Hjälp, jag är så lättväckt!

Utöver öronproppar har jag ibland på lugn musik, vågljud etc. om jag sover själv har jag det på stereon. Om jag sover med pv kan jag ha det i sovhörlurar(mjuka och platta som inte gör så man inte kan ligga på sidan).

Det gjorde en kompis till mig.
Han vaknade av att han tuggade på sina öronproppar :rofl:
Hahaha

Helt OT men...
Minns när en bukefalist berättade om gången då hen och partner sett en väldigt spännande film. De hade en godisskål mellan sig. Partnern tog en skumgodis, fastnade i den spännande scenen och började av någon ryggmärgsreflex rulla skumgodisen mellan fingrarna. Sedan stoppade hen den i örat.

Hur funkar "white noise"?

@niphredil ?

Andra?
Alltså jag har bara testat lite, med mobilen, och för mig funkar det så pass bra att jag vill köpa en mer stationär variant att ha i sovrummet. Det är liksom lagom med oljud för min del, lite i stil med när man flyger, och det döljer mindre ljud som blir irriterande och sticker ut eftersom det är tyst i övrigt.

En sak som jag tycker är svår med öronproppar är ljudet som blir "inne i huvudet". Ett skumt eko när jag andas och sväljer, vilket jag ju gör ganska ofta.

Upplever inte andra det? Jag blir som instängd i huvudets eko, typ.

Alltså, mitt hörselsinne är lite kajko. Det vet jag.

Alltså jag har bara testat lite, med mobilen, och för mig funkar det så pass bra att jag vill köpa en mer stationär variant att ha i sovrummet. Det är liksom lagom med oljud för min del, lite i stil med när man flyger, och det döljer mindre ljud som blir irriterande och sticker ut eftersom det är tyst i övrigt.
Ungefär som att ha låg musik på, men mer ett ljud, bara?

En sak som jag tycker är svår med öronproppar är ljudet som blir "inne i huvudet". Ett skumt eko när jag andas och sväljer, vilket jag ju gör ganska ofta.

Om din hörsel är kajko så är min också det. :meh:

Jag klarar inte öronproppar pga det där instängda.
Plus att jag inte hittat öronproppar som inte gör ont. Har nog världens trängsta öron?

Jag köpte mina på Sweden Rock för en massa år sedan, ser ut typ såhär. Jag har klippt av "piggarna" som sticker ut, så dom blir bekvämare att sova med. Jag kan också få "tomrumsljud från huvudet", men brukar rätta till sig om jag justerar öronpropparna lite, ruklar lite på dom och så. Jag har minismå hörselingångar, så mina sitter heller inte så djupt in.

357-81-12.png

Jag har mjuka i silikon. Man formar dom sjäv, som playdoh typ. På förpackningen står det att de är ofarliga att svälja. Jag undrade varför det stod på förpackningen, men det visar sig att hunden tycker att de är delikata...
Det är såna jag har!

Jag är så lättväckt. Kan man göra något åt det?

Natten till idag har jag vaknat av ljudet av en klocka (pytteliten, batteridriven) som stod och tickade i rummet, av ljudet av katter som sprang förbi sovrumsdörren, av att min sängkamrat andades något högre än ljudlöst... med mera i samma stil.

Jag kan inte sova med öronproppar. Då störs jag av dem och tar om inte annat ut dem i sömnen.

Det är inkonsekvent också. Jag vaknar tex inte av att folk festar på gatan (bor ovanför en rätt högljudd krog) och jag vaknar inte av vad grannarna kan ha för sig. Och inte av trafik på gatan utanför.

På morgonen är jag oftast inte lättväckt, mycket morgontrött. Det beror säkert delvis på den ofta störda nattsömnen.

Finns det något man kan göra åt detta?

Håller med dem som föreslår ett lågt ljud som täcker det övriga. Jag har en bok på, med en lite monoton inläsare och på låg volym. Det funkar bra för mig. Jag har alltid en särskild bok för sömn nedladdad.

Har eg motsatt situation - jag har jättesvårt att somna och fortsätta sova om det inte finns en röst i bakgrunden, jag vaknar när boken tystnar. Jag låg långa återkommande perioder på sjukhus som barn och tonåring och hade kassettböcker igång hela nätterna, tror det sitter kvar därifrån. Irriterande för sängpartners som tvärtom vill ha det tvärtyst - men hörlurar är kanske nåt.

Jag har använt öronproppar i ett flertal år nu och provat mig igenom ett flertal sorter (så det är nog olika vad som passar en som person). Jag klarar inte av de där silikon propparna till exempel eftersom kondensation byggs av dem i mina öron och det gör att det kliar så jag vaknar :o

I slutändan är det vanliga skum proppar som funkar bäst, är så van nu att jag inte kan sova utan dem men det tog ett bra tag att vänja sig i början (har inga problem med att höra alarmet med dem heller).

Jamen det är ju urvidrigt? Jag vill inte riskera att tugga på något jag haft i öronen, blotta tanken får mig att vilja kräkas.
Ja jag förstod det :p jag är nog beredd att hålla med, åtminstone om de inte passerar ett tvättställ på vägen.

Knasigt vad man gör för grejer i sömnen. Drömma att pluggarna är godis. Besvikelsen när man vaknar och tuggar öronproppar liksom. Inte bara icke-godis utan öronproppar dessutom :p

Tack för tips, alla! Jag ska börja med att sätta mig in i det här med white noise. Med lite tur kan det funka, men lite otur blir det ljudet som ännu en tickande klocka eller en fläkt eller något annat tortyrredskap.

Jag avskyr verkligen att jag överreagerar så på en del hör- och synintryck! När jag var barn gällde det även dofter, men det har avtagit. Som väl är.

Jag kan inte somna med öronproppar, jag hör min egen puls i huvudet och det är lika störigt som en tickande klocka!

Däremot är jag inte särskilt lättväckt när jag väl somnat, men sjukt känslig annars. Har löst det genom att flytta långt ut i skogen. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka