Hjälp! har blivit rädd för att hoppa..

J

JohannaN

förut älskade jag att hoppa. har hoppat en meter och tyckt det var jätte roligt. men nu har jag blivit osäker :crazy: jag vet inte vad som hänt för att jag blivit rädd. men jag rider på ridskola och när en häst vägrar blir jag osäker och nervös. vad ska jag göra för att få tillbaka lusten för att hoppa? (har hoppat 70 på hopptävlingar) skulle bli jätte glad över några svar!

Sv: Hjälp! har blivit rädd för att hoppa..

Jag tror det bästa är att bara hoppa. Ge dig tusan på att komma över hindren. Håll i manen och driv bara om det behövs! Rädslan släpper igen efter ett tag!

Har själv varit hopprädd. Är fortfarande osäker men inte rädd. Det bästa du kan göra är att hoppa, men det behöver inte vara 1 m, utan 40 cm bara du känner dej säker på. Rider själv på ridskola och har som tur en väldigt förstående ridlärare som frågar alla i gruppen om man vill sänka innan man hoppar. Om din ridlärare inte frågar och du känner dej osäker på höjden, säg till. Om hästen är bråkig, så tro på dej själv! Om hästen stannar eller springer förbi så bli bestämd! Hästar känner om ryttaren är osäker, och vissa tar tillfället och skojar lite med ryttaren. Ett annat tips är att be att få rida hästar som hoppar självmant, så att du bara behöver styra på hindret så sköter hästen själv. Det höjer självförtroendet!

Hoppas du blir av med din rädsla!

Det värsta du kan göra är att pressa dig själv att hoppa högre än du vågar. Det ska alltid kännas kul, det ska kännas i hela kroppen att du VILL hoppa över det där hindret! :) Så tills du känner så inför högre hinder så tycker jag bara du ska hoppa små, pluttiga hinder så du kan känna att du verkligen kan och vågar. Lycka till :bump:

tack för era svar, det var goda råd. jag får någ försöka övervinna min rädsla, på nått sätt. men tack så mkt! :)

Ta allt i lugn och ro och stressa inte dig framåt, och speeciellt, bry dig inte om vad andra tycker.

Jag har alltid älskat att hoppa, förut var de så, lägg upp ett hinder och jag hoppar. Men skaffade en ny häst förra året, först gick allt bra och vi hoppade som bara tusan, men sen blev jag osäkrare och osäkrare, det var inte så att han stannade men jag kände mig bara inte säker.

Jag tog hjälp av en tränare och mina vänner och de hjälpte mig att komma tillbaka, idag hoppar jag nästan som vanligt, men när jag hoppar själv stannar jag alltidf på små höjder för att inte riskera att bli osäker.. men har jag någon som hjälper mig klättarar jag lite högre.

jag tror allt har att göra med är självförtroendet, tror du så hoppar ni.

men de jag ändrade först på var, att man behöver inte hoppa högt. det är ibland så förbannat kul att bara hoppa 30 - 40 cm, fast hästen suckar nog lite. *skrattar*

tänk så här, höjden har ingen betydelse, men vet att inom denna sport ska man vara bra annars ätr man inget. Jag har själv känns mig så dålig och fått höra att jag inte tar vara på hästens kapasitet bara för att jag ett tag inte gick över 70 cm med honom, men med hjälp av en vänm så blrjade jag sluta att lyssna på alla andra och bara tro på mig och hästen ...

hoppas att mina ord hjälper lite..

lycka till..

/M

Jag blev livrädd för att hoppa för några år sedan. Det berodde en heldel på ridläraren. Hon satte hindret för högt, varken jag eller hästen var mogna för det. Det slutade med att jag blev medvetslös och hamnade under hindret.

Efter det ridpasset ville jag inte ens sitta upp till häst igen. Men tränaren tvingade mig en gång efter fallet. Men då hon är helt osympatisk så skrämde hon mig ännu mer. Hon sa att jag bara skulle sitta upp och skritta runt något varv på banan. Men när jag inte alls var berdd så kom hon och jagade på hästen. efter det så var det slut för mig. Aldrig mer skulle jag sitta upp till häst. De var farliga djur som man inte skullerida på. på marken kunde jag hantera de utan några som helst problem i de flesta situationer. Men då min mamma kom på besök till stallet så såg hon både min längtan och räddsla för ridningen. Hon pratade då med en helt annan tränare, som förstod mig. tränaren hjälptemig tillbaks till sadeln. Först red jag bara på islandshästar och en haflinger. Tränaren lurade mig till att hoppa mycket låga hinder. Utan att jag visste det så var en stor de av minräddsla över. Och kärleken till hoppning var på väg tillbaks. Nu tränar och tälar jag i 140 klasser.
Mitt råd till dig är att alrig hoppa om du inte är mogen. Du kan kommamycket längre om du väntar tills du känner att et är dags. Prata med din ridlärare/tränare, förhoppningsvis så förstår hon/han kanske dig. Och hjälper dig igenom din räddsla. Är det så att din tränare ej förstår din rädsla så tycker jag att du ska försöka byta till en som du litar på och trivs med.

Genvägen för rädslan kan bli en omväg om man inte är mogen för det.

Lycka till och ett gott nytt år!

jag måste säga jätte tack för alla bra ord ni har kommit med! jag har börjat tänka på ett helt annat sätt. häromdagen när jag hoppade (småhinder) tyckte jag det var jätte kul, för att jag intalade mej att det bara var ett litet hinder och att jag skulle över det. så jag tror nog att min lust för att hoppa har börjat komma smygande! :) mn ett stort tack för era stödjande ord!

Gud vad kul för din skull! Hoppas du övervinner din rädla helt. Jag är jätteglad för din skull! Keep up the good work. :bump:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 080
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur