HJÄLP! Har hästen storhetsvansinne??

Noteca

Trådstartare
Min häst har blivit bråkig mot de andra hästarna i hagen, och mot in boxgranne i stallet.

Jag tar det från början. Vi har ett litet stall med 5 boxplatser. Just nu tre hästar, fyra innan en gick bort. Min häst har alltid varit i mitten på skalan i rang, lite mot låg. Hon har gått på andra hästanras villkor, utom en som hon var jämn med. Överhuvudtaget var hästarna väldigt jämna och lugna. MEN, äldsta stoet gick tragiskt bort i september och till en början var det ingen skillnad i hagen. Jag vet inte om detta sto var ledare, det var alltid så lugnt i hagen så det var svårt att urskillja. Men så för typ en månad sedan, typ 3v efter stoets bortgång så har min häst kaxat upp sig mer och mer mot de andra.

Hon kör bort de andra från sina höhögar och vandrar runt innan hon bestämmer sig för en hög. Flyttar inte de andra undan tillräckligt snabbt så sparkar hon! :eek:
Ibland gör hon utfall "bara för att" verkar det som. Inne i stallet bråkar hon med grannen bara hon ser denne. Grannen moppsar sig inte utan är relativt lugn, enbart vid fodring stöddar hon upp sig lite. Men min häst kan alltså sparka i mellanväggen när hon tycker att grannen glor på henne för mkt. De två har tjafsat en del redan från början inne i stallet. Vi har inget galler för boxarna ut mot gången och min häst och grannen stog och småhögg mot varandra när de hade huvudena ut mot gången. Vi satte upp en träskiva så de inte längre når varandra men fortfarande kan de ju ha ut huvudena eftersom boxarna är öppna. Det var i denna veva som min häst då började med att sparka istället, när hon inte kunde "munhuggas" längre.

Vad har det tagit åt henne?? Inne var det ju en lek först, men ajg tror inte att hon leker längre, vad vill hon med sina hästkompisar??
Går det över? vad ska jag göra?? Hon kanske träffar nångång när hon sparkar ute i hagen...
 
Uppenbarligen var det ledaren som gick bort och nu ser din häst sin chans att ta över och ska då visa vart skåpet ska stå. Detta är inge annat är högst naturligt i hästarnas liv!
Din häst håller på och bli ledaren och det kan bli lite stökigt tills alla hästarna har hittat sina nya platser i rangen men det kommer gå över! :)
 
Som ngn annan skrev, din häst försöker nu ta ledarskapet när gamla stoet försvunnit.
Fullt naturligt för hästar att bete sig så, men eftersom hästar nu inte är vilda och har obegränsat med mark att röra sig på, så KAN ju sådant ställa till rätt otäcka skador!

Jag har sett fenomenet flera ggr när ledarmärren försvinner från flocken. Det blir jätteoroligt innan ny ledare har tagit över "ledarskapet".

I vilt tillstånd kan ju hästar gå undan, men i hagar kan de ju inte det tyvärr.

Så jag brukar om det blir FÖR stökigt, försöka dela flocken eller "möblera om" i hagarna INNAN ngn sparkar benet av ngn annan häst.
Dessutom riskerar ju ngn häst att tex bli utan mat om hästarna fodras i hagen.
 
Hästarna KAN ju gå undan, vi har ganska stora ytor så, men är de inte tillräckligt snabba så, klart att de kan bli träffade då... Äta hö får de göra alla efter en stund, när min häst har sprungit runt ng varv melln högarna och härjat :crazy: och bestämt vilken hög som var godast. Har hon väl landat så är hon snäll sen. Tills hon tycker att nån kommer för nära...

Jag tycker dock att min häst visar ledarskap på ett konstigt sätt, jag tycker att hon är elak och bitchig.

Jag hoppas ni har rätt att det går över... Det kommer dock en ny häst på fredag, hur ska vi stoppa in den i flocken? Ska den få gå med bara min häst först eller med de andra snälla hästanra först eller alla på en gång?? :confused:
 
Är det inte värre, så skulle jag låta hästarna gå kvar som de gör.
Men det värsta som kan hända när ngn häst blir så där som du beskriver, är ju om ngn av de andra "sätter emot"!
Så länge ingen får för sig att "ta upp kampen" med din häst, så brukar det inte bli några problem!

Ta mina två hästar tex.
Den ena (ynglingen) är en enormt ranghög häst.
Den andra (gammelpållen) en sådan som inte "tar upp kampen" med ngn. Han är inte "rädd" för andra hästar, är faktiskt väldigt kontaktsökande, men aldrig med stöddig uppsyn och "vajernacke".
Den av mina som är ranghög ska ALLTID fösa med den andra vid höhögarna! Och ibland blir det ett riktigt race mot gammelpållen som är ranglägst!

Men eftersom gammelpålle snällt går undan från ynglingen (den ranghöge), så slutar kontroverserna ibland med att de tom står och äter av samma hög.
Just för att gammelpålle inte "tar upp kampen".
Skulle gammelpålle "ta upp kampen" och sparka tillbaka (ynglingen sparkar aldrig åt honom, utan han far fram och nyps), så skulle jag inte våga ha dem ihop, men nu tycker jag det känns "lugnt".

Ibland blir det aldrig mer lugnt i en flock när ledarstoet försvinner! Tyvärr! För det finns inte alla ggr ngn som blir den självklara nya ledaren! Egen erfarenhet...

Men ge det lite tid, säkert har ni lugnt snart i hagen!

Och om den nya hästen. Jag skulle INTE släppa in den i flocken direkt!
Jag avstår att "bilda nya flockar" på vintern, utan gör hellre det på sommaren, när det finns gräs att äta! För då finns ju gräset där som mer intresse än att fastställa rangordning.

Vore det jag med den nya hästen, så skulle jag släppa den med BARA din först. Och kolla vad som händer. Blir det "cirkus" ta isär dem, men annars låt dem gå ihop en tid.
Släpp sedan BÅDA in i flocken.
Så skulle i allafall jag göra...

Och om man ser på mina två hästar igen, så är gammelpållen en sådan jag släpper ihop med "vemsomhelst".
För dels går han aldrig på en annan häst, och han tar inte upp kampen om ngn muckar med honom.

Däremot är jag mer petig med ynglingen, för jag vill INTE att han kommer tillsammans med en lika ranghög häst, för då är skaderisken på dem båda för stor anser jag!
 
Ok, då släpper jag nykomlingen med min häst i några dagar, nån vecka, sen in till de andra. Vi kan inte vänta enda till våren med att släppa ihop hästarna, eller kan kan vi väl, men det blir krångligt då vi strävar efter att ha alla i samma hage så länge det fungerar. (tål inte två hästar varandra är det en annan sak)

Hoppas att det kan bli en någorlunda ordning efter ett tag... Det ska komma ytterligare en ny häst innnom en snar framtid, så stallet är fullt. (5 hästar) Vad det blir för häst vet jag dock inte då det är en tjej som letar ny häst (det var hennes sto som gick bort)

Tack för din hjälp iaf! :bow:
 
Förutom att hästen försöker ta över ledarskapet, vilket jag också tror, så kan det ju också ha hänt nåt med just din häst. Har hon förändrats när du rider och sköter? Kan hon ha fått någon hormonell rusch eller störning? (blivit märrig) Eller kan hon sakna hästen som dog och ta ut det så här (kanske långsökt, men lite brainstorming i alla fall)?
 
Tror precis som de andra skriver att din häst försöker avancera i rangordningen.
Det kommer nog lugna ner sig när de har gjort upp vem det är som ska ta över ledarskapet.

En annan grej, får din häst tillräckligt med grovfoder?
Kanske är hon "för hungrig" också?
Testa att öka högivan, så kanske hon lugnar sig.
Man kan också testa att lägga höhögarna i haget längre ifrån varandra.
 
Jag lägger många småhögar av hö i hagen till mina två hästar.
Fördelar de sammanlagt 8 kg/fodring på 5-6 högar rätt långt ifrån varandra.

Det känns som om jag på det sättet på minsta vis inkräktar på hästarnas instinkter att ranghögste äter först.
För skulle jag lägga EN hög, så skulle min ranghöge häst anse att han skulle ha alla 8 kg, och den andra bli utan!

Men nu får han vakta på ett par högar, och gammelpållen kan i lugn och ro få äta på en annan.
 
Jag tycker du fått mycket bra svar av Kopparberg och Günther. Själv föredrar jag att skilja ston från valacker eftersom det annars lätt blir slagsmål mellan valackerna om stona. Hästar beter sig väldigt olika i ledarposition, en naturligt ranghög, självsöker häst har oftast ett mycket lugnt ledarskap, det räcker med en blick eller en grimas för att få det andra hästarna att vika sig. En häst som inte är så ranghög men ändå ledare har ofta ett mer "demoniskt" ledarskap då de använder för stora hjälper (som sparkar och hårda bett) för att flytta de andra hästarna. Det kanske blir bättre med tiden då din häst blir mer genuint självsäker, annars kan man hoppas att den nya hästen skulle kuna "putta" ner henne. Ingen hage mår bra av att ha oroliga, stressade hästar p.g.a oklart ledarskap. Finns det något du kan göra inne i stallet som kunde få din häst att slippa stå och sparka mot grannen, varken din hästs ben eller de andras psyke mår bra av detta.
 
Jag var ett tag hästansvarig för lektionshästarna på en ridskola.
Det var mkt "stök och bök" i lektionshästarnas hage, stona krånglade och förde liv, så INGEN häst fick lugn och ro.

Jag tänkte då som dig, jag särar på ston och valacker, då ju stona var VÄRST när de brunstade.

Ridskolan hade enormt mkt mark, så varken stona eller valackerna skulle bli tvingade till ngn sämre hage för att vi delade på dem.

Valackhagen blev då "kav lugn".

Men INTE i stohagen! :confused:
De började då i stället för att bråka med valackerna som de gjorde innan, bråka med VARANDRA! :confused:
Inte sällan så vrålade ngt av de "bråkigaste" stona mot ett annat sto, vilt sparkande med brunsten sprutande! :crazy:

Jag undrar än idag varför de betedde sig så?!
Inget kiv hästar emellan i stallet, där kom de bra överens.
Likaså på lektionerna. Inga "sura miner" mot varandra.

Dessutom var ALLA hästarna sådana som var VANA att gå i flock!
Jag kan än idag inte alls förstå varför det var på det viset?! :confused:

Har du ngt förslag på orsak?
 
Vad konstigt! Jag skulle nog tro att det berodde på att det inte fanns något självklart ledarsto, att alltför många ston hade samma rang och i och med att valackerna flyttade så började stona göra upp mellan sig. Var det en valack eller stt sto som styrde den "gemensamma" flocken?
 
Den gemensamma flocken verkade faktiskt inte ha ngn ledare!
Inte som syntes i allafall. Det var ett hiskeligt hirrande, virrande och surande!

Några av "stökindividerna" var med på den tiden när det fanns två självklara ledarston, och då var det kav lugnt.
Men även de var i den "konstiga" flocken väldigt stökiga!

Kan det ha varit så att ingen av dem var lämpade som ledare, men de TYCKTE själva att de var det? Kan hästar funka så? Att INGEN är lämplig? :confused:
 
vi har en kaos hage. Två som "alltid" bestämmt och sen min mops som i början var försiktig men tröttnade på en av dom andra och börjat mopsa tillbaka.
En har lagt sig och är nu lägst i rang, men den som nu är ledare är sådär moppsig som din veerkar va, fast lite värre.
MEn det löste sig faktiskt när vi stoppade in en fjärde häst i systemet. ´Blev ialafall mycket bättre :)
 
De håller nog på att göra upp den nya rangordningen, eftersom det inte finns en riktig ledare längre finns det heller ingen som kan sätta dem på plats vid behov samtidigt som de allihop fightas om vem som är värdigast att överta ledarrollen.

Antagligen kommer detta lugna ner sig så fort en ny ledare utsätts, men tills dess kan det gå riktigt hårt till om hästarna annars är jämnställda. Vad du skall göra tills dess vet jag inte, men du har ungefär 2 alternativ - låt dom vara eller skilj på dom.
 
En "bra" valack, är det en som är ranghög då?
Eller en som är kolugn, och inte verkar bry sig så mkt om rang över huvud taget?
 
Hästar har en förmåga att själv kliva fram som ledare om det behövs, detta trots att de egentligen är ranglåga. Det blir dock problem när fler hästar känner sig manade och ingen egentligen är lämpad. Det är nog inte alls tokigt att prova sätta in en valack i stoflocken, det kanske kan lugna ner dem.

"En "bra" valack, är det en som är ranghög då?
Eller en som är kolugn, och inte verkar bry sig så mkt om rang över huvud taget?"
Många gånger är den kolugne ganska ranghög och självsäker, den har kanske inte energin eller lustena tt bevisa sig själv och därför står den tillbaka. Medan den som hela tiden muckar kanske inte är lika ranghög och självsäker (då skulle den ej behöva mucka) som den vill påskina. Prova sätta in en av de gamla uvarna för att se hur det går, en yngre hetsporre kanske blir rent odräglig av att få gå och flytta omkring stona hela dagarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp