hjälp hur ska jag göra?

Gullan86

Trådstartare
jo det är såhär att denna veckan la jag upp träningen tillmin unghäst 5år(islandshäst) såhär:

Måndag: tränade jag han lätt han fick bralla runt i paddocken lös och jag tränade lite ledarskap.
Tisdag: red först dressyr i paddocken mkt skritt sedan en sväng ut i skogen. var inte så anstängande men blev ca 2timmar endå.
Onsdag: red ut en sväng i skogen och klättrade och gjorde annat ca 1timme
Torsdag: red långritt på 3timmar(tog så lång tid för att vi tog det lungt hade vi tagit det i normalt tempo hade det tagit ca 2timmar)
Fredag: hade tänkt att longera men han tyvärr inte med (ångrar mig mkt)
Lördag: idag.....tycker ni att jag ska göra något med han idag och i så fall vad, varför?

jag är orolig över att han fick gå rätt hårt och mkt denna veckan och sedan stå på fredagen....kan han blivit stel? eller var det dåligt av mig att göra så....vad tycker ni?/skulle ni gjort?

det är ju bra med vila men jag har fått för mig att det inte är bra med plötslig vila efter hård ansträningning.
han får kraftfoder varje dag han tränas/rids
han går tillsammans med 2st 2åringar i en stor gräshage där han leker med dom och springer runt så han har ju inte stått stilla...alltså han går på lösdrift.

det är kanske ingen fara? är det bara jag som oroar mig? ska jag göra något med han idag?
tacksam för svar

Sv: hjälp hur ska jag göra?

Jag tycker det verkar ganska mkt, å speciellt när hästen är så ung.Jag har inte ens ridit mina äldre islandshästar så mkt.
Nu har jag en 4 åring som jag rider 3 ggr i veckan(varannan dag) å bara lätt arbete.

Många tror ju att skogsturer endast är lätt jobb men blir det flera timmar så är det slitsamt.
Jag kan tänka mej att en 5 åring inte heller ridits så länge å därmed inte hunnit bygga upp styrkan i kroppen riktigt.Jag skulle försöka få till minst 3 vilodagar på en 5 åring.Jämt fördelade då det är när de vilar efter aktivering som musklerna byggs.

Observera att det gäller ditt nuvarande schema med långa rturer, annars kan man ta kortare pass å kanske motionera hästen 5 ggr /vecka om man kanske longerar den lätt, promenerar, tömkör lätta pass osv.Men jag skulle vara försiktig att överanstränga hästen i den åldern.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det låter lite mycket, hästen måste få vila också. det kanske vore bättre om du red och arbetade honom kanske 3-4 dagar i veckan istället, och ta nått lite mjukare pass någon av de dagarna? Jag har ett varmblodssto som också är 5 år, dom är ju inte färdiga i kroppen vid den åldern så det är bäst att låta det ta lite tid, så du inte sliter ut musklerna. det är ingen fara om du låter honom vila en dag eller två nu! Om du är rädd för att han inte ska röra sig tillräckligt mycket (kankse små hagar?) kan du ju gå ut och gå emd honom någon dag då och då istället! Hoppas det går bra och lycka till i framtiden!

När jag hade en 5-åring hade jag ett rullande schema med 1dag ridning, 1 dag markarbete och 1 dag ledigt. Varierade ridningen/markarbetet så det ibland var en lungt skrittur föjlt av ett lite hårdare tömkörningspass och tvärtom.
Tror det bara kan vara skönt för din häst att få 2 dagar ledigt.

Hej! arbetar du inte honom lite väl mkt för att vara en såpass ung häst??!? Du skriver rätt mkt om honom och era problem, du kanske borde ta hjälp av någon erfaren unghästtränare? Lycka till

jo okej tack så mkt för de bra svaren. men det jag främst behövde få svar på var hur ni tyckte jag skulle göra nu när veckan varit så hård. alltså om jag verkligen ska låta han stå 2dagar och som sagt är hagen stor och han leker med unghästarna så han rör sig ju...men jag var där mest rädd för ex, korsförlamning eller något likannde...

annars så rider jag absolut INTE såhär hårt som denna veckan så nästa vecka ska han få ta det lungt....jag har inte ridit såhär mkt på en vecka innan på honom..
såhär ser en vanlig vecka ut:

måndag: ledigt
tisdag: ridning
onsdag:tömkörning/något lättare
torsdag: ridning
Fredag :ledigt

på helgerna kan det variera ibland får han vila hela helgen och ibland går han. men han får alltid vila minst 2dar/vecka om inte mer.

bakrund: han blev inriden i sommras(hanterad och jag tror sutten på)
sen reds han in på allvar i höstas men reds inte alls mkt...förra ägaren red som jag fattade det kanske en gång/vecka - 2gånger/vecka...hon hade inte mkt tid för honom därför såldes han. när jag fick honom....märktes det att han inte hade blivit riden så länge....jag kunde tyvärr inte träna han mkt från marken i början p.g.a ingen paddock eller annan stans att vara och det var mkt snö och mitt i vintern. så han reds ca 2gånger/vecka-3gånger per vecka sedan trappades det upp mer o mer...

så nu....(ca 4månader senare) och 80kilo lättare går han 2dar träning och en dag ledigt eller fler dagar ledigt efter varandra....men det varierar ibland när vilan är och när träningen(vad för träning) är...

och jag anser oxå (som någon annan sa) att rida i skogen är mkt jobbigare för hästen och speciellt såsom vi rider i skogen där hästen står...att rida i paddock eller på bana är ju bara uttråkande för hästen och inte alls lika jobbigt...för på banan kan man gå hem när som helst....när man e i skogen måste man ju ta sig hem även om man är långt hemmifrån och trött...

hehe angånde att jag skriver mkt=) tycker det är kul och varför inte? det är nog inte alla som är så öppna och vågar erkänna sina problem??!!=)

Jag uppfattar din beskrivning så att du ridit långa turer i lugnt tempo trav och skritt. Du behöver inte vara rädd att du överanstränger hästen fysiskt. Att lunka i skogen i kort trav och skritt i ett par timmar är inte särskilt jobbigt för hästen och anstränger inte lung- och muskelkapaciteten särskilt mkt.

15 min ökad trav motsvarar 1 timme och 45 minuters skritt vad gäller energi åtgång för hästen men ökar lungkapaciteten mer.

För att träna upp konditionen hos lungor och muskler och stärka benstommen är det effektivare att flera ggr i veckan rida korta mer intensiva pass en bit under hästens maxnivå – dvs han ska bli litet trött men inte slut. Då kommer du att se att han blir mindre trött vecka för vecka. Hästen lär sig också bättre att tänka framåt när man rider i friskare tempo. Man bör ge samma fodring varje dag (med undantag för mindre mängder som belöning).HH

kommer nu sluta att skriva här på buke tyvärr.....trodde man kunde skriva öppet och få råd och ta del av erfarenheter av vettigt folk som förstod och inte hoppade på....jag fattar inte hur hästfolk kan snacka så mkt skit...jag blir så fruktansvärt trött. och mkt lessen...tack till alla som svarat på den här tråden som varit vettiga och förstått mig och inte hittat på massa skitsnack jag orkar inte mer nu.....*gråter* jag är inte sån att jag inte kan ta negativa saker...jag orkar bara inte med skitsnack...hur kan nån bara ifrågasätta att man tar hand om sitt djur? varför köper man ett djur? för att man älskar det mer än något annat....jag tog alla mina sparpengar och köpte min drömhäst...skulle hellre dö än att göra honom illa.....
tack till alla som förtjänar det...(tack M i Valdermarsvik för att du födde upp en sån underbar häst, kan inte tacka dig nog)

Tycker inte du blivit påhoppad. Du bad om råd, och det har du fått. Även om du kanske fick lite kritik nånstans, det får man räkna med när man skriver här. Har du blivit påhoppad privat??

Senast ändrad:

Men usch..det är väl inget jag skrivit hoppas jag..det var i såna fall inte menat som kritik utan endast råd... :(

nejdå förlåt till er andra här på tråden ni har verkligen inte gjort något dumt och tack för alla bra svaren....det har hänt andra saker p.g.a denna tråden och andra trådar jag skrivit så jag vågar inte skriva mer här på buke iafallall inte fråga om något för det blir bara massa skitsnack och missuppfattningar.
ha det bäst ni som svarat med både kritik och råd.

Ok, då förstår jag bättre. Du har alltså fått det jobbigt PGA att du skrivit här. Trodde det var någon här som hoppat på dig i tråden, men såg inget sånt inlägg.
Hoppas det löser sig till det bästa för dig nu då, lycka till!

Tråkigt att du slutar skriva! Önskar dej all lycka i framtiden med din lilla kille! Hoppas verkligen att jag inte skrivit nått som påverkat att du slutar!

/Malin

tack för stödet. jag kanske fortsätter att vara medlem iaf men kommer att tänka noga innan jag skriver något. för det finns ju så himla trevligt folk här oxå så det jobbiga ska inte få förhindra det...

äsch...jag återgår till denna tråden nu delvis endå..orkar inte ge upp bara för en sak som inte ens stämmer...jag frågar en ny sak istället....hur lägger ni upp er träning under en vecka för er unghäst (4-5år) och det skulle vara kul med lite kommentarer kring det, + töltsättning/träning gå i form...m.m
trevlig kväll allesammans....(ni som stöttar mig tack för att ni finns...skönt att ni visade er visste inte att ni fanns)

Jag rider mina hästar varannan dag, detta för att det ger mest effektiv muskeluppbyggnad.Äldre hästar rider jag rätt intensivt de dagar jag rider(3-4 dagar/vecka) medan jag rider unghästen mellan 20-30 min /dag de dagar jag rider(3 dagar)å då mest skritt, liten tölt sträcka å lite galopp, ingen trav just nu då han hellre vill passa än så länge, annars skulle jag trava oxå.Ngn gång jag en skritt tur på 40-50 min på unghästen.

Det sistnämnda gäller min 4 åriga valack, snart får jag hem en 5 årig valack å den kommer jag inte rida fullt så intensivt som jag gör med mitt 13 åriga sto men däremot 30 min mer intensivt(blir ju inte ngt hårdare pass ändå då det handlar om så kort tid å man skrittar säkert 10 min minst), 3 dagar/vecka.
I höst tänkte jag däremot ställa upp i några lätta tävlingsklasser så jag börjar träna hästen mer i juni.

Ingen längre sommarvila då det är så kallt här på vintern så hästarna ändå får vila januari/februari/mars, med lite ridning de dagar som går.Men jag brukar låta dem stå helt 2 veckor/sommar.

Jag har inga krav på att 4 åringen ska gå i form i ngn gångart än men han söker sig neråt å tuggar på bettet självmant å det är ett himla bra tecken.
Den äldre häst vill jag, ska gå i form då det sparar mkt på kroppen så länge man inte ställer högre krav än den är mogen för.

ähh man ska inte lyssna så mycket på alla olykskorpar,

När jag hade massa problem med min unghäst, med mycket grissepass och fråga massa (korkade) saker eftersom jag inte hade ridigt islandshäst innan så fick jag massa svar som gick ut på att jag var alldeles för dålig, och borde sluta rida hästen genast!!! och massa andra tråkiga svar, istället för possitiv kritik (jag fick även sådan fast den mängden var det lite mindre av)

Du får helt enkelt sluta lyssna på det som är för tufft, det är du som har din häst och du kan bara göra ditt bästa..

Förövrigt så är min thurs fin nu och går i ren skritt, trav och galopp, lite tendenser till grissepass ibland, och vi börjar även hitta takten i tölt.. Så även folk som inte ridigt islandshäst i en miljon år kan lyckas med en unghäst, även fast vi tagit en hel del omvägar.

Det var ju rätt IQ befriande att skriva att du skulle sluta rida hästen.Den skulle ju knappast må bättre av att stå, de behöver ju röra på sig :eek:
Man känner sin egen häst bäst, vissa måste ridas mkt(hade själv en sån som blev galen om hon inte fick motion 7 dagar/vecka å hon var 23...) medan andra hästar blir sega om de inte får några vilodagar.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka