hjälp hur ska jag göra?

Sv: hjälp hur ska jag göra?

mitt 5 åriga sto går 4 dagar i veckan (ridning ut, vila, tömkörning, ridning ut, vila, ridning elelr tömkörning, vila osv..)

/Malin

okej Chrysler: jag ser på min 5åring såsom du ser på din så på den fornten är vi lika... men vem skrev du detta till? "Det var ju rätt IQ befriande att skriva att du skulle sluta rida hästen.Den skulle ju knappast må bättre av att stå, de behöver ju röra på sig" för jag fattade inte riktigt sammanhanget???

¨jag kom på en sak....Chrysler skriver här att hon/han rider sin 4åriga häst.så jag förstår inte varför det blir sån uppståndelse när man rider normalt på en 5åring man känner ju hur hästen är och vad den klarar av...är den mogen i sig själv och sin kropp så klarar den ju av det men för den skull betyder det ju inte att man ska rida den som en vuxen häst för så pass färdigvuxna senor/ligament/skelett m.m har den inte.

jag har en annan fråga! min häst är så att låter jag honom vila (vara helt utan att jag åker och hanterar honom) så blir han väldigt nipprig och stirrig han lyssnar inte och helt plötsligt har han glömt mig som ledaren. men som förra veckan när jag var där och red m.m så var han mkt lydig och förstod att jag var ledaren.
har ni några bra tips på vad jag kan göra med honom som inte är träning( alltså kondition, musklestyrka m.m) alltså bara träning för huvudet för det behöver han verkligen...

Gullan86 skrev:
¨

jag har en annan fråga! min häst är så att låter jag honom vila (vara helt utan att jag åker och hanterar honom) så blir han väldigt nipprig och stirrig han lyssnar inte och helt plötsligt har han glömt mig som ledaren. men som förra veckan när jag var där och red m.m så var han mkt lydig och förstod att jag var ledaren.
har ni några bra tips på vad jag kan göra med honom som inte är träning( alltså kondition, musklestyrka m.m) alltså bara träning för huvudet för det behöver han verkligen...

Jag tränar en del kul grejer med min pålle. Dels klickertränar vi, bland annat ÄLSKAR han när jag slänger grejer som han går efter och sätter ner huvudet till. Ibland slänger jag över hinder och låter honom hoppa på vägen till grejen jag slängt. Annat man kan klickerträna är att lära sig hantera läskiga grejer, typ paraplyer, ballonger, flaxande plastpåsar osv.

Tränar även en hel del ledövningar. Stanna, starta, stå kvar, komma på inkallning. Nu har vi börjat med löslongering, alltså inte bara springa runt på fyrkanten, utan att lös gå i en cirkel kring mig. I stora paddocken. Sen har vi börjat med att lära oss buga så smått.

Ofta går vi bara ut på promenad, dvs går bredvid varandra. Inte så dumt det heller.

Hoppas att du hittar några grejer som passar dig och din häst.

OlleAtlas

Jag skrev till angelaL för att ngn hade skrivit åt henne att hon inte var bra nog att rida sin egen häst å då tycker jag det är värre att låta hästen stå än att motionera den, eller hur?Det var alltså inte menat till dig.

Nu rider jag bara min 4 åring högst 3 ggr/vecka men byter oftast ett ridpass mot en promenad i grimskaft.Högst 20-30 min å inte intensivt på ngt sätt.
Men jag rider min 4 åring, det gör jag, annars kommer han ju inte bli inriden ;)

Freyr skrev:
mitt 5 åriga sto går 4 dagar i veckan (ridning ut, vila, tömkörning, ridning ut, vila, ridning elelr tömkörning, vila osv..)

/Malin

när du tömkör kör du då i paddock eller ute(skogen)?

Mest har det blivit på banan (ca 20x40 m) med tömkörningen, men visst ut iskogen sker det också!

/Malin

Kul att du stannar! Jag tycker det här var en intressant tråd och det är bra att du är öppen med dina funderingar. Strunta i allt skitsnack. Jag säger som Winnerbäck: "har man nån gång grävt en grop åt alla veta bättre-typer får man jävlar ligga i och skämmas tills man dör"!

Jag har en 6-åring som jag rider/longerar c:a 3 gånger i veckan, och då kör jag på känsla. Ibland blir det gångartsträning, ibland känns det mer inspirerande att dra ut i skogen och bara rida rakt fram med tempo. Ibland longerar jag. Det är ett osystematiskt system där jag känner av hästen mycket, dagsformen får avgöra. Varken jag eller han ska vara oengagerade när vi jobbar tillsammans. Hellre då att han står en dag till, det finns många år kvar att utvecklas på.

Jag tänker inte form alls. Det jag fokuserar på är mjukhet, smidighet och lyhördhet från hästens sida. Försöker successivt minska alla hjälper, göra dem snabbare, mer precisa och renodlade, från min sida. Då jag tölttränar gör jag det genom att från skritt gå upp i väldigt långsam tölt något steg, och så ner i skritt igen. Någon gång har vi töltat en längre sträcka i skogen, som omväxling.

Lär honom tricks, det tror jag är en superbra grej om han blir nipprig av att stå!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka