HJÄLP, hon äter upp stallet!

Sv: HJÄLP, hon äter upp stallet!

Jag slår också ett slag för en upphängd gran i boxen. Min häst tuggar inte på boxinredningen men får ändå en gran då och då och den tuggar hon i sig som den värsta flismaskinen :D

Halm är nog en jättebra idé... Använd gärna ett finmaskigt hönät till det. Min häst får sitt hö på marken, men 2 kg halm i hönät till natten. Det tar ett par-tre timmar för honom att tugga i sig all halmen, det är himla bra faktiskt!

Det funkade på min häst! tog in lite kvistar och mindre träd som han skalade under sina vakna natt-timmar. han gjorde det i hagen också, fast dom träden växte fortfarande (fast inte så länge ;) )

Lösdrift är enda alternativet för en sån. Och kanske kontrollera upp mineralbehovet?

Vi har en häst i stallet som tycker väldigt mycket om att mumsa på boxväggarna. Hon tuggar sönder brädorna i boxen på nolltid. :confused:

Någon som har något bra tips på att få henne att sluta? Vi har penslat på massor av anti-bit (den sorten som Hööks har) men hon gnager ändå.

Som en del andra skrivit så känner hästen säkert att hon behöver mer fibrer. Erbjud henne annat trä att tugga på exempelvis vedklabbar (sågade i ca 30 cm längder med barken kvar). Dom får inte vara längre för då finns det risk att hästen skadar sig på dom.

kl

Min häst har mycket lek i sig och blir ofta uttråkad och då kan inredningen bli ett kärt objekt, har tyvärr inte möjlighet till lösdrift.
Men för att slippa ha en häst i stallgången så smorde vi plankorna med linolja och sen med sandbläster.
Det funkade.

Bara som tips. Ifall det inte skulle vara andra fysiska orsaker eller liknande.

Vårat föl på 7 ½ MÅN GAMMAL HAR DOM SENASTE 2 VECKORNA BLIVIT BÄVER !! Det blir värre dag för dag.......................... Vi har mkt. snö & det har varit väldigt kallt, igår var det -28 grader som kallast. Hon har som dom andra fri tillgång på hö ute & inne, ca 1-1½ KG Breederpellets & 1½ dl betfor/dag + mineraler så klart för ungdjur. Har beställt asp pellets till mina hästar,som kommer till veckan.Kan man ge den lille det med ?

Lösdrift är enda alternativet för en sån. Och kanske kontrollera upp mineralbehovet?

Jag håller inte med om det. Båda mina hästar lekte bäver inne. Trots mycket utavistelse och fri tillgång inne. Fick då tipset att hänga upp grenar/träbitar i boxen. Och se dess har det blivit mycket bättre:bow:

Så TS jag rek varkligen att lägga in annat som hästen kan tugga på istället för boxinredningen.

Min skitunge är med en bäver! Men nu har jag gjort som så att jag har hängt in en gran och så blandar jag halm med hö så han får pilla och sortera riktigt ordentligt.. busunge..

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
937
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka