Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

citat: "Något skriftligt avtal eller annat förhållande som utvisar att äganderätten ändock tillkommer Elin har hon inte åberopat."
Men....kan inte ett försäkringsbrev räckt för att påvisa att du har betalat Kajsas försäkring under hela tiden och att du stått som ägare hela tiden???:mad: Det måste ju gå under "annat förhållande"....Fru Pulver....ha ha:devil:

Tack hannah för att du klargjorde det.

Jag undrar exakt när jag "överlät" hunden till henne?
Det verkar ingen kunna svara på.
Var det när hon hämtade hunden? Eller i telefon i oktober? (då var hon redan parad)
Jag fattar inte.

Geronimo- Nej man kan betala massor av försäkringar utan att äga djuret/föremålet/huset....vad det än är. Men jag tycker det låter orimligt att man betalar för något man inte bryr sig om.

Hej Gnist. Jag vet inte vad det skulle kosta mig men det finns så mycket som inte togs upp under den muntliga förberedelsen. Jag fattar inte att det är sant. Men jag vet att du varnade mig.

Du kan ju pm:a om du vill ha lite tips/peppning
a042.gif

Svarar förmodligen inte förrän i morgon, men jag lovar att svara så fort jag kan ;)

Min tolkning (efter 3 år på juristlinjen) är att tingsrätten menar

- att hunden har varit i fröken pulvers besittning (alltså att hon haft hunden hos sig) från juni 2002 till feb 2006

- att elin och fröken pulver inte avtalat att hunden ändå är elins

- att elin och fröken pulver i sina kontakter ang hunden och vid överlämnandet vid hunden inte talat om att hunden ändå skulle tillhöra elin fast än att den har bott hos fröken pulver.

Dessa tre omständigheter leder, trots att elin och fröken pulver inte avtalat om att hunden ska övergå i fröken pulvers ägo, till att hunden ändå ska anses ha övergått i fröken pulvers ägo.

Ok jag förstår det du skrev, men hur länge ska en människa ha saken/djuret i sin besittning för att kunna få äganderätten?

Hon parade tiken efter 3,5 mån utan att tala om "den roliga nyheten" för mig i telefon.
Hade hon då redan äganderätten till hunden tror du?

Är det inte så att ev valpar tillkommer tikägaren om inget annat sägs muntligt eller skriftligt?
Så är det ju med hästar.:confused:

----------------------------------------------------------

Jag undrar varför man har djuren försäkrade.....tänk om hon fått problem vid valpningarna och fått avlivas, jag vet inte om jag har något avels tillägg i min försäkring (då hon inte är lämplig i aveln).
Och gäller i såfall den om tiken fått valpar på varje löp?

Blå Bergen skrev:
Ok jag förstår det du skrev, men hur länge ska en människa ha saken/djuret i sin besittning för att kunna få äganderätten?

Hon parade tiken efter 3,5 mån utan att tala om "den roliga nyheten" för mig i telefon.
Hade hon då redan äganderätten till hunden tror du?

Är det inte så att ev valpar tillkommer tikägaren om inget annat sägs muntligt eller skriftligt?
Så är det ju med hästar.:confused:

----------------------------------------------------------

Jag undrar varför man har djuren försäkrade.....tänk om hon fått problem vid valpningarna och fått avlivas, jag vet inte om jag har något avels tillägg i min försäkring (då hon inte är lämplig i aveln).
Och gäller i såfall den om tiken fått valpar på varje löp?

Hur länge en sak måste vara i någon annans besittning för att besittningsrätten ska anses ha övergått varierar, så det kan jag inte svara på. Angående valparna så menar tingsrätten att det är fröken pulver som är ägare till hunden så de tar inte upp den frågan öht. Jag förstår om du är extremt irriterad! Tråkigt för dig och din hund. Du får skälla på ditt ombud som inte låtit din version bli den som tingsrätten har gått på!

Gnist skrev:
Om du sätter ut en hund på foder, så kan du som ägare Aldrig kräva att få tillbaka den hunden.
Har man den tanken, så ska man låna ut hunden under en tidsbestämd period.

Så egentligen, kan man som fodervärd säga nej varje gång ägaren ymtar inpå att h*n vill ha tillbaks hunden, och på detta viset till slut ända upp med att själv äga hunden :confused:

Gnist skrev:
MEN då är det också din Skyldighet att lämna tillbaka hunden till fodervärden efter att du tagit din kull. (...) Under dräktigheten ska dessutom tiken vara hos fodervärden fram till 2-3 veckor innan beräknad valpning, om ni inte kommit överens om annat (förslagsvis skriftligt då)

Och allt man gör är att låna tillbaks sin egen hund, som tydligen fodervärden sittar på alla rättigheter till?

Hur kan dom egentligen godta detta som lag, och hur kan SKK ge alla rättigheter till någon som inte äns äger hunden? Om det är så måste det ju vara mycket bättre för alla att försöka gå in som fodervärd i stället för att köpa valp..

KL; Låt denna tråd bli en påminnelse om att alla fodervärdsavtal gällande hundar är lika med att skänka bort hunden! Sorgligt men sant så är det inte alls samma regler som när man lämnar ut häst på foder.
Ta denna historia där uppfödare har sin tik ute på foder med avtal skrivet på SKK papper, där står bla att fodervärden skall hålla tiken i sådant skick att ägaren när som helst kan ställa ut hunden (mycket pälsvård) att ägaren har full avelsrätt m.m. Trots att ägaren bekostat kurser och allt material för pälsvård har den varit väldigt illa skött med resultat att hunden många gånger fått strykas från utställningen. (fodervärden informerad i god tid=månader i förväg) Tjat, lirk och skäll har inte fått detta bättre. När ägare tröttnar och kollar sina möjligheter att bryta kontraktet så går det ej! Hon resignerar och ser till att hunden hålls kortklippt.
Hämtar hem tiken för parning, är då i gott skick. När tiken hämtas två veckor före beräknad nedkomst finner hon den i ett bedrövligt skick, trots att ägaren bekostat speciellt foder under dräktigheten är tiken fruktansvärt mager. En vecka för tidigt föder hon två ynkliga valpar och sedan är hon helt slut och resterande tio(!) valpar får förlösas med kejsarsnitt. Vetrinären bedömer tikens skick så dåligt att hon ej får ge di åt valparna. Efter några oroliga dygn är faran för tikens liv över men hon får fortfarande inte ge di, behöver all kraft för att överleva själv.
Ägaren försöker återigen bryta kontraktet pga misskötsel men det visar sig vara omöjligt.
Så gott folk, tänk er noga för innan ni lämnar iväg en hund på foder. Sälj den hellre lite billigare med skrivet avtal att ni behåller avelsrätten!

Har läst hela tråden nu, och detta är ju horribelt tycker jag! Att man skall få göra så med en hund man inte ens äger, och ha all stöd bakom sig :eek:

Och att man kan sälja valpar enligt sverak.. Undrar om inte jag skall använda NRR (norsk rødt fe - kor) sina regler när jag låtre min häst få föl..

Puttar upp denna till ytan igen efter att ha läst det där med den "kidnappade travaren" och besittningsrätt.
Hur har det hela slutat?

har tantan kvar hunden??

Senast ändrad av en moderator:

Är faktiskt också väldigt nyfiken på vad som hände med hunden? Så jag puttar lite jag med =)

//Diana

Har du fått tillbaka din hund?:confused: stackars dig! om du inte får tillbaka den, vad gör du då?:crazy:

Fy vad hemskt. Det är så ledsamt att det blir så här. Man skulle faktiskt sätta hundkörkort som lag!!

Måste bara lägga mig i och fråga om ngn kan pm:a mig hemsidan( om hon nu hade en?? eller namnet) känns so´m om jag kan veta vem denna är men för ditt bästa hoppas jag att det inte är denna person.

Jag hade bokstavligen hämtat hem hunden och gömt den hos någon annan och påstått att jag inte ens varit hemma hos dom. För man får ingen hjälp av lagen ändå. Dom kriminella vinner stort sett alltid.. det ser man ju jämt.

Hej, jag har inte tittat till min tråd på ett tag ser jag. Jag hon har kvar hunden, jag har inte varken hört eller sett något av hunden eller fru Pulver sen jag var där och försökte hämta hem hunden i februari förra året. Jag har henne dock försäkrad forfarande. (Jag kanske är korkad ändå) :crazy:

(Oj det blev jag som tog inlägg nr 200, det var inte illa.)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 037
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 778
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka