Hjälp! Framtung häst

ponnymuppen

Trådstartare
Min ungponny bär upp dig bra i skritt, trav och kort galopp. Men när jag ökar galoppen blir hon direkt framtung. Hon liksom "hänger i handen" hela tiden. Vad ska jag göra för att få henne bära upp dig själv? Bra hopp/markarbetsövningar? :)

Jens Fredriksson har ett bra tips(utöver att stärka den som ovan nämnt). Lyft hästen ordentligt, så den sätter sig på rumpan och driv in bakbenen ordentligt. Alltså överdriv vad du är ute efter. Du ska göra det i typ 2 sekunder, rid fram igen, och upprepa, då kommer hästen förstå vad du är ute efter.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 268
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 605
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 787
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka