Hjälp! Igen..

P

ponnyryttaren

Min ponny har ni haft sin vintervial i ca 2 månader. Och nu är hon HELT galen,, och jag menar verkligen HELTgalen! Det går inte att rida, det enda jag kan göra är att ta,lätta, ta, lätta, och få ondare och ondare i armarna. Hon bara drar och sticker, och stuttsar och ja! det är jätte jobbigt.. vad skall jag göra??:confused: Jag kan lixom inte hoppa, för hon bara drar som in helsikke! Vad gör jag?:confused:

Sv: Hjälp! Igen..

Låt henne springa av sig lite innan? hon har förmodligen massor med överskottsnergi & då blir dom ju såhär: :bump: :smirk:

Löslongera? Longera? ett tag innan du sitter upp & rider, ett alternativ är det ju i allafall så kanske hon kan "koncentrera" sig på dressyren & hoppningen sen ;)

Ta med en lugn hästkompis ut och så trava, trava, trava!! Ligg i rumpan på den lugnande hästkompisen och försök att hålla tempot nere. Funkade super på min häst när hon var sån!! Ta en riktig långtur i skogen och var ute i tre-fyra timmar. Lågintensivt arbete under lång tid!!

haha a det är ju en ide:banana: Men jag kommer vara död när jag kommer hem haha:p

Saken är den, att jag tror inte att det bara är för vilan. Hon var sån innan vilan också:crazy: So :confused:

Har du analys på höet och uträknad foderstat ??

Min häst blev likadan, när jag väl fick analysen och räknade foderstat visade sig att han fått 74 MJ och skall ligga på 51 MJ :eek: Inte konstigt att han, som redan har mycket grundenergi, blev helt på tårna. 3 veckor med rätt foderstat, så var han pigg men inte helt tossig

Hur mycket kraftfoder får hästen? Verkar som alldeles för mycket.
Har den varit ute i hagen hela dagen innan du rider? om inte så är det värt att prova. Låt hästen "springa av sig" i hagen eller genom longering en stund innan du rider.

Ja, håller med! Är hästen sådär behöver den ju faktiskt inget kraftfoder alls. Vill du ändå ha något så prova typ Kraft Groov, funkar bra på min häst som också kan bli sådär, även under tävlingssäsongen.

Annars är det väl som andra har sagt, låt henne springa av sig i hage eller i ridhuset först.
Och rid ut och trava/cantra låångt, blir hon stark hade jag satt på skarpare bett eller graman till hon lugnar sig lite. Ibland får man faktiskt ta till nödbroms:angel:

Jag hade nog inte longerat i början, det är rätt stor skaderisk om hon brallar och far runt väldigt mycket.

Hon får 1 1/2 kg hippo Basic, så det är inte så mkycet. Och hon kan ju inte vara utan, då kan jag ju inte tävla och så.:smirk:

Men jag har ingen analys på höt, så det skall jag göra:) hur gör man det?

Men du tävlar ju inte nu?
Varför kan du inte tävla utan kraftfodret? Är hon lika dan när hon är i full träning?
Visst Hippo Basic innehåller ju inte jättemycket energi, men har du prova att ge bara hö och såklart mineraltillskott, beroende på värdet och kanske lusern?

Det finns travhästar som tävlar på elitnivå och som bara äter hö.
I stallet där jag jobbar har vi fälttävlanshästar, också de på elitnivå, som äter bara Groov och hö om de är i bra hull. Även under tävlingsäsong.

Nu kanske din ponny behöver extra energi för att orka tävla ändå, men det är ju något att tänka på, eftersom hon tydligen inte var så bara efter vila :idea:

Mycket hage är också viktigt

Lycka till :)

ponnyryttaren skrev:
Hon får 1 1/2 kg hippo Basic, så det är inte så mkycet. Och hon kan ju inte vara utan, då kan jag ju inte tävla och så.:smirk:

Men jag har ingen analys på höt, så det skall jag göra:) hur gör man det?

Varför kan hästen inte tävla utan kraftfoder? Om den nu är pigg av sig själv? Eller i alla fall mindre foder.. Om hon nu blir "galen" som du säger så behöver hon ju knappast så mycket mat.
Min gamla ponny gick i full träning o tävlade på somrarna utan att få kraftfoder, möjligtvis en näve eller så, hon käkade gräs o det funkade jättebra! Hon var pigg o glad och orkade arbeta, utan att få alldeles för mycket livsfarlig överskottsenergi..

varför oroa dig för att du ej kan hoppa, det är väl knappast så man sätter igång en häst efter 2måaders vila? inte jag iallafall

Men hur mycket foder fick den under vilan, om den redan är uppe i 1½ kg? Eller, hur länge har den varit igång nu? En analys borde du verkligen ha, du som tävlar så mycket.

Hästar kan tävla utan att äta massor av kraftfoder, det beror helt på vad man har för hö! Har man "dåliga" värden (för en tävlingshäst) - kan man behöva ge mer kraftfoder. Får man ett bra hö - kan man ge mindre kraftfoder och mer hö.

Dessutom brukar hästar lugna sig om de har något att syssla med - bättre att kunna fodra med mer hö och lite kraftfoder för att det ska vara lite skrammel i krubban. I alla fall vad jag har märkt.

Låt den gå MYCKET i hagen, har du tillgång till ridhuset på tider när ingen annan är där, låt den galoppera fritt tills den saktar av självmant. Börja inte hoppa förrens du har den under kontroll på marken!

Jag tycker att den mängden kraftfoder låter som mycket. Det är ju en ponny.
Väldigt energirikt hö = i princip inget kraftfoder. Ju svagare hö desto mer kraftfoder. Det är ju höet som ska utgöra hästens huvudkälla för energi så kraftfodret är något vi människor lagt till.

Jag tycker att din häst visar genom sitt beteende att kraftfodergivan ska minskas relativt mycket. Du ska ju inte ladda hästen med så mycket energi att den inte blir hanterbar.

Prova att halvera mängden, kan bli bättre än du tror, även fast du tävlar.

Senast ändrad:

Hon går i hage från 9-4. hon gillar INTE att springa i ridhuset.(Ställer sig bara i ett hörn och tjurar) Och hon ÄR så pigg för att hon inta har hoppat på länge, så därför hoppar vi, så får hon av sig lite energi!

Hon har varit i gång i 3 veckor nu, så jag sätter inte igång henne med att hoppa:smirk:

rider och struntar i och hoppa tills hon är igång ordentligt?? eller longerar först och rider sen.

hon ÄR igång ordentligt! Det är ju det som e saken;) jag rider varje dag, och longerar i bland innan jag rider, men det hjälper inte;)

Men jag har testat nu som några sa att minska fodret! Nu får hon 1 kg om dagen! Och så testade jag en sak som ramona sa:D Hon sa att jag skulle bara låta henne springa tills hon tröttande, men det funkade tycärr inte:o Höll ju på och gå omkull så fort det gick:eek: :cool: Men ja.. så problemet kvar står:confused:

I såna fall så råder jag dig att ta en analys på ditt hö. Det är jättedumt att chansa, du har ju problem med att din häst är för
stissig och eftersom att du inte har den blekaste aning om vad hon
får i sig genom sitt hö så går det ju inte att få någon ordning på hur mycket kraftfoder du bör ge.

Men jag förstår inte, det är bättre att du rider ut och travar och galopperar länge där du vet att underlaget är ok. Hästen kan ju skada sig när du hoppar och inte riktigt kan reglera den, tar den
av stort och kraschar står du där med en häst som inte är igång
när den bör vara det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar