Hjälp! Hur gör jag nu???

Smuldaisy

Trådstartare
För att inte tråka ut er med hela långa historien drar jag en kort version.
Har en renrasig tik på 2 år som för ca 8 månader sedan drabbades av Demodex (Hårsäckskvalser). Uppfödaren har dolda fel försäkring vilket demodex klassas under. Hunden skrapas med 5 veckors mellanrum och ska vara utan kvalster vid två tillfällen i rad för att räknas som frisk. Min har inte varit fri någon gång än.
Medicinen hon äter kostar massor, ca 1000:-/ 20 dagar. Som ni själva kan räkna ut är mina kostnader vid detta laget skyhöga! :eek:
Har själv mina hundar försäkrade i A***a, uppfödarens dolda fel ligger hos S**land. S***land har i nuläget ersatt mej med 7000:- och ersätter inte mer. :mad:
Vad gör jag nu? Ska jag kräva uppfödaren på pengar? Kan min försäkring på A***a täcka kostnaderna hos veterinären, vem betalar medicinen? Någon försäkringskunnig eller har varit med om liknande? Någon som har erfarenhet av Demodex? Snälla hjälp mej!:confused:

Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Din veterinärvårdsförsäkring går in och täcker kostnader. Ring ditt försäkringsbolag och kolla upp vad den täcker. Dålda fel försäkringen täcker bara upp till hundens inköpspris.

Ok! Fast hunden kostade 10 000:- och jag har bara fått 7000:- och de ersätter inte mer. Jag har inte den tilläggsförsäkringen som tar medicinen och det är den som är den dyraste. Vem ska betala den?

Jag har inte den tilläggsförsäkringen som tar medicinen och det är den som är den dyraste. Vem ska betala den?

Det är du som ska betala den!

Om dolda felförsäkringen är uppanvänd, så är restrerande kostnader hundägarens ansvar.

Ok! Fast hunden kostade 10 000:- och jag har bara fått 7000:- och de ersätter inte mer. Jag har inte den tilläggsförsäkringen som tar medicinen och det är den som är den dyraste. Vem ska betala den?

Dolda fel försäkringen täcker bara upp till hundens inköpspris, av den enkla orsaken att uppfödaren aldrig kan bli ersätnings skyldig för mer än vad du betalt för hunden.
Däremot förstår jag inte varför du bara fått 7 när hunden kostade 10 har du frågat varför?

I det här fallet så får du betala rest summor själv, tråkigt att du inte har tagit försäkring där medecin ingår, men inget att göra åt det nu tyvärr.
Nu får vi väl hoppas att du snart får din hund frisk, demodex är jobbigt....

Jaha??
Trodde att när det räknades som dolt fel så ska uppfödaren ersätta mig. Är det inte så?? :confused: Om man tittar på hästar som har "dolt fel" ersätts ju köparen genom att köpet går tillbaka osv. Funkar det inte på liknande sätt på hund? Om jag inte har pengar till att behandla hunden i all evighet då? Hon visar inga tendenser till förbättring än. Hon kan enligt veterinären vara tvungen att behandlas livet ut. Är avlivning enda alternativet då???

Jaha??
Trodde att när det räknades som dolt fel så ska uppfödaren ersätta mig. Är det inte så?? :confused: Om man tittar på hästar som har "dolt fel" ersätts ju köparen genom att köpet går tillbaka osv. Funkar det inte på liknande sätt på hund? Om jag inte har pengar till att behandla hunden i all evighet då? Hon visar inga tendenser till förbättring än. Hon kan enligt veterinären vara tvungen att behandlas livet ut. Är avlivning enda alternativet då???

Som uppfödare, är man inte skyldig att ersätta vård "livet ut" för en såld valp.
För dolda fel, finns dolda felförsäkringen och om hunden inte tillfrisknat, när den är förverkad, så är det ägaren som får stå för resten.

Häst och hund är inte samma sak (tack och lov).

Om du inte har råd att behandla hunden, så är alternativen att kolla med uppfödaren om denne tar tillbaka hunden (du får dock minimal eller ingen ersättning) eller avliva.

Jag personligen skulle av de alternativen valt att avliva.

Ja det är lätt att vara efterklok :( .Har alltid varit noga med försäkrade djur men visste faktiskt inte ens att denna typ av tilläggsförsäkring fanns och blev inte upplyst av ombudet heller men, men......
Vill absolut inte avliva hunden och jag anser att har man djur så ska man ha råd med att de blir sjuka. Därför har man dem försäkrade, men detta är absurt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

På pappret från försäkringsbolaget står det att de endast erätter upp till 7000:-/ valp och ersättningsperiod. Kan jag kräva resterande 3000:- av uppfödaren (alltså skillnaden upp till inköpspriset)?

Det bästa måste ju vara att du ringer ditt försäkringsbolag. De lär ju veta;)

Det du kan göra nu är att ringa Sveland och fråga VARFÖR de inte ersätter fullt, alltså för inköpspriset ..

Att teckan försäkring är alltid ett virrvarr därför ska man läsa på själv om vilken försäkring som täcker vad, men det är som du säger lätt att vara efterklok.

Senast ändrad:

tack alla för svaren.... kanske inte riktigt det jag ville höra men iaf :cry: Har insett att jag nog får bita i det sura äpplet!

Ska ringa bägge försäkringsbolagen i morgon (fick beskedet att de inte ersätter mer i fredags).

Sitter här och vänder saker och ting fram och tillbaka....... Har en tanke ......

S**land har ju ersatt 7000:- för veterinärkostnader och medicin. Kan man yrka ersättning från A***a för veterinärkostnaderna och S**land för medicinen. I och med att jag har en egen försäkring som tar veterinär kostnader men inte medicin.
+ Kan man ändra det i efterhand?

Hoppas ni förstår mej, är inte snål, men detta är för mig ofantliga summor. Vill givetvis att hunden ska må bra och bli bra. Griper efter varje halmstrå just nu.....

Om sveland säger att dolda felförsäkringen är förverkad i sin helhet upp till den summa de ersätter, så finns där inget mer att hämta dessvärre..

Det skadar ju inte att fråga, men om jag vore du, så skulle jag inte förvänta mig att få ett positivt svar.

På pappret från försäkringsbolaget står det att de endast erätter upp till 7000:-/ valp och ersättningsperiod. Kan jag kräva resterande 3000:- av uppfödaren (alltså skillnaden upp till inköpspriset)?

Jag är inte hundägare och har ingen erfarenhet av hundförsäkringar.
Men denna mening tolkar jag som 7000/ersättningsperiod och sen ytterligare pengar på nästa period. Är jag helt ute och cyklar då?

Dolda felförsäkringen fungerar ju lite annorlunda än en vanlig försäkring. Den ersätter kostnader upp till värdet som uppfödaren tecknat försäkringen på och inget mer efter det!

Dolda felförsäkringen fungerar ju lite annorlunda än en vanlig försäkring. Den ersätter kostnader upp till värdet som uppfödaren tecknat försäkringen på och inget mer efter det!

Jag vet inte hur Svelands dolda fel försäkring funkar, ska man alltså uppge försäljnings priset när man tecknar den?
Så är det inte på IF, där skickar man in en kopia på köpeavtalet där det framgår hur mycket valpen har kostat.

Var inne på Svelands hemsida och kollade lite. De ersätter liv upp till 12 000:- och veterinärkostnader upp till 7000:- på dolda fel försäkran. Alltså kan man få upp till 12 000:- om hunden avlider eller avlivas men bara 7 000:- om man klarar livhanken på den. Är säkert annourlunda på de "vanliga" hundförsäkringarna men eftersom jag inte har det bolaget själv är jag inte så insatt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 630
Senast: Sofie.S
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 016
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 422
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka