Hjälp! Hur ska jag klippa'na?

Bambilino

Trådstartare
Har en nordis som rids, är igångsatt efter skada. Hon har en hemskt tjock vinterpäls, skluue klara veckor i alaska;) Men vid ridningen är det inte så kul.... blir blöt av svett utan att göra något! Så jag fundera på klippning... hatar tanken men.... det är bättre än att hon ska bli blöt och sedan behöva stå inne tills dagen därpå för att torka.
Men tänkte då kanske klippa på nedersidan av halsen och under magen, där hon blir som svettigast. Tanken skulle vara att slippa ha täcke på henne, då hon inte gillar det så mycket. Fast självklart vid nederbörd åker det på!
Snälla lite idéer!

Sv: Hjälp! Hur ska jag klippa'na?

Jag har gjort precis så, klippte häromveckan. Tillräckligt mycket päls kvar för att kunna vara utan täcke på nätterna och fina dagar ute, och han svettas knappt någonting jämfört med innan vid ridning.

Hur du ska klippa beror alldeles på hur/var du rider.
Vi kLippte vår fjording under halsen och ett spår längs sidorna bakåt. Ingenting på korset eller under magen för att spara de känsliga delarna. Fungerar kanon. Nu orkar hon med både ridhus och långa turer ut i skogen.Dessutom är det inga problem att nu gå utan täcke. Klippningen kallas spårklippning, men vi säger att vi "öppnat upp jackan" på henne.

En väninna till mig har islandshästar och hon vill inte heller klippa men nu klipper hon bara en sträng från ganascherna och ner mellan frambenen och hon säger att den lilla klippningen gör massor.
Och hon behöver inte täcka.
//Jenny

Hur du ska klippa beror alldeles på hur/var du rider.
Vi kLippte vår fjording under halsen och ett spår längs sidorna bakåt. Ingenting på korset eller under magen för att spara de känsliga delarna. Fungerar kanon. Nu orkar hon med både ridhus och långa turer ut i skogen.Dessutom är det inga problem att nu gå utan täcke. Klippningen kallas spårklippning, men vi säger att vi "öppnat upp jackan" på henne.

Mina hästar fick oxå en sån spårklippning strax före jul och det funkar riktigt bra. Jag kallar det att jag gjort "fartränder" på dem. Visst dom blir fortfarande svettiga men torkar på nån timme så att de kan gå ut igen.

Liknande trådar

Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: Zevzan
·
Hästvård Härom dagen uppkom en diskussion i stallet där min häst är inackorderad kring det här med klippning. Jag har såpass koll att jag tror...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 575
Senast: Aionee
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Flytta med utekatt

Hästrelaterat