Hjälp! hon äter bajs...

M

mimmi_pippi

Min kära sköthäst har börjat äta bajs. Jag vet inte om det är hennes eget eller någon annan hästs, men det kvitta för det är :eek: ändå... Vad ska jag göra åt detta stinkande problem?? En annan häst i stalllet har samma fula ovana och de går i hagen tillsammans, kan det vara så att hon har tagit efter. Jag har skött henne i 8 år och hon har aldrig betett sig så förr.
Jag har hört att det ska hjälpa om man lägger salt i maten. Det tipset fick den andra hästens skötare av någon kunnig, men det hjälpte inte på honom. Jag vill inte ge henne för mycket salt heller, det är ju inte bra för hjärtat, hon förbrukar ju ändå saltsten som hon ska.

VAD ska jag göra? :confused:
Tacksam för alla svar :bow:

Sv: Hjälp! hon äter bajs...

Jag skulle se över foderstaten. När djur äter bajs så beror det ofta på någon slags brist på något ämne.

Kolla upp foderstaten, har även varit med om att hästar jag känner ätit sin egen avföring.
Proteinbrist?

Mvh, GALOPP :bump:

jag ska ge dig ett hett tips, använd sökfunktionen och sök efter liknande trådar, jag har svarat i en likadan igår..

*efter sökningen*

nä se på fan.. det var till och med SAMMA användare! som frågade exakt likadant igår..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=647951

kopierar in mitt svar iallafall..
"kolla över grovfodergivan och proteinhalten och mineralhalten i foderstaten, koprofagering betyder för det mesta att hästen antingen vill tugga mera (för lite grovfoder) eller att hästen vill äta om träcken för att försöka processera ut mer protein eller mineraler ut träcken.."

Har hört att det kan (förutom det ovan nämnda) bero på att hästen har en dålig tarmflora. De äter då någon annans avföring för att försöka få i sig de bakterier de behöver i magen. Är vanligt att föl äter sin mammas avföring tex. Så det kanske räcker med att ge fil under en vecka eller så?:idea:

Det är ingen ovana, det är som folk säger snarare brist på något och foderstaten bör ses över.

Jag håller med vad andra har skrivit tidigare i den här tråden. Din häst saknar främst protein men även andra vitaminer och mineraler. Kolla över din foderstat. Gör en höanalys om du inte har det och utgå från den sen!
Lycka till!

Enligt boken "Hästens näringsbehov och utfodring" skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren beror "bajsätning", dvs koprofagering, allra oftast på brist på PROTEIN. I andra hand för lite grovfoder och/eller störd tarmflora.
Det kan alltså bero på att hästen totalt sett får för lite mat och därmed för lite protein och/eller för lite att tugga på eller att grovfodret man ger hästen innehåller för lite protein utan att man kompenserat bristen med proteintillskott. Är grovfodret inte analyserat så att man vet värdena på det så är nog sannolikheten ganska stor att det kan vara proteinbrist. Hur ser hästen ut? Är den bukig (stor mage men tunn över rygg och rumpa)?
Vad och hur mkt får den i foder?

Vad ska man ge hästen för slags fodertillskott då? Min häst äter också bajs ibland. Vilket tillskott ska man alltså ge?

miss_nannis skrev:
Vad ska man ge hästen för slags fodertillskott då? Min häst äter också bajs ibland. Vilket tillskott ska man alltså ge?

Det går inte att säga säkert utan analys och uträkning.
Är det proteinbrist så ska man ge något PROTEINTILLSKOTT t ex soja, b-jäst, Krafft Protein eller linfrökaka men man ska inte ge sånna starka proteinmedel utan att VETA säkert att det är proteinbrist. (riskerar att överfodra med protein!)
Däremot kan man ge lusern utan att det är någon fara! Lusern räknas som grovfoder och är bra.
Men ofta räcker inte lusern (i mängden protein), dock är det bättre än INGET. Om man inte har analys på sitt hö/silage så skulle jag ge lusern 1-2kg. Gärna hack men det går bra med pelletsen också. (samma värden i)

Men glöm inte bort att det kan också vara att hästen får för lite stråfoder! (För lite att tugga på) Om ni inte kan ge FRI tillgång på stråfoder så är 1.5-2kg TS/100kg häst rekommendationen. Det innebär för en 500kg häst = 7.5-10kg TS (vilket blir ca 9-12kg hö).

Senast ändrad:

BeastieBabe skrev:
tål vuxna hästar laktos?

Ja, det antar jag eftersom veterinär har ordinerat det till min häst vid ett tillfälle. Eller han sa ge fil eller åk och köp ett dyrt preparat i pulverform och få samma resultat...;)

LMCarlsson skrev:
Ja, det antar jag eftersom veterinär har ordinerat det till min häst vid ett tillfälle. Eller han sa ge fil eller åk och köp ett dyrt preparat i pulverform och få samma resultat...;)
nja, riktigt så är det ju inte, föl tål laktos för att dom har laktasenzymer i magen som omvandlar laktos till glukos och galaktos. en vuxen häst har inte kvar dom enzymerna i magen så då går laktosen vidare till grovtarmen och kan orsaka diarre..

så vuxna hästar tål inte laktos men det är en billig metod om man vill rensa systemet på sin häst..

och jag själv har också hört råd från veterinärer om att ge filmjölk, men när man frågat om hästarna verkligen tål det så kan dom inte svara.. dock har jag aldrig märkt någon häst som blivit bättre av att få filmjölk varje dag.. dock blir dom bättre när man slutar med filmjölken..

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 490
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar