Hjälp fort!

Explosion

Trådstartare
Ska på tävling imorgon och ska inviga nya tränset. Men nu blev jag lite osäker om jag får ha de tyglarna som tillhör? Det är inget spänne utan det är en ring som man trär tygeln tillbaka genom.. Sen är det en tygel med "stoppar" eller vad man kallar det, är det okej att ha?

DSC00356.jpg

Hoppas någon vet och kan svara snabbt!!!

Sv: Hjälp fort!

Jag är nästan helt säker på att det är tillåtet. Det står inget i TR om hur tygeln ska vara fäst i tränset, vad jag kommer ihåg.

Ta med dem och fråga överdomarenvom du är osäker!

Jag är också rätt säker på att det är godkänt. Men jag skulle nog tagit ett par andra tyglar och tagit med dem du har på nu och frågat överdomaren. Om ni får ett nej så blir dte onödig stress för er.

Tack till er båda!! Jag läste oxå TR men fick inte intrycket av att det skulle vara förbjudet. Men tänkte att det va lika bra att fråga. Men jag tar med mig ett par extra.

Jag har tävlat dressyr med såna tyglar i flera år (t o m regional LA), och har än så länge aldrig blivit diskvalificerad... :laugh:

Lite OT men märker du någon skillnad i kontakten med hästmunnen med denna typ av spänne jämfört med traditionella? Bara en tanke som slog.

Jag tror att det inte är någon större märkbar skillnad. Möjligtvis att du får en "intensivare" kontakt med dessa tyglar. Jag uppfattar att traditionell fästning sitter inte lika slimmat på bettet som denna lösning.
Denna lösning sitter alltså mer intill bettet, alltså borde hästen känna mindre rörelser.

Det är bara mina idéer, som jag tycker låter logiskt.

Jo, det är nog en väldigt liten skillnad. Det jag tänkte främst på är om/hur metallringen påverkar. Tygelns infästning i bettringen blir ju bredare med detta spänne, dvs kraften från tygeltaget påverkar en större "anläggningsyta" på bettringen iom metallspännet som sitter längst ut. I mitt huvud borde detta få ungefär samma effekt om om man skulle rida med större bettringar, dvs bettet blir lite (lite!) skarpare.

Men som sagt, skillnaden är nog försvinnande liten. Om den öht finns.

Jag förstår hur du menar och håller med dig. Den lilla skillnaden tror jag inte är märkbar för varken häst eller ryttare.

Jag vet inte eftersom jag ej tävlar i dressyr, men tänkte bara tillägga att det heter looptyglar.

Tänkte kanske är lättare att hitta i tr eller fråga domare om du vet vad det heter ;)

Knapplån, och OT

Jag har för mig att denna typ av spänne togs fram för att man skulle slippa stropparna på tyglarna när man har löpande martingal. Martingalens ringar kan inte fastna i spännena på samma sätt som i ett vanligt spänne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar