Hjälp hovproblem

Falkenrally

Trådstartare
min häst ha gått barfota ett bra tack och ömmat ordentligt på grus. hon fick skor idag men ömmar lika mycket än.
brukar ju bli en stor skillnad om dom fått skor.
hon hade känt av sömmarna fast pia slagit försiktigt.
kan det va så att hon fått sömmtryck? eller ömmar hon i sulorna?
eller vad tror ni?

min syster red i 15 min efteråt och då tyckte hon att det kändes som hon släppte bakbenen efter sig.

snälla jag är bekymmrad

hon verkar ömma på alla 4

tacksam för svar

Sv: Hjälp hovproblem

Varför rida en häst som ömmar?
Har hästen en sulläderhudsinflammation kan det ta några dagar för den att bli bra -även med skor på. Låt den vila .

Låte hästen vila ett par dagar. Det kan vara en stor omställning från att ha gått barfota till att ha fått skor. Är hästen inte bättre om en vecka kontakta hovslagare och testa med sulor. annars åk till en klinik och låt deras hovslagare titta på hästen.

hon ska vila från ridningen tills på söndag till en början. lillsyrran ska gå med henne i morrn o se lite.
haft henne barfota förut. hon blev o ömma efter ett tag skodde henne och hon ändra direkt. klev på ordentligt osv.

men men iaf. e hon inte bättre på söndag får hon vila nån dag till sen tar jag ut hovslagare från swe. (bor på åland)

Är hästen plattfotad ? Plattfotade hästar har oftast tunna väggar vilket gör att dom är känsliga för sömtryck. Ni kanske ska prova sko hästen med sula istället för bara en sko. Har ni testat sula ?

hur menar du plattfotad? att sulan och vägg är lika?
har inte testat sula men vi ska.
tänkte ta ut hovslagare från swe och be han slå på skor med sula och ha dom i 2 månader tills nästa sko omgång.
jobbiga är att få tag i honom bara suck

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 279
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar