Hjälp Hjälp Hjälp Foderhäst!

Qvistis

Trådstartare
Kollat lite på foderhästar. Eller rättare sagt satt ut en annons att jag söker foderhäst.

Har hittat en som är maxad C-ponny är själv 170cm kanske förlång men men den är inte inriden och nu frågar jag er tycker ni det är lämpligt att ta den på foder.

Jag har ridit in en häst själv sedan hjälpt andra. Är under 18.

KOmmer få hjälp av stallägare samt ridlärare.

Hästen har bra temprament och bra hanterad.

Så vad tycker ni?

Sv: Hjälp Hjälp Hjälp Foderhäst!

Kanske är du lite för lång... men vad vet jag :P om du vet hur du ska göra när du rider in o har hjälp så går det säkert bra.
men det är ju viktigt att det blir rätt oxå :)

Tveka inte! Åk och titta på den.. Verkar den bra, slå till! Skriv ett bra kontrakt så om det inte skulle funka att du kan lämna den!
Växer du inte så mycket mer behöver du inte oroa dig alls.

Sjäv var jag 169 cm (ungefär) när jag hade en c-ponny på 137,9 cm. Såg t.om ganska liten ut på honom. Blir hästen ordentligt musklad så går det lätt, för är den det blir den ofta bredare över ryggen och på så vis hamnar din skänkel rätt och hästen blir stabilare. Så länge DU har normal balans så funkar det!
Kom bara ihåg att jobba först upp skritt och trav "musklerna" bra innan du ger dig på galoppen och ev. hopp så den är musklad nog att bära upp dig, och att du kan rida balanserat som sagt, annars blir det bara massa skump och "fläng". Men med rätt träning, muskler och tålamod kommer ni säkert komma långt så länge du inte väger för mycket, men maxade c-pinnyer brukar tåla ganska mycket.. Lycka till! ;)

Varför inte leta efter en stor häst? Tycker c-ponny verkar alldeles för liten. Vet ju inte hur gammal du är men om du är strax under 18 så kan du ju inte tävla sen när hästen är klar för det.
Jag hade inte lämnat ut en c-ponny på foder till någon som är 170cm lång.(Men det får förstås stå för mig)

Varför vill man ta en oinriden C-ponny på foder?
Dessutom kan du ju inte tävla den och du är ju lång.

hur länge har du tänkt ha den på foder? Ägarna kanske vill ha tillbaka den när den är inriden sen?

Jag hade letat efter en inriden häst istället - det tar ändå ett bra tag innan du kan rida ordentligt på denna c-ponnyn. Att bygga upp bärande muskler tar tid och som fodervärd vill man ju kanske gärna träna, tävla och ha kul "direkt".
Tror att du kan ha mycket roligare med en utbildad häst. :)
Jag hade nog letat efter stor häst också om jag varit i dina kläder.

Varför letar du inte efter en inriden storhäst? Låter både lämpligare och roligare.

Om det känns rätt kan du ju åka och kolla.
Personligen hade jag nog om jag varit du letat något lite större och någon som är inriden, eftersom att du är under 18 så går du väl fortfarande i skolan? och de kan ju vara svårt att få den tiden som behövs för att rida in hästen.

så mitt tips är leta något lite större :)

Jag tycker helt klart att du verkar vara för lång för att rida C-ponny. Jag själv har en Maxad D-ponny och jag är 160cm lång och skulle inte sätta upp en ryttare på honom som är så lång. Du ska nog titta efter en stor häst istället.

Jag håller själv på med inridning och utbildning av ponnyer och har även dressyr lektioner. Skall du ta hem och ponny/häst på foder för inridning gör det endast om du känner att du har kunskapen om inridning. Och att ta hjälp av en tränare är också väldigt bra.

Lycka till!

Måste hålla med dom som säger att du är för lång. Jag är själv bara 164cm men skulle bara i undantagsfall sätta mig på en c-ponny. Dom större D-ponnisarna fungerar men lägre än det är egentligen för små.
Du borde i stället satsa på stor häst speciellt om du snart är 18 också. Det behöver inte vara en 1.70 häst utan mellan 160-165cm borde vara lagom.

/Camilla

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17