Hjälp!! Hur hanterar man en het häst!?

S

solstickan

Hej!

Jag har en känslig valack som älskar att hoppa och vill alltid göra bra ifrån sig.
Han är 8år efter Levantos.
Jag tränar dressyr en gång i veckan, där han går super & är väldigt känslig & lyhörd.
Vårat problem är hoppningen då han är otroligt het.
Ibland räcker det att lägga ut 2 bommar på marken och han börjar "ladda" som bara den..
Jag har prövat hur många olika övningar som ska göra att han ska lugna sig & där han får mycket att tänka på.

Idag satte jag upp en linje med fyra hinder på rad, ungefär på 70cm.
Började först travhoppa bom litet kryss bom. Vilket gick mycket bra.

Sen när jag kommer in på linjen då EXPLODERAR han MEN han har ändå lärt sig att vänta på min hand innan vi kommer in på linjen, men vad händer under tiden och efter hindret??
Efter hindret kan han bara stå och takta & helt plötsligt kan han börja små stegra & bocka.

Jag har tränat för många olika tränare men ingen som kan hjälpa mig, jag kan inte träna i grupp för man får inte den tiden man behöver..

Detta är verkligen en kanon häst som alltid stället upp för sin ryttare & hoppar alla typer av hinder & har kapacitet för höga höjder, men är en aning för het & inte alltid tålamod att "vänta" vilket leder till att jag sällan kan komma till ridning i hoppningen då jag alltid får hålla in honom..

Någon som kan hjälpa mig?

Jag vill endast ha seriösa svar, då jag vet att min häst är inte den enda i världen som är het ;)
Rekommendationer på tränare uppskattas!!

Hoppas vi hörs!

Sv: Hjälp!! Hur hanterar man en het häst!?

Jag har själv en väldigt het häst så jag kanske har något som kan hjälpa?

För det första, rider du bara dressyr 1 gg/vecka?! Skulle rekommendera minst 3 ggr/vecka på en "hopptokig" häst! Kommer att göra att han lyssnar mer osv!:)

För det andra så kan du testa dressyrhoppning! Det gör jag en gång i veckan och det är helt enkelt att du rider dressyr och hoppar är ett litet (50 cm) hinder, därefter dressyrar vidare för att ta ett språng till :)
Detta hjäpte på min häst och hon lärde sig att hon kommer få hoppa, och att det inte hjälper att hetsa upp sig!

för det tredje så hoppa ett litet hinder varje dag så det blir vardag för hästen. Då kommer han inte bli hindertokig på hoppträningarna sen! :)

Detta har hjälpt mycket på min häst som sagt! Och nu är hon bara "normalt" hinderhet :)

Travbommar jobbade vi mycket med när vi hade en häst som blev väldigt het vid hoppning.

Vi släpade fram travbommar i princip varje gång i var på en ridbana och använde de i dressyrarbetet med målet att hästen skulle jobba i form över dem och förbli lydig innan, över och efter. Upphöjda travbommar på böjt spår blir rätt jobbigt för hästen så det tog inte många ggr innan hästen inte hetsade upp sig över bommarna.

När travbommarna fungerade bra så började vi med galoppbommar och sen studsövningar.

Det tog några månader men blev enorm skillnad på hästen i hoppningen, mycket lugnare och lydigare men tyckte fortfarande att det var kul!

Som sagt, gör bommar till vardagsmat för hästen så blir den förhoppningsvis inte lika upphetsad när det väl är dags för hoppträning.

Hejsan.
Var med om en liknande häst när jag jobbade i ett tävlingsstall,, Om du har möjlighet att hå någon med dig när du hoppar som kan kolla blicken på hästen??
Hästen kan vara hinder elak? Det blir allt vanligare, hästen blir lätt det om den är het. Eller om den har nån smärta som ligger och trycker.

Hinderelak behöver inte betyda att hästen inte tycker om att hoppa.. Det kan lika gärna vara så att hästen tycker det är SÅÅ roligt så att den tar tag i hindret ordentligt.
Men be gärna någon att kolla blicken på hästen när du hoppar :) Visar hästen mycket av vitögat när den hoppar kan det betyda att den har ont eller är rädd för att göra sig illa på hindret.. Läs av hästens alla tecken. :) Finns alltid en förklaring till varför hästen beter sig som den gör :)

Vill inte pika eller säga att du gör fel med detta inlägg.. Utan jag ville bara säga vad min första tanke var när du förklarade hur hästen var..

Hoppas du kommer på en bra lösning :)

Jag skulle nog ta hjälp av John Hikey (ursäkta stavningen) Vet inte vart du befinner dig men han är ju lite överallt och tränar hästar :)

Nu har jag inte hoppat pa manga ar, men hur mkt longerar du hasten? anvander du cavalleti ngn gang?
En idea ar ju att lagga ut cavalleti bommar och sen longera hasten och lata den ga over UTAN att hoppa, just som ngt pa marken, och jobba pa det. Och det ar inte fraga om hojd heller nar du borjar hoppa honom, ha bara sma hinder (laga hinder) och se hur han tar dem. Likasa ha ngn som observerar hasten nar du hoppar. Och nar du har gatt igenom ett hinder rid honom pa en volt sa han inte stanna och bocka runt.. Talamod och mkt traning, framfor allt talamod ar viktigt.
Kanner inga tranare, jo en utanfor Sala om det ar nara dig..

Jag red en (av vad jag förstår av din beskrivning) liknande häst kontinuerligt för några år sedan, ett litet varmblodssto som nu är äldre och visare :), hon kan fortfarande vilja dra vid hoppning - men nu lyssnar hon, och går i balans.

Det som funkade bäst var att i princip alltid ha bommar liggande framme på banan - alltså avdramatisera hoppningen och bommarna. Massor av caprilliövningar. Vid varenda pass ska hästen gå över bommar vid något tillfälle/göra halt emellan/gå i skänkelvinkning längs med eller liknande (minimum SE dem ligga där), och gärna även skutta en litet hinder (vi snackar 3-4 dm) någon gång mitt i passet.

Du har inte "dressyrträning" en dag och "hoppträning" nästa dag, utan varje pass inkluderar båda delar och hästen ska vara lydig oavsett. Om den hetsar upp sig så sätt tillbaka den på rumpan, rid skolorna, fyrkanten, eller vad som nu funkar på din häst och får den att koppla på hjärnan igen. När den är sansad (behöver ju inte vara filbunkslugn, men den ska lyssna) så kan du "råka" rida över två cavaletti igen när du ändå rider in på en volt. Det betyder ingenting annat än att hästen måste lyfta på fötterna och bara för att det är bommar utlagda får man som häst inte fräsa runt.

Ha så få bommar och låga hinder att du har kontroll. Sätt inte upp spännande kombinationer och banor - det enda som händer är att hästen hetsar upp sig och återigen lär sig att det går att dra järnet. När den är cool med caprilliövningarna kan du utöka dem med exempelvis studsserier där hästen inte kan sticka, den måste korta sig, och blanda övningarna även här. Om du inte vill tänka dressyrövningar, så tänkt lydnadsövningar då - även hoppningen handlar om lydnad.

Berätta hur det går! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern