Hjälp, för stor för vagnen redan...

Diana

Trådstartare
Min snart fyramånaders bebis har nästan växt ur liggvagnen! Vill inte byta till sittdelen än eftersom vi har en EL cangaroo, så då kommer han sitta med ryggen mot oss. Ska ta ur åkpåsen och ha ett fårskinn istället, då blir det lite mera plats, men vad gör jag sen. Tycker han är för liten för att sitta åt andra hållet.
Det måste ju finnas någon mer med detta problem, hur har ni gjort? Funderar på att köpa en billig vagn att ha så länge, kollade lite på Babyproffsets egna märke. Är dom dyra?
Oj, nu är det dax för blöjbyte:)

Sv: Hjälp, för stor för vagnen redan...

När våra barn vuxit ur liggdelen på längden har jag bytt till sittdelen, som är vändbar på vår vagn.
Jag kan inte för mitt liv begripa varför det ens tillverkas vagnar där det inte går att vända sittdelen så att man har barnet emot sig.

Nej inte jag heller. Men det var inget jag tänkte på när vi valde den, det är mycket man kommer på i efterhand tyvärr.

Jag hade nog köpt en ny vagn och då inte babyproffsens egna märke för den är väldigt klumpig och tung.

Mitt bästa tips till dig är att försöka hitta en begagnad sittvagn som är vänd åt "rätt håll" som du kan ha så länge det känns som att det behövs.

(själv är jag så egoistiskt att jag haft barnen vända mot mig tills de varit närmare 2 år...)

Köp en regäl Emmaljunga eller Brio eller vad du vill ha från blocket i stället som du kan använda de kommande ~6-10 månaderna innan det fungerar bra att ha Cangaroon och att han/ni vill/kan använda den.

Rasmus åker fortfarande vänd emot mig (1½ år) men nu har jag sålt min Brio och väntar på en Cangaroo :love: Han älskar att åka framåtvänd, kan vända sittdelen på min Brio så han börja sitta framåtvänd när han var kring 8 månader och det var bra tillfällen. T.ex. om vi var på motortävlingar så han också kunde se.

Jag vet att deras Grissly och Compact är tunga och klumpiga, dock har de kommit med en ny som heter Milano med svängbara framhjul och det står att den har låg vikt. Kanske värt att kolla på den för den kostar endast 2495 kronor. Där kan du ha han sittandes emot dig.

Min 4-månaders börjar växa ur sin mjuklift också, men det är ingen bred Brio eller Emmaljunga vi har heller utan den här ÄR smal (och kort). Vi får nog avtacka mjukliften om en månad eller två, sen har vi både tjocka varma samt tunna svala åkpåsar som vi lägger i vagnen istället. Då får vi nog börja räta upp ryggstödet ibland också, för vi ser att han försöker sätta sig upp ofta men han kan ju inte riktigt än.

Vi har en ren sittvagn som vi har fällt bak i liggläge och har mjukliften i den.
Men som tur är går vagnen att vända så han behöver inte åka framåt än på länge.

Det var ett bra pris! Ska ta och åka till Babyproffsen å kolla.

Vad har du för vagn? Hur lång är din bebis? Min är 68 cm och jag tror att vagnen är typ 75.

kl: Är min bebis väldigt lång eller är vagnarna korta, tycker man borde kunna använda liggdelen i mer än fyra månader.

Men Emmaljungas mjuklift är inte alls stor den heller ( som man kan tro ). Min hårda Urban Jungle liggdel är större ( och då säger folk att UJ har liten liggdel ).

Mjukliften var både kortare och smalare än UJ, inte med många centimeter men endå :).

Anledningen till det är väl för att dessa vagnar inte är svensktillverkade och i andra länder har man inte alls samma åsikt om det berörda ämnet :)

kl: Är min bebis väldigt lång eller är vagnarna korta, tycker man borde kunna använda liggdelen i mer än fyra månader.

När vi tittade på vagnar så sa alla försäljarna samma sak (olika affärer) - att man oftast bara använder liggdelen ca 4 månader. Så både din bebis och vagnarna är säkert normala, även om man tycker att vagnarna gott skulle kunna vara lite längre...

Det var det aldrig någon som sa till oss. På EL´s hemsida står det att liggkorgen är till 6 månader och att sittdelen är från 6 månader. Självklart kan ju inte det stämma för alla bebisar.

Vi tänkte egentligen köpa en UJ men valde Cangaroon bara för att den var lite större(liggkorgen). Men jag trodde ju inte att problemet skulle komma så tidigt. Fast jag trodde ju att jag skulle få en liten bebis också...

Har du den hårda liggdelen till, Citykorg tror jag den heter ?

Urban Jungles liggdel är större än Citykorgen och mjukliften som används till Cangaroon. Citykorgen är dock 1 cm högre på sidorna :)

UJ:s mått:
Mått H-19 B-36,5 L-75

Citykorg:
Mått H-20 B-33 L-74

Vad har du för vagn? Hur lång är din bebis? Min är 68 cm och jag tror att vagnen är typ 75.

Jag har en Gesslein (tyskt märke) Fashion från 2005. Bebben är 63 cm, ryms än men inte så länge till...

Oj, jag som tyckte jag kollade det där så noga. Jag får väl trösta mig med att min var lite billigare än UJ.

Liknande trådar

Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
2 001
Senast: Rosalinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka