Hjälp! Hon äter inte (lång)

810110

Trådstartare
Jag har en hund på nio månader. Hon har sedan början av december inte ätit som hon ska. Hon får 2 dl morgon och kväll (rekomenderad giva enl foderleverantör), men hon äter i stort sett aldrig upp maten.

Från början trodde vi att hon hade kommit igång med sin löpning och att det var det som spökade. Sedan provade vi att byta fodersort, funkade halvbra. Hon har fram tills nyligen fått morgonfodret i hundgården, vilket betyder att hon har haft det att äta på under dagen. Då har hon ätit en del av det. Men inget eller bara lite grann på kvällen.
Sedan blev vi rekomenderade att ge henne inne både morgon och kväll, äter hon inte på ca fem minuter så tar vi undan maten också får hon vänta till nästa gång det är dags. Men det funkar inte!
Hon kommer när man sätter fram maten, luktar på den och går sedan och lägger sig.

Nu har hon inte ätit på två dar (så länge har det inte gått innan). Men hon är pigg och alert i övrigt och om hon hittar en matbit på golvet så äter hon den, får hon hundgodis för att hon gjort något bra (sit, ligg, blivit borstad...) så åker det ner direkt. Häller man något på hennes mat t ex sås så äter hon, men det ska ju inte behövas varje gång. Hon borde ju äta när hon blir hungrig!

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Är det något fel på henne eller är hon bara kräsen och väntar på att något godare ska dyka upp i skålen?

Tacksam för alla svar!

Sv: Hjälp! Hon äter inte (lång)

Låter som vår anorektiker :smirk: Hon slutade äta ordentligt vid 10 månaders ålder (första löpet) och nu närmar hon sig två år. Med henne har jag gjort så att hon får ett energirikt och lättsmält foder som jag severar två gånger per dag. Jag ser till att sitta still och läsa medan hon äter, och efter maten får hon ha tråkigt en stund. Hon äter praktiskt taget aldrig ur skålen helt, men får i sig tillräckligt ändå.

I hennes fall tror jag att bristen på matlust förstärks av en högenergisk personlighet. Hon kommer nog aldrig att bli ett matvrak, men genom fasta (och tråkiga!) rutiner vid maten får hon i sig vad hon behöver. Hur det ska bli till hösten när hon ska ut och jag i fjällen ett par veckor i sträck vill jag inte tänka på :crazy: , jag misstänker att hon kommer att tappa en hel del av det surt förvärvade hullet...

Mvh,
Duvan

Äter hon fodret torrt eller blött? Har du provat att göra tvärtom?

När jag fick min hund var hon nästan 4 år o åt nästan inget hundfoder (ville bara ha våran mat). Fick prova flera olika hundfoder, och kom på att vissa foder äter hon bara blöta o vissa vill hon ha torra.

Hon hade även en tendens att äta nytt foder i ca 3 dagar o sen var hon less på det. Till sist hittade jag ett foder som passar jämt, Pedigree som hon vill ha torrt. Vägrar äta om det är blötlagt..

Kan dessutom inte ge henne mat på fasta tider utan hon vill ha fri tillgång och äter mestadels på nätterna. Hon är helt enkelt inte hungrig på morgonen o fodergivan på kvällen tror jag hon upplever som för stor. :smirk:

Men, när vi åker till svärmor kan hon inte behålla sina matvanor. Hon har nämligen en vrålhungrig cocker spaniel. Där äter hon spaniens foder blött. :crazy:

Första dagen äter hon frukost o middag o sen bara middag vilket innebär att om vi stannar en längre tid måste vi ge henne lite extra på kvällen innan hon lägger sig. Annars är hon hungrig o går ner i vikt. Hon äter nämligen inte mer än spanien till middagen..

Låter konstigt, men det funkar faktiskt!

Hugo har varit likadan.. så jag vet hur orolig man blir
Nu är han snart 4 år och äter helt okej :love:

Testade allt från att ha maten framme i 10 min till att byta mellan
massor av olika foder.
Det som funkat bäst på Hugo då är att maten står framme dygnet runt, han går och knaprar lite under dagen.. gärna då vi andra äter,
men mest äter han nattetid. :idea:

Hugo fick dessutom en rival om maten när Joker kom in i familjen,
dom har varsina skålar som dom håller noga koll på.. och ingen norpar en smula från den andras skål.

Tack för svaren!

Jag har försökt att blöta maten, men det funkade bara en dag eller två. Hon äter lite bättre av det foder vi bytt till nu, men funderar på att prova om det finns något som hon tycker ännu bättre om.
Vi har provat hemma hon familjen att ge maten i konkurrens med andra hundar, men det funkar sådär. Vi har ju haft maten framme hela tiden innan, men det ger inget bättre resultat.
Jag har även provat med att motionera henne innan måltiderna, jag själv blir hungrig av att röra på mig, men inte hon!

Det gäller väl helt enkelt att hitta sin egen metod för att få hunden att äta, men det känns ju tråkigt att behöva truga i henne maten.

Låter som min schäfer pojke, två år gammal. har provat x antal foder sorter, inklusive färskfoder (klass). Att byta fodersorter verkar dock i de flesta fallen bara vara en kortsiktig lösning, det är nyhetens behag, fungerar några dagar men sen är inte det heller gott nog!

Som duvan skrev så verkar matproblemet vara kopplat till en högenergisk personlighet ( med stress inblandat), att sätta sig ner tillsammans med hunden medan den äter har fungerat i viss utsträckning för mig också.

Min veterinär hoppas att mitt problem ska vara hormonellt och detta borde lugna ner sig inom en (snar) framtid, och det hoppas jag verkligen. Det är inte kul när älsklingen inte äter!!

Lycka till med ätandet!

När min tik inte vill äta brukar jag lägga en godsak på toppen av maten, t.ex. en bit leverpastej eller något vi ätit till middag. Då äter hon den, funderar en stund, konstaterar att hon nog är hungrig ändå och äter sen hundfodret.

Så fick jag göra i början för att få in en matrutin o en känsla av hunger. Har gjort likadant varje dag efter vi ätit middag. Nu ligger hon o väntar medans vi äter, vet att det är hennes tur sedan.. (Nu behöver jag inte det, hon får ibland o ibland inte, beroende på vad vi äter. Hon är ju även kräsen på ´vår´ mat.)

Tror att vissa hundar precis som barn o vissa vuxna har svårt att känna riktig hunger.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 801
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 907
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 137
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar