Hjälp! Framtung häst

ponnymuppen

Trådstartare
Min ungponny bär upp dig bra i skritt, trav och kort galopp. Men när jag ökar galoppen blir hon direkt framtung. Hon liksom "hänger i handen" hela tiden. Vad ska jag göra för att få henne bära upp dig själv? Bra hopp/markarbetsövningar? :)

Jens Fredriksson har ett bra tips(utöver att stärka den som ovan nämnt). Lyft hästen ordentligt, så den sätter sig på rumpan och driv in bakbenen ordentligt. Alltså överdriv vad du är ute efter. Du ska göra det i typ 2 sekunder, rid fram igen, och upprepa, då kommer hästen förstå vad du är ute efter.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Börja med att få den framtunga hästen kvick på hjälperna. Låt den inte hänga i handen. Och rid sedan med hjälp av Nina Bengtssons...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama