Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst
Jag tycker att avlivning är den absolut sista utvägen. Jag tycker hellre att man ska låna ut hästen på foder och på så sätt ändå ha kontrollen på hästen, att den inte blir "vandringspokal" eller blir misskött. Kanske ändrar sig ens liv inom ett år eller två så man kan ta hem sin älskade häst igen? Det gäller att öppna alla dörrar som bara finns. Ibland kan avlivning vara rätt men först efter att man kollat ALLA möjligheter och låtit det ta lite tid.
Jag tänker också att när man köper en häst så tar man på sig ett ansvar, men tvärtemot dig så inser jag att verkligheten inte alltid är så som man skulle önska. Har man varken tid, råd, eller plats för en häst utan marknadsvärde (och ibland kan livet ändras snabbare än man tror) så är det ens ansvar att se till att hästen inte behöver bli försummad. Om den enda lösningen är att avliva, ja, då får man ta det. Självklart menar jag inte att man ska avliva hästar hej vilt (och jag tror inte att de flesta gör så) men om det är den enda utvägen så måste man göra det, för hästens bästa.
Jag tycker att avlivning är den absolut sista utvägen. Jag tycker hellre att man ska låna ut hästen på foder och på så sätt ändå ha kontrollen på hästen, att den inte blir "vandringspokal" eller blir misskött. Kanske ändrar sig ens liv inom ett år eller två så man kan ta hem sin älskade häst igen? Det gäller att öppna alla dörrar som bara finns. Ibland kan avlivning vara rätt men först efter att man kollat ALLA möjligheter och låtit det ta lite tid.