Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

A

Asterix

Min häst stressar gärna upp sig en aning när man rider. Eller egentligen är stressa upp sig fel ord, men han spänner sig väldigt.
Han är redan från scratch en högrest polle och går gärna och knäpper av i nacken och sänker ryuggen. Tränar nu mycket på att få honom lång och låg och komma upp med ryggen och vila mer på steget. Jag har tiollgång till paddock men den är inte alltid så ridbar vilkewt gör dert svårt att varje dag jobba honom på det sättet när man rider ut..
JAg har blivit tillsagd att baa vara lätt på handen och hålla stöd med vaderna men ibland känns det som en evighet att komma dit. Han är väldigt het/pigg/tittig när vi rider vilket inte direkt gör det lättare. Han får lagom med mat och jag vill inte sänka den mer.
I stallet är han lugn och supersnäll! :love:
Är det någon som har någon bra idee vad jag kan göra för att få honom mera lugn ? Kanske finns det något "mirakelmedel" eller något sådant ? :D
:bow:
 
Sv: Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

Mirakelmedel tror jag inte att det finns.. Det du kan göra är att träna på att vara så avslappnad som möjligt själv. Andas djupt och låtsas att du rider en gammal, seg häst som är kolugn.. :cool: Hästarna läser av oss mer än vi tror och det vi förväntar oss av hästarna blir ofta.. Om du förstår hur jag menar. :crazy:
 
Sv: Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

Absolut jag försöker med det oxå men ibland rinner det över när det i vissa fall itn GÅR !!! Det får jag ju ta på mig själv. Försöker vara lugn och mjuk. Tack föer svaret :bow:

Pss.. Mirakelmedlet var mest ett skämt ;)
 
Sv: Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

Jag förstod att mirakelmedlet var ett skämt.. ;) De brukar ju vara det, mirakelmedel.. :crazy: :idea:

Jobba på... Jag tror att mer än man tror hänger på hur ryttaren är. Jag har sett bevis på det flera gånger när jag, som inte är någon världsmästare eller expert, men väldigt lugn, sätter mig på hästar som andra säger är "heta och hispiga". Jag är lugn och då blir hästen också lugn, förr eller senare! Sen är ju alla hästar så klart individer, en del hästar har mer "nerv" än andra. Men man får träna på hur de ska bete sig då, vad som är okej att göra och inte.
 
Sv: Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

Något mirakelmedel kan ja inte tipsa om ...;) men ja känner verkligen igen mig...har en precis likadan häst som numera är en häst som kan slappna av och lugna ner sig. Jag tränar mkt miljöträning med honom men även lite NH - litar han på dig till 100% är det mkt lättare att få honom lugn..Du kan även hjälpa honom att hitta sin egen form och takt genom t.ex tömkörning, använd mkt röst det gör susen :) Sen att du själv är lugn och sansad i all hantering och ridning är ju förstås A och O t.ex tänk mkt på hur du andas när du rider och att du rider lätt sakta med mjuk kontakt med munnen. Det är vad jag tror kan hjälpa dig Lycka till!;)
 
Sv: Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

Min häst stressar gärna upp sig en aning när man rider. Eller egentligen är stressa upp sig fel ord, men han spänner sig väldigt.
Han är redan från scratch en högrest polle och går gärna och knäpper av i nacken och sänker ryuggen. Tränar nu mycket på att få honom lång och låg och komma upp med ryggen och vila mer på steget. Jag har tiollgång till paddock men den är inte alltid så ridbar vilkewt gör dert svårt att varje dag jobba honom på det sättet när man rider ut..
JAg har blivit tillsagd att baa vara lätt på handen och hålla stöd med vaderna men ibland känns det som en evighet att komma dit. Han är väldigt het/pigg/tittig när vi rider vilket inte direkt gör det lättare. Han får lagom med mat och jag vill inte sänka den mer.
I stallet är han lugn och supersnäll! :love:
Är det någon som har någon bra idee vad jag kan göra för att få honom mera lugn ? Kanske finns det något "mirakelmedel" eller något sådant ? :D
:bow:

Det låter som du beskriver min häst:crazy: Jag har börjat rida honom mkt i skogen "offroad" så han får lyfta på benen,använda huvudet och lära sig att det faktsikt är ganska behgligt att bara ta det lugnt.Jag skrittade säkert bara i upp till 2 månader innan vi gick vidare till nästa steg...det funkade för min irrpanna.När jag känner att han är för mkt på tårna så tar vi några dagar i skogen i stället...prova..kanske är värt ett försök.Lycka till.
Ps...glöm inte att andas du med...försök sitta så avslappnat som möjligt och andas med magen och blunda...det funkar också för oss.hästar känner mer än man tror.
 
Sv: Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

Tack för alla svar! :bow:
Jag ska testa några av era tips, får hoppas att det fungerar for oss med! :)
Jag vet att jag spänner mig lite för att sitta "stilla" ordentligt, måste komma underfund med min sits med.

Ska kanske tilläga att min häst är 15, snart 16 år och har tävlat upp till 130 för ett par 3,4 år sedan ..
 
Sv: Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

Tack för alla svar! :bow:
Jag ska testa några av era tips, får hoppas att det fungerar for oss med! :)
Jag vet att jag spänner mig lite för att sitta "stilla" ordentligt, måste komma underfund med min sits med.

Ska kanske tilläga att min häst är 15, snart 16 år och har tävlat upp till 130 för ett par 3,4 år sedan ..

Lycka till och återkom med info om hur det går:)
 
Sv: Hjälp för att lugna ner min lätt stressade häst

Har en precis lika dan unghäst, han litar på mig fullständigt i alla lägen, men han är överkänslig. Det börjar ta sig lite nu.

Med en sådan häst får man inte ha bråttom, tid och prestige får man kasta bort en stund.

Vad jag gör med en sådan häst är att jag dels arbetar mycket från marken, inga större jobb med krav innan avslappning.

Många promenader utan ryttare med blandat fritt och med nån form av ned/framåtsökande avslappningshjälptyglar.

Under ryttare, se till att hästen har PASSANDE utrustning som inte klämmer eller stör. En sådan häst bör inte ridas på vanligt upplyftande tränsbett utan på ett bett som främjar sökande och som den vågar ta stöd på, alt sidepull.

Ibland så gör man dem en otjänst att inte ha stöd, ibland så får man helt enkelt ta ett stöd och rida med det uppe i himlen för att hjälpa dem sakta men säkert att våga följa med ner/fram vid öppning av handen när de är mogna brukar komma ganska snabbt när de väl förstått att de får.

Sen så behöver man även hitta hästens tyngpunkt och jobba i den, ofta så har dessa stjärnkikehästar tyngpunkten långt fram, hittar men den så får de stor hjälp att kunna slappna av.

Att ha en sådan häst mellan vaderna främjar uppresning och sänkning av rygg så länge hästen inte förstår att det är en samlande hjälp som den inte är stark nog att klara av eller förstå. Benen bör hänga helt lösa i lod istället och koncentrationen bör ligga på säte och hästens tyngdpunkt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 131
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 963
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp