Hjälp istället för operation (vikt)

Varför ska du använda dig av en PT 2-3 ggr i veckan?

En gång i veckan eller varannan vecka räcker. Du måste ju ändå komma igång med egen motor, är PTn den som får ut dig på träning eller motion och är PTn den som får dig att äta bra kommer det inte att hålla i längden.

Dessutom kan en ofta köpa paket om 10 ggr och då blir det billigare.

På Extreme Weight Loss så bor PTn på plats de tre första månaderna och de hjälper även till med andra ändringar i livet inkl samtal etc.

Det är en jätteapparat som under tiden de filmar fungerar.

Den nivån på hjälp har nog inte många råd med och det är nog vad som behövs.
 
Det fanns tidigare en speciell överviktsklinik på Karolinska Universitetsjukhuset ledd av Överläkare och Professor Emeritus Stephan Rössner.
Den lades ner i samband med professorns pensionering och var enligt honom själv ett stort misslyckande då övervägande del av patienterna inte lyckades gå ner tillräckligt i vikt
 
Jag måste ha tur då som via min vårdcentral får tillgång till distriktssköterska för vägning och pepp kring träning (samt utskrivning av FaR), en dietist som jag faktiskt funkar bra med (har dålig erfarenhet i bagaget), samt fått till att få några besök hos psykolog för att försöka hitta alternativ till att ångestdämpa/hantera känslor med mat. Ingen läkare har någonsin ens föreslagit op för mig, och då har jag ändå just nu ett BMI på ca 45. Vad tråkigt att inte alla landsting faktiskt försöker med detta via sina vårdcentraler. Vet att 2010 hade även Blekinge en satsning på "viktklinik" på vårdcentraler för att förebygga ohälsa. Men de byggde ju på att man aktivt sökte hjälp å andra sidan.
 
Jag måste ha tur då som via min vårdcentral får tillgång till distriktssköterska för vägning och pepp kring träning (samt utskrivning av FaR), en dietist som jag faktiskt funkar bra med (har dålig erfarenhet i bagaget), samt fått till att få några besök hos psykolog för att försöka hitta alternativ till att ångestdämpa/hantera känslor med mat. Ingen läkare har någonsin ens föreslagit op för mig, och då har jag ändå just nu ett BMI på ca 45. Vad tråkigt att inte alla landsting faktiskt försöker med detta via sina vårdcentraler. Vet att 2010 hade även Blekinge en satsning på "viktklinik" på vårdcentraler för att förebygga ohälsa. Men de byggde ju på att man aktivt sökte hjälp å andra sidan.

Jag har också fått hjälp men för mig räcker det inte.

Läkaren jag träffade igår satte tummen mitt i prick på mitt problem.

Men det är ingen läkare som föreslagit op för mig heller.

*kl

På Ackis är utredningen ganska lång och man träffar SSK dietist osv och måste godkännas av varje för att gå vidare, det är vanligt med upprepade dietistbesök och sömnutredning. Kirurgen vill också se viktnedgång genom hela processen som är minst ett år för att godkänna remissen och sen krävs ytterligare viktnedgång sista tiden inför op.

Men i andra landsting kan man vara opererad och klar inom ett par veckor från skickad remiss.
 
@lil-sis
Nej, självklart hjälper det inte för alla. Jag ser inget som helst fel med att man väljer en operation. Inget är sätt är "bättre" än något annat så länge man är nöjd med sitt val. Och vem vet, kanske hjälper inte detta mig tillräckligt och jag kanske också måste överväga att genomgå en operation. Vad som sker i framtiden vet ingen av oss. :)
Jag är mest förvånad över att ingen läkare sagt något om operation till mig. Jag tycker det borde tagits upp vid något tillfälle iaf, om nu vården är så ivriga att operera alla tjockisar menar jag.
 
@lil-sis
Nej, självklart hjälper det inte för alla. Jag ser inget som helst fel med att man väljer en operation. Inget är sätt är "bättre" än något annat så länge man är nöjd med sitt val. Och vem vet, kanske hjälper inte detta mig tillräckligt och jag kanske också måste överväga att genomgå en operation. Vad som sker i framtiden vet ingen av oss. :)
Jag är mest förvånad över att ingen läkare sagt något om operation till mig. Jag tycker det borde tagits upp vid något tillfälle iaf, om nu vården är så ivriga att operera alla tjockisar menar jag.

Jag tror det är andra som tycker att vården är ivrig att operera ;) Jag har gått för vikten sen 2008 och ingen trots olika landsting, läkare och vårdcentraler har ens tagit upp saken.
 
På Extreme Weight Loss så bor PTn på plats de tre första månaderna och de hjälper även till med andra ändringar i livet inkl samtal etc.

Det är en jätteapparat som under tiden de filmar fungerar.

Den nivån på hjälp har nog inte många råd med och det är nog vad som behövs.

Ja, det är ju en PT per ett antal människor, det är inte riktigt samma sak som att ha en individuell PT. En individuell PT ger ju en specifik kostschema anpassat efter sig och ett träningsschema anpassat efter en, på sådana tv-serier får deltagarna ju inte samma möjligheten att handla egen mat osv (min uppfattning). Då och då kanske de frestas och då vet vi ju att några ramlar i sockerfällan.

Dessutom diskuteras det att det ofta är fel träning som leder till skador på sådana "tjockisläger". Jag själv är inte så glad över konceptet även om tanken är god.

Har en haft råd att lägga ner mycket pengar på mat har en råd att omfördela pengarna till en PT.
 
Därför att jag inte tror att det räcker med 1 gång/v eller 1 gång/varannan v. Då krävs det många besök själv och det tror jag få överviktiga gör.
Jag tror du missade helt vad tråden handlar om.

Det saknas program för det saknas resurser och då inflikade jag bara att det är var och en som ansvarar för sig själv. Dessutom, i mitt förra inlägg ovan kan vi se att jag inte är så glad i tjockisläger-koncept. Individuell anpassning där individen måste ta mycket eget ansvar redan från början är ett vinnande koncept för långsiktig viktnedgång och ny livsstil. Det går inte att be någon annan motivera en hela tiden.
 
Ja, det är ju en PT per ett antal människor, det är inte riktigt samma sak som att ha en individuell PT. En individuell PT ger ju en specifik kostschema anpassat efter sig och ett träningsschema anpassat efter en, på sådana tv-serier får deltagarna ju inte samma möjligheten att handla egen mat osv (min uppfattning). Då och då kanske de frestas och då vet vi ju att några ramlar i sockerfällan.

Dessutom diskuteras det att det ofta är fel träning som leder till skador på sådana "tjockisläger". Jag själv är inte så glad över konceptet även om tanken är god.

Har en haft råd att lägga ner mycket pengar på mat har en råd att omfördela pengarna till en PT.

Nej inte Biggest Loser, Extreme Weight Loss har ett annat koncept, PTn bor hemma hos deltagaren.

Mina matkostnader på 3000kr/mån inkl lunch ute räcker inte till många timmar med PT...
 
Det saknas program för det saknas resurser och då inflikade jag bara att det är var och en som ansvarar för sig själv. Dessutom, i mitt förra inlägg ovan kan vi se att jag inte är så glad i tjockisläger-koncept. Individuell anpassning där individen måste ta mycket eget ansvar redan från början är ett vinnande koncept för långsiktig viktnedgång och ny livsstil. Det går inte att be någon annan motivera en hela tiden.

Fast det är ju just det som behövs? Nån som är där och peppar en typ hela tiden? Vissa klarar av att gå ner i vikt själva, jättebra för dom! Men för många räcker inte det, man behöver stöd från andra kunniga och då stöd hela tiden.
 
Har en haft råd att lägga ner mycket pengar på mat har en råd att omfördela pengarna till en PT.

Just det där visar att du inte har så stor kunskap om hur det funkar för många som är ordentligt överviktiga. Man behöver inte ha ett enormt matkonto, det räcker med att äta fel mat. Fel mat kostar inte alltid så mycket mer som du verkar tro.
Jag kan få i mig 2 godispåsar istället för middag, dom påsarna kanske kostar 30 kr ihop. Det räcker för att gå upp i vikt, men de extra 900 det blir/månad räcker till 1 PT-besök.
 
Fast det är ju just det som behövs? Nån som är där och peppar en typ hela tiden? Vissa klarar av att gå ner i vikt själva, jättebra för dom! Men för många räcker inte det, man behöver stöd från andra kunniga och då stöd hela tiden.

Klarar man det själv lär man ju heller aldrig fundera på operation, det är ju en rätt stor grej.

Som dessutom inte tar bort behovet av ändrad kost (vilket många verkar tro).
 
Klarar man det själv lär man ju heller aldrig fundera på operation, det är ju en rätt stor grej.

Som dessutom inte tar bort behovet av ändrad kost (vilket många verkar tro).

Precis! Det handlar inte alls bara om motivation, tror man det, kan man inte psyket hos en person med problem.
 
Klarar man det själv lär man ju heller aldrig fundera på operation, det är ju en rätt stor grej.

Som dessutom inte tar bort behovet av ändrad kost (vilket många verkar tro).

Klarar en det själv behövs inte heller någon dietist eller PT.

Många tror så för de saknar kunskap, något som vården kan bidra med genom dietister och sjukgymnaster som ger recept på hur en kan äta och hur motionen kan se ut.
 
Hur kan vården eller någon hjälpa en person med problem? Om inte det nu är en form av ätstörning vill säga. Hur kan en operation hjälpa?

Bortsett från den kirurgiska förändringen så innebär operationen normaliserade nivåer av de aptitreglerande hormonerna.
 
Många tror så för de saknar kunskap, något som vården kan bidra med genom dietister och sjukgymnaster som ger recept på hur en kan äta och hur motionen kan se ut.

För de flesta handlar det inte om kunskap, utan om att vaneförändringar är oerhört svårt. Framförallt när omgivningen är densamma som förut. Lägg till att kroppen belönar "fel" beteende, och att det ofta ligger någon lättare eller svårare ätstörning i bakgrunden. Människan har två väldigt starka drivkrafter i vanor och härmande beteende.

De PTs jag pratar om ger individuella träningsprogram, kostprogram och håller vissa träningspass individuellt. Sedan finns en grupp (6-8 pers) som kör samma race, så det blir några grupp-pass på det, och möjlighet att hitta träningskompisar och stöd i gruppen. För att lyckas i många fall skulle det även behövas ett "hemstöd", någon som kommer hem och ser över mathandling, vardagsmotion och andra vanor som bidrar (sömn, stress mm). Det handlar inte om att man blir kraftigt överviktig pga dumhet eller dålig karaktär, det handlar om att man följer det mänskliga psykets mekanismer som varit vinnande strategier för överlevnad ända fram vår generation.
 
Bortsett från den kirurgiska förändringen så innebär operationen normaliserade nivåer av de aptitreglerande hormonerna.

Ja, är det så enkelt men det är fortfarande inte en lösning på överviktsproblem hos en person som t.ex känsloäter.

Det var just det jag syftade på MissFidelis kommentar "psyket hos personer med problem". Med problem antog jag inte att personen i fråga endast åt fel eller för mycket.

På tal om att äta fel eller för mycket är ju ett gissel. Jag äter 1 pizza i veckan oftast och äter chips och godis ganska fritt några gånger i veckan (mestadels glass just nu) och jag håller en mycket god form. Det faktum är att jag försöker gå upp i vikt utan resultat men skulle en annan äta som jag hade personen i fråga gått upp på direkten. Hade jag ätit så här för tre år sedan hade jag vägt över 70 kg (övervikt).

Jag kan alltså äta "fel" mat (onyttigt i mångas ögon) men utan att drabbas av det kortsiktigt. Långsiktigt kanske jag ligger på sjukhuset som 50 åring med hjärtsvikt, tjocktarmscancer, hjärntumör etc etc you name it men jag lever inte i det framtida. Jag äter så här för jag behöver behålla min vikt, jag får inte gå ner i vikt.

Genom att äta rätt och som kroppen behöver kan det på lång sikt även normalisera nivåer av de aptitreglerande hormonerna, när kroppen hittat sin nya trivselvikt. Många hälsoproblem kan vi inte lösa på en handvändning om vi väljer bort operation eller dylikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt ätstörningsmonster har tagit olika former genom livet, det känns lite som ett lotteri varje skov vilket håll det ”slår åt”. Det...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: hier
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 453
Senast: Anonym15
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 389
Senast: gul_zebra
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp