Hjälp! Han har ingen respekt för tråden alls...

C

Cettan

Min häst har fått för sig att det är jättekul att demolera staket... Det går nästan inte en dag utan att han går ur hagen, och igår hade han haft sönder sin egen hage, en hage som det inte går några hästar i och sen sprungit igenom tråden till unghästarna och släppt ut dem i skogen... Det gick bra den här gången, men risken är ju ganska stor att de skadar sig. Dessutom är det inte sådär jättekul att laga staket varje dag... Vad gör man? Jag har redan satt upp tråden på giraffhöjd, för han är ju väldigt stor och jag misstänkte att han gick emot tråden med täcket för att tråden var för låg så att han inte kände något. Men inte ens giraffhöjd funkar ju... De andra hästarna kommer inte alls överens med honom, så jag får inte släppa ihop dem. jag misstänker att han vill ha en kompis, men i det stallet jag står nu är det inte möjligt. Och jag vill verkligen inte flytta. Någon som har något bra tips för hur man håller sin häst i hagen?

Sv: Hjälp! Han har ingen respekt för tråden alls...

Du kan prova att knyta fast plastpåsar lite här och var på tråden.

Är det ordentligt med ström på tråden. Min häst gick igenom staketet när han var yngre, men då hade vi ganska svag ström på staketet, när vi fixade iordning så att strömmen var bra slutade han gå igenom.
Nog kan det vara så att han saknar en kompis, finns det veerkligen ingen som kan tänka sig att ha sin häst med din?? Att se andra hästar men inte kunna nå dem måste vara trist...

Åh, så jobbigt.

Hade en sådan rymmare en gång och det var som att när han väl hade kommit på att staketet inte var en "mur" mot friheten så var han omöjlig att stoppa!

Vi köpte ett extra-aggregat som man kopplade till ett bilbatterie och "ledde" ström in till stråden..
Detta för att "maximera" styrkan.

Därefter tog vi av täcket så att inte det lindrade stötarna.
På grimman hängde vi små metallbitar..

-ALLT för att som sagt maximera obehaget när han forcerade trådarna!

Och ja, han blev helt ställd efter ett par gånger (när han först hade trasslat in sig av chocken i tråden så detta rekommenderas BARA om man har ofarlig tråd) och stannade faktiskt för det mesta innanför hagens "väggar".

MEN han blev en stressNisse istället..sprang o gnäggade och stressade efter de andra hästarna och han blev hetsig att ta ut och in för nu vart han ju RÄDD för tråden istället *suck*

Vi löste det genom att fråga en av de andra tjejerna om inte hennes äldre märr kunde gå med honom. I gengäld så hjälpte vi henne med mockning osv ibland..
Som kompensation..

Därefter gick det bra. Han såg att märren gick hur lungt och fint som helst in och ut genom hagöppningen och han hade sällskap och allt var frid och fröjd..

Vet inte om det här hjälper dig något...Men mer ström på absolut och låt inte täcket ta stötarna!

Den här hästen var jobbig och hade väldigt svårt för att vara själv i stallet osv..
Jag tröttnade faktiskt och lämnade ut honom på foder och han trivs alldeles utmärkt mitt ute på landet där det bara finns mörk äcklig skog utan kompisar om han tar sig ut..

Senast ändrad:

Det enda som funkade på våran när han gjorde så var att ge honom en kompis.

Cettan skrev:
Min häst har fått för sig att det är jättekul att demolera staket... Det går nästan inte en dag utan att han går ur hagen, och igår hade han haft sönder sin egen hage, en hage som det inte går några hästar i och sen sprungit igenom tråden till unghästarna och släppt ut dem i skogen... Det gick bra den här gången, men risken är ju ganska stor att de skadar sig. Dessutom är det inte sådär jättekul att laga staket varje dag... Vad gör man? Jag har redan satt upp tråden på giraffhöjd, för han är ju väldigt stor och jag misstänkte att han gick emot tråden med täcket för att tråden var för låg så att han inte kände något. Men inte ens giraffhöjd funkar ju... De andra hästarna kommer inte alls överens med honom, så jag får inte släppa ihop dem. jag misstänker att han vill ha en kompis, men i det stallet jag står nu är det inte möjligt. Och jag vill verkligen inte flytta. Någon som har något bra tips för hur man håller sin häst i hagen?

Jag tror att du är illa tvungen att skaffa honom en kompis.
Sen undrar jag, hur många volt har du i tråden?

dra på ordentligt med ström och backa in honom i tråden så att han får ordentligt med ström i sig!
Funkade på en rymningsglad shettis vi hade iaf..kanske inte så snällt men nödvändigt i vårt fal eftersom motorvägen bara låg ett stenkast bort.

I vårt stall hade vi en B-ponny som smet ut från ponnyhagen till mina hästar jämt och ständigt. Hon fick en ståltrådsgrimma med spröt. Effektivt!:devil:

Sen gäller det att se till vilken tråd man har; ju lägre OHM/m desto bättre. Vanlig ståltråd har ca 0.01 ohm/m och vissa av banden och tråden som finns att köpa har 2,0 ohm/m vilket inte släpper ut någon ström alls. Så ju lägre ohmtal desto mer ström ut från tråden.

Giraffhöjd i all ära, men det är ju inte höjden på en tråd som är avgörande. Du har väl för dålig kapacietet på strömmen i din hage. Hur startkt aggregat har du egentligen ? Vad har du för tråd/band ? Är det mycket skarvat runtom ? Hur är jordningen ?

Innan du dänger på hästen grimmor med stålprylar på och andra konstiga grejjor måste du först utreda om du verkligen har bra ström i hagen och vad du kan göra bättre...att bara höja trådar hjälper ju ingenting så länge ström/jordning är kass.

varför kan han inte gå med en annan häst? det är normalt att de bråkar lite i början, men är det bara två hästar brukar det lösa sig väldigt fort.

Nej, det är klart att bara att höja tråden inte gjör så mycket skillnad. Anledningen till att vi gjorde det vara att min häst är väldigt stor, och när tråden var på vanlig nivå så var den lägre än täcket så därför misstänkte jag att han inte kände någonting alls. Det var därför vi höjde tråden för att han skulle märka den över huvud taget. Han har fått en ny hage nu, med eget agregat och helt ny tråd. Vi får se om han håller sig där inne nu...

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar