jag förstår inte vart du har fått det att jag inte orkar plocka ägg? Vart någonstans har jag skrivit det, eller ens antydigt det? Citera gärna så jag vet hur jag INTE ska uttrycka mig senare för att slippa bli missförstådd.
Såhär skrev du:
"jag vet att de sover i bon, men jag vill inte ta bort handratals ägg varje månad."
Anledningen var att du trodde att de blev ledsna över att bli av med äggen - vilket de
absolut inte blir. Fåglar agerar på instinkt, de förstår inte ens att det blir ungar om de lägger ägg. Med andra ord så låter du ditt förmänskligande av fåglarna ("fåglarna längtar efter små ungar, och blir ledsna om man tar deras ägg"), vilket gör det jobbigt för dig att ta bort äggen, gå före fåglarnas behov av bon. De struntar nämligen i äggen, men blir däremot stressade över att inte få ha bon att sova i. Tänk lite logiskt - höns tar man ju också äggen för, inte blir de ledsna över det?
Ang om man har hästar ute i hage, mina hästar går båda på lösdrift och jag är GLAD när stoet rullar sig eftersom hon inte gjort det förr pga av ryggont. Anledningen till att jag kommenterar hästarna är att just mina hästar är hästar jag också tagit mig an av olika anledningar. Just lösdrift har kommit av att ena hästen får kolik om han inte har fri tillgång på grovfoder, vatten och stor hage. Det är ett jäkla krångel att arrendera mark, bygga ligghall, och se till att maten kommer ut till hagen, så det är inte ett val som förenklat för mitt hästägande, förutom att jag slipper ringa ut veterinären varje senvinter. Det jag försöker säga, är att varenda djur jag har, försöker jag göra mitt bästa för, försöker verkligen få dem att leva ett så "naturligt" liv som möjligt, med de knappa resurserna jag har.
Hästarna var bara en liknelse, jag har ingen aning om du huruvida du har hästar eller inte. Om du vill dina fåglars bästa ger du dem bon och bomaterial. Bomaterial kan du hitta gratis i naturen, så det behövs ju inga stora resurser till det precis.
Fåglarna jag tagit hand om, där ägarna ville bli av med dem, så har inte en enda av dem haft bon att sova i. Om man ser krasst på det, är det bäst för fåglarna att bo i små burar utan bon, eller en stor bur utan bon?
Jag trodde att stressen över alla ägg var värre än att sova utan bo. Det är jobbigt att behöva förklara sig gång på gång, och det verkar som att du tror att jag inte "orkar" ta hand om mina djur pga bekvämlighet. Känns som att jag måste försvara mig mot att jag inte tar hand om mina djur, när jag egentligen tror att de har det rätt bra.
Nu håller jag ju på och försöker fundera ut en lösning, satt som senast vid lunchen och skissade på möjlighet att bygga bo-grunder till fåglarna.
Men jag hinner inte göra allt optimalt på en dag! Har massor av andra saker jag måste sköta för att vardagen ska gå ihop, tyvärr.
Jättebra om du ordnar bon åt dem. De flesta sebrafinkar är inte så skickliga bobyggare att de bygger bra bon själva, utan oftast behöver de färdiga bon som de sen inreder. Även om det finns enstaka individer som kan bygga egna som håller.
Självklart är det snällt av dig att ta hand om fåglarna och ge dem en stor bur, men om jag tittar på hur du inrett den (inga bon, inga pinnar högt upp, stegar som de inte vill ha), så ser det inte ut som du har riktigt koll på vad finkar behöver och uppskattar. Utan större kostnad (köp bon istället för stegar, t ex) så skulle du kunna få en bur som dina fåglar trivs bättre i. Det är väl inte så hemskt, eller?
En stor bur är förståss bättre än en liten bur, men vad har det med bon att göra? Boet och den stora buren uppfyller ju helt olika behov - boet ger trygghet, den stora buren möjlighet att flyga runt. Fågeln behöver bägge delarna.