Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??
Du ska absolut inte känna dig värdelös! Och din häst är än så ung att det absolut inte behöver blivit befäst beteende.
Jag tror vi alla tappat hästar och känt oss överkörda mentalt efter något sånt. Man tar det som människa med en egen häst så personligt ofta. Man lägger så mycket emotionellt och mänskligt värde i det där. Dels att hästen drar, att man inte kan vara kompisar/partners/arbeta ihop/komma överens/etc. Men också över att man själv misslyckats i det man ville. Man blir då värdelös för att man tappar hästen iom att man mest bara hanterar sin egen. Då blir msslyckandet så mycket större än om man hanterar 10 hästar till den dagen och samma nästa och nästa..
Därför kan proffs också hålla sig kalla på ett annat sätt.
Man tar det inte personligt och har större referensramar.
Då blir man också just proffsigare, snabbare i reaktionerna och läser hästarna bättre.
Sen får man ju "träna" på fler hästar.
Dessutom rör man sig och är van vid att vara snabb och i rörelse i kroppen. Man för en kroppskontroll som är bättre än de flesta andra.
Det finns skäl till att många bra hanteringstränare och ryttare är gamla kampsportare eller dansare. De har balans, snabbhet, vighet, styrka etc..
Jag tyckte jag läste att du hade fibro. Det har jag med(och whiplash mm). Då håller man ju gärna igen lite för att skydda sin kropp. Man blir lite långsam. Det går att träna bort även med de inlärda skydden man har. Men det kräver mkt rörelse och det kräver en jäkla vilja och ork att tåla smärtan så.
Där kan jag också se ett skäl att låta tränaren ta det här nu.
Den typen av kapson Svea rekommenderar tycker jag är bäst. Jag har en från portugisiska(eller spanska?) Marjoman. Den har både ringar för tyglar(med lagom långa pinnar som ringarna sitter på) och ringar för longering/ledning. Den har brett(bredaste jag kunnat hitta), platt(ej taggar eller kanter som är inböjda) och fast nosjärn. Min har jag vadderat med fårskinn och brukar vika en benpadd dubbel och lägga mellan nos och järn. Jag är inte förtjust i järn mot hästen eg. Men så här känns det bra.
Kapsonen har ju fördelen att den verkar direkt mot nosryggen. Och nosryggen är ju direkt förbunden med nacken som sitter ihop med ryggraden. Dvs du får en böjning jämt genom nacken. I bett påverkar man dels hästen i känsliga munnen med järn. Men också så påverkar man underkäken framför allt. Den kan hästen röra i sidled och den sitter inte direkt ihop med nacken. Dvs man får inte ställning i nacken korrekt bara för att hästen böjs. Hästen kan lite grann tippa balansen och vinkla sig så käken och huvudet läggs lite på sned. Då tippas också balansen i dens kropp fel.
Kapsonen är ju eg gjord för longering och ridning och formgivning där. Men i Spanien används de friskt i hanteringen med. Dock gärna lite brutalare och gärna Serrettas med taggar. Det syns på deras nosryggar ofta att man varit lite våldsam med Seretas/kapson där man haft järnet direkt mot nosryggen och brukat rätt mkt våld.
Munnen är dock känsligare än nosryggen på hästar. Ju längre ned man har saker över nosryggen desto skarpare blir de.
I den åldern din häst är så trillar hästarna ofta omkull. Precis som barn gör. Och de är så mjuka i kroppen att det sällan blir någonting. När man sett hästar ramla omkull en del så lär man sig till slut se om det är en "mjuk" eller "hård" omkullramling. De mjuka rullar de oftast igenom och slår sig sällan. Man lär sig se när man bör bli oroligare.
Det är också som du nog nu märkt bra att lära hästen vara lös med snören på. De får då inte panik av saker kring benen eller om de kliver på det de sitter fast i. Men då måste de vara bettlösa. Man bör göra det då de är små för att undvika så mkt kraft. Men i ditt fall kan man ta en rejäl grimma och ett långt rep och släppa den i boxen.
Tunga rep trasslar de inte in sig i. Du kan rent av linda in det runt hästens ben något varv runt varje.. Det glider av. Det är om det blir knut de skadar sig. Det finns billiga rep på typ Biltema, Rusta etc.. 14 mm ca brukar ligga bäst i en kvinnohand.
Försök att inte se det som ett sånt nederlag. Att man inte kan leda sin häst är vanligare än man tror. Jag menar allvar! Det är inte helt sällan man rings ut på såna jobb. Och inte helt sälan ser jag lösa hästar på gården jag står på.
Min egen lilla skitponny är 29 år gammal och skojar ibland till det vid intag. Han vet precis vilka det går att göra det med. Han läser av med en snabbscanning av deras kroppsspråk och så gör han som din. Har man inte teknik nog att böja och flytta bakdel är man körd om man väl släppt fram honom så långt(och inte är matte).
Man får hålla honom snett bakom sig alt kunna stoppa upp. Han är förbluffande stark om han rakställer sig med sin krota och breda hals. Han har släpat åtskilliga män i sina dagar.
Vissa hästar kan man dock inte bara stoppa och rygga om de försöker passera. Då bygger man på energi och kan få dem att börja bocka iom att man i det lite grann "sätter dem på arslet" lite liknande att samla dem. Är de då i mkt energi kan det gå uppåt när de inte får gå fram. Just därför brukar sidflytten av rupan vara bättre. Då får de inte uppdämd energi iom att de rör sigoch stressen kan kommaur i form av rörelsen. Annars blir stressen över att inte få passera uppdämd i kroppen och kommer ut i explotion.
Är de så unga som din så brukar beteendet kunna tränas bort. Min var över 10 år då jag fick honom. Och jag var en skitunge. Så jag var för sen.
Han hade redan tränat in det där med små ridskolebarn och andra.
Är det så att du vill lära dig sånt kan du ju kolla kring dig om det finns tränare som håller på med hanteringsproblem. Kanske har de egna hästar som redan svarar rätt som du kan få testa på, bara för att få in rörelsen.
Jag har låtit elever öva på min ponny när de haft hästar som gjort som din. Min är ju nu gammal och lite långsammare än förr. Och om de gör rätt så märker den slipade gubben det direkt. Men de får bevisa sig värda att leda honom innan han helt lämnar över till dem. Han ska lite misstänksamt upprepa sina små, små försök innan han köper att de klarar av uppgiften och han kan slappna av och bara följa. Då är han som ett lamm. Perfekt att ha såna slipade gubbar! Är jag med sliter han sig bara och går till matte som värsta scenario. Och han slår sig ju heller inte iom att han är balanserad, gammal ponny och dessutom är van att vara lös med rep. Det räcker dock med grimma på honom idag.
Jag vet fler som har såna hästar som "skolhästar" så det kan ju vara något att kolla efter.
Det kan ju finnas någon video med rumpflytten. Jag tror jag läste om någon som använde sig av den i Sverige nu i höstas i någon tidning, svensk tränare alltså. Så den verkar ju börja etablera sig även här(var väl vanligare i USA förr).