HJÄLP, hon äter upp stallet!

S

ShettisIna

Vi har en häst i stallet som tycker väldigt mycket om att mumsa på boxväggarna. Hon tuggar sönder brädorna i boxen på nolltid. :confused:

Någon som har något bra tips på att få henne att sluta? Vi har penslat på massor av anti-bit (den sorten som Hööks har) men hon gnager ändå.

Sv: HJÄLP, hon äter upp stallet!

Jag har aldrig haft problemet själv, tack och lov :bow: Men en gammal stallkompis hade en "box hungrig" häst, hon smetade in boxen i ättiksprit, fungerade lite i alla fall, hur vida det är nyttigt vet jag dock inte.?!
Hoppas det ordnar sig!

Tror ni måste fundera på orsaken till problemet. Kan det vara så att hon är inne för mycket?Får för lite att äta?kanske har ont i magen?
stressad?
Ofta så finns det en förklaring till varför hästen beter sig som den gör

Börja med något enkelt som mer utevistelse och/eller mer grovfoder.

En äldre häst som varit notorisk boxgnagare (eller krubbitare, för den delen) i många år kan vara svårare att hjälpa på det sättet, men har hästen nyss börjat så har man en chans att stävja beteendet innan det rotat sig alltför djupt.

Det kan indikera på sysslolöshet, stress eller nervositet. Det finns även rapporter att träätning kan uppstå om fiberhalten är för låg ( ge mer grovfoder). Då fodret kräver mindre tuggtid ( för liten grovfodergiva, för stor kraftgiva) uppstår oftast träätning med. Att smeta på saker innan man utrett är i mitt tycke dumt mot hästen. Träätning är ju egentligen inget som är onaturligt för en häst...men givetvis synd på inredningen.

Träätning är ju egentligen inget som är onaturligt för en häst...men givetvis synd på inredningen.

Det är nog också viktigt att komma ihåg, att hästar faktiskt är "allätare" och gärna gnager på både träd och buskar om de får chansen. Det är inte alltid gräset duger...;)

Men som sagt, det är ju synd på vår fina stallinredning, även om det är en rent mänsklig aspekt på det hela.

Är det "crib halt" du har provat? Mina pållar gnagde på stängselstolpar men slutade GENAST när jag hade kletat på crib halt. Det är verkligen uräckligt (app, jag har smakat av misstag... :D), och sitter riktigt bra även utomhus.

Hon är ute hela dagarna och blir riden en hel del.
Men jag känner också att det kan vara sysslolöshet. Kan behöva mer att "greja" med. Eventuellt att hon saknar något- tillskott av något slag, men jag vet inte.

Är det "crib halt" du har provat? Mina pållar gnagde på stängselstolpar men slutade GENAST när jag hade kletat på crib halt. Det är verkligen uräckligt (app, jag har smakat av misstag... :D), och sitter riktigt bra även utomhus.

Det heter Crubnix, märket är Windsor. Finns bara hos Hööks.

Har ocksa en tra atare, och detta ar en hast som ar uppvuxen utomhus och nu star i stall. Hon har nog med grovfoder plus hon har halm att pilla med, leksaker att leka med i boxen (8hr per natt) men gnager i alla fall.
Sa jag blev foreslagen Magnesium. Finns pa Granngarden (Krafft marke) och ger vad som star pa burken. Svindyrt 159 per liten burk men det hjalper, och det ar vart varenda krona.
Prova, det kan vara magnesium brist i hasten.. Mitt sto har ocksa slutat med gnagande pa stolpar ute..

Har ocksa en tra atare, och detta ar en hast som ar uppvuxen utomhus och nu star i stall. Hon har nog med grovfoder plus hon har halm att pilla med, leksaker att leka med i boxen (8hr per natt) men gnager i alla fall.
Sa jag blev foreslagen Magnesium. Finns pa Granngarden (Krafft marke) och ger vad som star pa burken. Svindyrt 159 per liten burk men det hjalper, och det ar vart varenda krona.
Prova, det kan vara magnesium brist i hasten.. Mitt sto har ocksa slutat med gnagande pa stolpar ute..

Så magnesium kan man köpa och bara ge utan att det kan bli "farligt"? Tänkte om det kan bli för mkt om det oxå finns i kraftfodret?

Innan man ger en massa extra tillskott måste man såklart se över foderstaten i sin helhet!

Magnesiuminnehållet står ju med både på en fullständig höanalys och på de eventuella tillskottsförpackningar man köper. För spanmål brukar standardvärdena duga, om man inte ger många kg.

i mitt fall dar jag inte fodrar kraft foder per se (3 dl per dagav krossat korn), tycker jag att det behovs och da det gjorde resultat pa min hast sa rekommenderar jag det fortfarande..
magnesium ar en av dessa mineraler som man inte kan overdosera pa, visst haller man i dem hela burken pa en gang far kroppen toxic shock forstas... men den mangd som ges per dag ar sa minimal och vad kraft foder har i sig ar ocksa minimal sa nej folj instruktionerna pa burken, och prova..
beroende pa var i landet man bor kan det ocksa vara selen eller andra mineraler brist. och med tillskotts mineraler brukar det losa sig.. vissa hastar har dock behov av mer magnesium an andra..

det var ett forslag till ditt predikament, oh well...

Har en enkel lösning på ditt problem-börja fodra med Aspbarkspellets från Wiromin. Kolla var deras närmaste återförsäljare finns.

i vårt stall är hästarna ute större delen av dygnet.

Men ibland får de vara inne lite längre på vintern (ca 1-2 h mer,pga att vattnet annars fryser)

Jag surrade fast en gran i boxen.
MKT uppsakattat! Varenda barr är borta men de minsta "grenarna" kvar :)

Finns dock vissa gransorter som hästar inte tål=giftiga, så var noga med att du får en som är ätbar..

Hade det varit min häst hade jag nog analyserat hela hästens livssituation och dessutom utvärderat ifall hästen kan ha brist på något näringsmässigt.

Dessutom hade jag:

* Gett mer grovfoder.
* Haft hästen ute längre.
* Lagt in ris och sly till hästen i boxen samt något mindre träd i hagen med barken kvar.
* Tagit reda på ifall hästen har magproblem och kanske ge bakjäst en period.
* Godis och leksaker gömda i boxen.
* Upphängt hönät med hö och morötter att pilla med när natthöet tagit slut. Gärna med små maskor och tillräckligt högt att hästen inte kan fastna.

Det kan vara en bra början i alla fall :)
Mvh JV

Tack för alla tips och råd! :bow:

Ska fundera på det med tillskott (magnesium). Halm ska hon få. Får hem det nästa vecka. Det blir ju lite mer att pyssla med för henne.
Hon är mycket ute varje dag och då har jag inte märkt att hon gnager så mycket på träden i hagen. Stolparna har hon inte vågat att röra pga strömmen i staketet.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
937
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka