Hjälp, hästen är inte det jag trodde den var!

Sv: Hjälp, hästen är inte det jag trodde den var!

kl

Böjprovsreaktion är inte detsamma som en halt häst. Ts har dessutom stämt av detta med den vet som besiktade hästen och fått ett lugnande besked.

Ts har handlat i god tro och har ingen anledning att bli idiotförklarad av ett gäng självutnämnda förståsigpåare.

Ts - ta kontakt med en jurist och hör vad hon tror. Döma ut hästen? Triangelmärka?

Vad menar du med det? Varför böjer man då för alls?

En böjprovsreaktion innebär att man kan provocera fram en tillfällig hälta genom att belasta ledbrosk och ledkapsel kraftigt under en kort period. Det kan innebära att det finns ett problem i leden, t ex OCD, inflammation, artros, men många hästar som fungerar alldeles utmärkt i ridning/körning har också böjprovsreaktioner utan att ha någon egentlig förändring i den aktuella leden. Lite övertränad för dagen, trampat snett i hagen, lite äldre och stel osv. Det är väl därför man diskuterar böjprovets vara eller icke vara - det ger många gånger en falsk bild av ett problem som kanske inte finns.

Om man ska köpa en unghäst och den uppvisar böjprovsreaktion bör man däremot undersöka det närmre. Det kan innebära att hästen har OCD osv.

I det här fallet verkar det ju inte som de ursprungliga reaktionerna hör samman med de problem hästen har idag.

Fast nu är det så att även om det du säger om böjprov och vad det kan betyda förvisso är korrekt, så spelar det oerhörd stor roll i ett köpesammanhang om köparen väljer att anta en häst med dokumenterade böjprovs reaktioner, dvs en dokumenterad "defekt" som innebär att hästen inte är helt OK i besiktnings protokollet. Vad böjprovsrekationen orsakades av lär ingen ngnsin få veta, och med facit i hand så ligger detta som ett mkt stort minus i fatet för köparen, då i princip allt, juridiskt och lagstridigtsett, försäkrings bolagsmässigt, återköps mässigt, ja ALLT,skulle kunna hängas upp runt detta dokumenterade fakta och användas som en aspekt i det hela rent lagmässigt sett.

detta har flera svarat på i tråden, och de har rätt, att i rättsliga sammanhang blir köparens fall därmed mkt blekt och med dåliga odds om man vill åberopa en reklamation/återköp.

konstigare än så är det inte. svaren som getts, om än krassa, har getts utifrån detta faktum, och köparen/TS bör ta detta i beaktning innan man spenderar dyra pengar på jurist.

Lite övertränad för dagen, trampat snett i hagen, lite äldre och stel osv. Det är väl därför man diskuterar böjprovets vara eller icke vara - det ger många gånger en falsk bild av ett problem som kanske inte finns.

Om man ska köpa en unghäst och den uppvisar böjprovsreaktion bör man däremot undersöka det närmre. Det kan innebära att hästen har OCD osv.

I det här fallet verkar det ju inte som de ursprungliga reaktionerna hör samman med de problem hästen har idag.

Då ställer man väl av hästen och böjer igen lite senare? Gammal och stel gäller nog knappast på en fyraåring.

Nej, nu verkar ju problemen bero på felaktig benställning...

Jag tycker nog att man ska undersöka en reaktion, oavsett om det är en ung eller gammal häst. Hur ska man annars veta vilka förutsättningar man köper på sig? Att hästen kommer att hålla för det man vill utsätta den för?

Köplagen tycker tydligen detsamma, köparen bör ha intresse i skicket på den vara man köper. Uppvisar varan ett fel innan köp, bör man sätta sig in i vad detta innebär för köpet, innan man genomför.

En böjprovsreaktion innebär att man kan provocera fram en tillfällig hälta genom att belasta ledbrosk och ledkapsel kraftigt under en kort period. Det kan innebära att det finns ett problem i leden, t ex OCD, inflammation, artros, men många hästar som fungerar alldeles utmärkt i ridning/körning har också böjprovsreaktioner utan att ha någon egentlig förändring i den aktuella leden. Lite övertränad för dagen, trampat snett i hagen, lite äldre och stel osv. Det är väl därför man diskuterar böjprovets vara eller icke vara - det ger många gånger en falsk bild av ett problem som kanske inte finns.

Min fetmarkering.
När min häst trampade snett i hagen blev det en konvalecens på tre månader. Inget jag tycker är en bagatell. När dotterns häst trampade snett i hagen blev det boxvila i tolv dagar, vila i i hage fyra veckor och därefter fick han fång troligen IR som kommit fram när han inte kunde motioneras pga skadan. Det tycker jag inte heller är en bagatell eller ett problem som inte finns.

Visst kan man diskutera böjprovens vara eller icke vara men faktum är att en frisk häst går igenom böjprov och om man som köpare inte bryr sig om att ta reda på vad som orsakat att hästen inte gör det så har man antingen dålig kunskap eller så litar man på fel personer. En böjprovsreaktion är ju en indikation på att något inte är bra oavsett om det är bara just den dagen eller om det är något allvarligare.

Vi besiktigade en häst en gång inför köp där hästen hade en halv grads hälta efter böjprov på båda fram. Det visade sig vara en såpass allvarlig kotledsinflamation att hästen aldrig blev ridbar mer. Så visst är böjproven bra anser jag för detta var ju inget man såg eller märkte när hästen reds.
Hade vi inte böjt den hästen så hade vi köpt på oss dyra behandlingar som ändå hade lett till en häst som var trasig för all framtid.

Visst är det ett tufft prov men hästarna utsätter sig själva för mer kraft varje gång de ställer sig upp efter att ha legat ned och jag kan omöjligt tro att det ska vara så att hästen haltar de första stegen de tar när de ska fly från "lejonen".

Visar böjprovet att reaktion finns så går man antingen vidare med röntgen eller så låter man hästen vila i någon vecka och böjer sedan om. Men det är ju bara min personliga åsikt.
Ts har nog lärt sig nu att man inte ska köpa en häst som inte går igenom böjprovet och kommer förmodligen aldrig att göra om det misstaget. Det blev kanske en dyrköpt och högst onödig erfarenhet att göra själv men hen är ändock en erfarenhet rikare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 946
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 710
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka