida så tar det liksom stopp halvvägs. Det stramar på insidan låret, så det kanske hjälper försöka strecha där?

Borde kanske kolla upp det. Ska kolla med min kompis som är sjukgymnast först, så kanske det inte behöver bli så dyrt:angel:.

Ska tänka på tipsen jag fick och hoppas att det blir bättre, annars blir det benknäckaren nästa. (ska kanske tillägga att min pappa är det stelaste som gått på denna jord, och jag börjar brås på honom mer och mer för varje år som går)

Jag tror inte det är bra att stretcha för mycket (försöka "dra" kroppen rätt själv) innan man fått behandling, att däremot fråga efter lite stretchövningar efter/emellan behandlingar när man är där tror jag är bra. Men bara lite i taget inte tvinga kroppen till något!

En sjukgymnast skulle jag inte anlita till att fixa sneda höfter. Det är otroligt vanligt med sneda höfter och inte alltid man "lider" av det, men det är ett komplext problem som sällan blir bra av ynka manipulationer heller (vilket jag förstått att vissa sjukgymnaster kan), kroppen som helhet behöver behandlas. Därför jag föredrar att gå till Osteopat som (förhoppningsvis, är ju alltid lite olika från person till person) ser mer till helheten än t ex kiropraktorer. Fast det ska erkännas att jag inte är så insatt i hur kiropraktorer och naprapater jobbar mer än att de logiskt sett främst är inriktade på skelettet.

Nu på senare år har jag insett att med tanke på hur mycket tid och pengar jag slösar på filmer, utrustning, träningar, behandlingar av hästen (även i förebyggande syfte) så är det en investering att betala för att få sig själv behandlad. Annars kommer jag alltid ha ett "tak" som ligger ganska lågt och få kämpa onödigt hårt för att få valuta för pengarna jag lägger ut på för t ex träningen. Så HAR man råd och hittar en skicklig behandlare tycker jag absolut det är värt det! :)

Jag tror inte att det är skelettet det är fel på, utan det känns mer som att musklerna är lite stela/korta. Så därför tänkte jag att stretching kunde vara bra. Men såklart inte för mycket. Mer för att försöka få upp rörligheten lite. Och detta är ju sjukgymnaster bra på, att strecha rätt alltså.

Jag måste erkänna att jag inte har en aning om vad en osteopat gör. Kiropraktor knäcker ju:angel: men vad gör en osteopat?

Kanske ska gå och höra, tror att det finns en på kompisens jobb som är nåt sånt där knepigt.

Om du inte har något "problem" med skelettet t ex höfter eller rygg är det bara att gratulera! :bow:
Så lyckligt lottade är det nog inte många som är. ;)

Om man tänker såhär: Visst kan det vara muskler som försämrar rörligheten i en led. Men med enbart massage/stretching är det inte säkert att man kommer åt orsaken till att musklerna blir för spända eller få väldigt svårt att kunna stretcha utan att bara överstretcha andra muskler.

Osteopater behandlar "mildare", gör mjukare manipulationer och försöker se till helheten snarare än en felande bit för sig, missar man helheten kommer problemen lätt tillbaka. Men som sagt så är det säkert väldigt olika hur skickliga de är och hur dom jobbar.

Hehe, jag vet ju inte om det är något fel på skelettet egentligen, det är bara att det inte känns något i skelettet. Det jag vet är att jag alltid varit stel i högersidan, men sen vad det beror på har jag ingen aning om. Det kan säkert bero på höfterna eller nåt.

En osteopat verkar ju bra, jag tror att jag föredrar lite mildare behandling.
Har du varit hos en osteopat? Hur går själva besöket till? Vad gör dom med en?:confused::crazy::angel:

Nej, men en lärarassistent på en kurs jag går på är Osteopat och av henne har jag fått lite behandling. Hon är riktigt duktig! :)
Antingen behandlar dom kraniosakralt (väldigt mild behandling som i princip går ut på att trigga kroppen läka sig själv men förvånansvärt effektivt om behandlaren är skickligt), eller via osteopat-manipulationer (också ganska milda, man försöker utnyttja kroppens egna reflexer) eller en kombination av dom båda. Svårt att förklara, är inte så insatt i manipulationerna heller mer än ett par varianter som jag sett utföras på häst! :p

Kan rapportera när jag fått en "riktig" behandling sen men det lär dröja ett par veckor eller så!

Okej, får väl se om jag hinner dit innan dig då:p

Ska gå till min kompis imorgon och fråga vad hennes arbetskamrater är för sorts kvacksalvare:angel::D Har för mig att det fanns en osteopat där.

en kiropraktor ser till kotorna, diskarna och nerverna också..:)

Aha, okej. Då är det inte så mycket skelettet då.
Fast det är klart, hade ju varit svårt att "knäcka" eller vrida skelettet till rätta. Då hade man ju brutit av det. Så det är ju ganska logiskt egentligen att det är i lederna de fixar. Tänkte inte på det:angel:

Joo, stretcha (Eller hure nu stavas?) Alltid efter ridpasset och tåj ut den sidan då är stel i..

Okej, det är jag ganska dålig på om jag ska vara ärlig.
Hur stretchar man insida lår då? Har ju kunnat det här, men det var ett tag sen jag var tvungen att plugga in det inför idrottsproven.:angel:

Alla är vi snea och ojämna. som ryttare borde man känna till det på sig själv.
Insidan lår, lägg upp ben på köksbänk (mage mot bänk), tå framåt och tryck dig lite neråt. Alt sitt på huk och streck benet rakt ut åt sidan, vinkla tår framåt och luta kroppen neråt samt åt andra hållet (bort från benet).

Själv är jag sne i axlarna (vänster axel sitter längre fram en höger), har en överrörlig vänster fot (fel fotställning) samt en höger höft och armbåge som inte har full rörlighet.
Därmed måste jag tänka mycket på mig själv när jag rider och ibland ta ridpass där jag struntar i hästen och bara bryr mig om mig själv, då tar jag hjälp av tex en gramantygel.

Okej, dags att börja stretcha lite nu då.

Kanske ska bjuda hit syrran (som är värsta freaket och har läst om alla muskler i hela kroppen och är en jävel på träning och stretching, alltså raka motsatsen till mig.) Bra förklaring iaf, jag tror jag fattade rätt. Men på den där man lägger benet på köksbänken (testade precis) så känns det som att det sträcker mer i baksida lår. Gör jag fel, eller ska det sträcka där också? Den andra kändes som att jag gjorde rätt iaf. Ska be syster övervaka så jag gör rätt i början så jag lär mig.

Tack för hjälpen!

Se till att tårna pekar framåt, inte uppåt. Och att du tittar framåt och inte på benet.

Lycka till...

kl

Man kan tex även råka dra upp ex högerbenet om det strålar ut smärta av olika anledningar.

Min zoonterapeut / naturterapet / homeoapt har varit bra att fixa detta problem jag haft i bland mitt högra ben var kortare.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: Mandarinen
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 424
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar