Hjälp, halt häst. *långt*

Linduzz

Trådstartare
Har min häst utlånad på foder sen ett par månader tillbaka.

För två månader sedan lade hon sig ner i hagen, eller det var snarare att höger fram bara vek sig under henne.
För 6 veckor sedan hände samma sak, DOCK med ryttare på. Dom stod stilla.
För en månad sedan hände samma sak, nu i skritt.
Hon har under denna tid verkat lite hänging.
Efter ett par dar efter att hon lagt sig ner, visade hon svag hälta höger fram.
Vetrinär togs ut ett par dagar efter det (3v sedan). Då var hon inte halt. Blodprov togs och svaret var dåligt med röda blodkroppar. Hon skulle då ridas lugnt och äta kopparjärn. Återbesök skulle ske tre veckor senare.
För en vecka sedan blev hon halt bak. Fodervärden tog ut henne och lade märke till att hon var lite stel i bakbenen när hon gick på hårt underlag. Så fort dom gick framåt haltade hon kraftigt höger bak. Dom kollade o kände inget konstigt
Igår var vetrinären ute och konstaterade kotledsinflamation båda bak hon visade även svag hälta fram vid böjprov - Vetrinären tyckte att fram var inget att tänka på då. Hästen skulle nu gå i hage o ta det lugnt och äta Finadyne i ca 2-3veckor innan återbesök görs.

Hästen har haft låsningar i rygg,manke,nacke och höft för lite mer än två år sedan. Och kotledsinflamation bak.
Har sen dess varit helt ok.
Har för ca, 4år sedan varit boxvävare i ett par månader.

Så vad tror ni? Kan hältan o blodkropparna ha något samband? Tror ni att det kan vara nått annat?

Sv: Hjälp, halt häst. *långt*

Vad/Hur mycket foder får den per dag?

Hon går på bete. Hon får endast några nävar kraftfoder i samband med kopparjärnet/medicinen.

Hm, annars tycker jag att det kunde låta som lindrig korsförlamning, men oftast beror ju denna på att hästen får för mycket foder vid vila, under denna tiden lagras massor av glykogen. När hästen sedan sätts i arbete igen, omvandlas allt det lagrade glykogenet till mjölksyra och orsakar korsförlamning, men iom att den inte får så mycket foder, så verkar det ju som om det inte kan vara det.

Hm, det skulle ju kunna vara så. Hon släpptes på bete för knappt en vecka sedan. Får kolla med fodervärden o se hur mkt hon har givit henne.
Kanske skall ringa vetrinären på måndag o höra om han tror att det skulle kunna vara korsförlamning`?

Fick nämligen en update på korsförlamning för bara några dagar sedan, och insåg att det faktiskt inte behöver synas så väl att dom har korsförlamning, mer än en ovillig, halt, stel och "illamående" häst. Är dock svårare att konstatera diagnosen korsförlamning, då man måste ta en muskelbiopsi, för att se mjölksyre-halten (om jag inte minns fel), vilken kan vara ganska smärtsam för hästen.

Började fundera på om ens egen häst kanske också hade haft det någon gång :crazy: ???

Men som sagt så är det faktiskt ganska lätt hänt att dom får det...

*Putt*
Ni brukar ju annars vara så duktiga på att ha funderingar?? :(

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka