Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

Ja nog har jag funderat allvarligt i kriminella tankar men den delen av mig är inte så utvecklad som hos vissa andra.
Jag försökte hämta hunden efter överrenskommelse per telefon med fru Pulver men det utartade med hot och biljakt, jag var riktigt vettskrämd. Jag anmälde dem men det lades ner utan utredning. Så du har rätt i att de kriminella får alltför ofta som de vill. Jag har min familj att tänka på och vill absolut inte känna mig mer hotad, vem vet vad de kan hitta på härnäst. Jag har hört tillräckligt om den familjen!

Kan inte mer än hålla med!!!

Snacka om sjukt... Sånt man tror inte kan hända alltså...

Jag hoppas de löser sig,och att denna kvinna får hundförbjud,för som jag ser de så är de djurplågeri, har för mig att tar du en kull,måste tiken vila minst ett löp innan andra kullen..

Du kan ta två kullar i rad men sen måste tiken vila i två löp...

Sant!
Man får enl. skk inte ta mer än fem kullar på en tik!

Jo ni har rätt, tiken ska vila minst ett löp efter två kullar på raken. MEN det gäller inte dessa Jack Russel klubbar vad jag vet. Det är enligt min mening rena vilda västern hos dem. Rätta mig om jag har fel ni som är pålästa. Och nu vet jag inte hur många kullar hon fått. Hon säljer valpar till Norge vet jag, smidigt! :cool:

Jo, självklart gäller reglerna även inom "dessa jack russell klubbar". :cool: Såvitt jag vet ingår det i svensk djurskyddslag, gäller alla med andra ord - fast när det gäller blandraser/oregistrerade hundar är det förstås i princip omöjligt att bevisa nånting. Nu vet jag inte om hon registrerar valparna över huvud taget och i så fall vart? Inte inom JRTC i alla fall utan möjligen inom TBJRTC - en mindre klubb som inte har något samarbete med JRTC och inte ska förväxlas med dem. Hela den här historien (och människan) är ju vansinnig, men det är tråkigt att du låter ett rötägg dra skugga över hela JRTC-organisationen, trots att hon inte ens är en del av den... :crazy:

Senast ändrad:

Jo, självklart gäller reglerna även inom "dessa jack russell klubbar". :cool: Såvitt jag vet ingår det i svensk djurskyddslag, gäller alla med andra ord - fast när det gäller blandraser/oregistrerade hundar är det förstås i princip omöjligt att bevisa nånting. Nu vet jag inte om hon registrerar valparna över huvud taget och i så fall vart? Inte inom JRTC i alla fall utan möjligen inom TBJRTC - en mindre klubb som inte har något samarbete med JRTC och inte ska förväxlas med dem. Hela den här historien (och människan) är ju vansinnig, men det är tråkigt att du låter ett rötägg dra skugga över hela JRTC-organisationen, trots att hon inte ens är en del av den... :crazy:

Är det verkligen lagstadgat i djurskyddslagen??? Och är det inte enbart en rekomendation inom skk?

Hunden är ingen blandras och är reggad i JRTC of Sweden men valparna reggades i TBJRTC. Så man använder samma individer att avla på och man tillåts ställa ut hunden hos respektive klubb. Samarbete kallar jag det. Men jag kan vara felinformerad och jag har inte varit särskilt aktiv den senaste tiden.

Jag menar inte att svärta ner er organisation med vilje men ibland måste man ta i för att få fram en reaktion. Sorry.

Och hur många olika klubbar finns det igentligen? Förutom SKK som också registrerar JR.

Hunden är ingen blandras och är reggad i JRTC of Sweden men valparna reggades i TBJRTC. Så man använder samma individer att avla på och man tillåts ställa ut hunden hos respektive klubb.

Från TBJRTC:s sida, ja, valpar efter föräldrar registrerade i JRTC får registreras där, men inte tvärtom. Klubbarna har olika moderorganisationer i England och samarbetar inte - ett tag räknades TBJRTC till och med som konfliktorganisation tror jag, men det verkar vara hävt nu.

JA, såvitt jag vet så är det lagstadgat i djurskyddslagen, åtminstone enligt en anställd hos SJV jag pratade med om det för några år sen. Det är inte enbart en rekommendation inom SKK.

JRTC-varianten av jack russell registreras främst i två klubbar - JRTC of GB, Sweden och JRTC of Sweden som samarbetar. Sen finns då även TBJRTC. Jack russell inom SKK är inte alls samma hund, de följer australisk rasstandard.

Ok tack så mycket för att du klargjorde en smula. :bow:

Nej det finns ingte om detta i djurskyddslagen o såvitt jag vet inte heller i författningarna.
PL

Då hade den personen på jordbruksverket fel då... i alla fall så är inte JRTC utan regler i det avseendet utan har samma rekommendationer/regler som SKK. Huruvida TBJRTC har några avelsregler uppsatta vet jag inte.

Om hon har originalet så är det nog inte så mycket man kan göra. Hade du inte skickat med originalet så hade du nog kunnat anmäla för tillits-brott. Du kan ju försöka med det ändå eftersom hon inte kan bevisa att hon är ägaren. Om hon nu skulle haft originalpappren så skulle hon också stått som ägare på hunden hos jordbruksverket. Det bästa är ifall du tar kontakt med en advokat som har gratis rådgivning eller ringer polisen och får råd från dem.

Telefonnummer till polisens rådgivning för icke akuta fall är: 11414

Detta nummer fungerar på samma sätt som 112. Du behöver alltså inget riktnummer och det kvittar var i sverige du bor.

Men tänk på det till nästa gång, det är otroligt viktigt att man skriver kontrakt mellan ägare och fodervärd :)

Senast ändrad av en moderator:

Hon har inte orginalet kvar. :devil: Och att stå som ägare hos sjv är inte något ägarbevis tyvärr. Det är jag som står som ägare hos dem, men det hjälper inte ett dugg.
Tingsrätten var inte särskilt intresserade av några detaljer och jag ångrar djupt att jag inte överklagade förra sommaren. (Jag fattar inte hur de kan dömma med så lite fakta de hann få.) Och jag var faktiskt rädd för den familjen.

När det gäller hästar så är det stoägaren som står som uppfödare om inget avtal skrivs. Så är det inte inom hundavel har jag fattat.

Fraggel_Tess- Tack du är god.:bow:

Grattis till att allt ordnade sig! :)
(har följt tråden i det tysta)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 037
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 778
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka