Hjälp i dressyren?

S

sommartjejen

Jag har en häst som i och för sig är väldigt oruttinerad på tävlingsbanorna och med tiden kanske detta problem löser sig. Men finns det något annat jag kan göra så gör jag gärna det.

Mitt problem är helt enkelt att han är så otroligt spänd när vi tävlar dressyr. Hemma är han jättefin när vi tränar, och framridningen fungerar också ganska bra när han väl slappnat av, men på banan finns inte den tiden för att han ska hinna acceptera omgivnigen (dvs dressyrstaketen och dommaren) och slappna av. En tanke slog mig då att om han skulle lita ännu mer på mig så kanske han skulle acceptera läget inne på en dressyrbana.

Min uppfattning annars är att han litar bra på mig, vi har aldrig några problem när vi rider ut, och på marken följer han mig som en hund. Men det måste ju ändå vara så att han inte litar på mig fullt ut eftersom han spänner till så inne på tävlingsbanan.

Då är min fråga efter detta långa utlägg, om ni tror att det skulle hjälpa med NH träning? Jag har själv inte några erfarenheter av varken övningar eller resultat och det är därför jag undrar om ni tror att det skulle vara en bra lösning för mig och min häst?

Konkreta tips är såklart välkomna!
 
Sv: Hjälp i dressyren?

EN bra sak är att innan startsignalen låta hästen gå på lång tygel o få titta lite.

det blir konstigt för hästen när man rider in i ny miljö- på tygeln- o den inte får skritta runt först som man alltid gör annars.

Jag har gjort så med min yngre häst o den blev fort trygg / otittig o gick att rida bra på sedan.
Prova!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp