Hjälp, får inte till någon hängning!!!

F

Filur

Ska para min cocker spaniel tik för första gången med en hane som har varit med förr. De har nu varit tillsammans fyra dygn och tiken ställer villigt upp sig och hanen "juckar" på i rätt position men han hittar liksom inte rätt, ser inte ut så iallafall. Någon hängning har det iallafall inte blivit. Har försökt assistera men då slutar de försöka. Vad göra? Alla säger att de kommer att komma på hur de ska göra till slut men är det så? Finns det något sätt man kan hjälpa dem på? Blir det alltid en hängning eller kan tiken bli dräktig ändå?
Tacksan för svar!!!

Sv: Hjälp, får inte till någon hängning!!!

Kommer han rätt över huvud taget då, dvs. tränger in, ejakulerar och sväller upp utan att det blir hängning, eller kommer han inte dit över huvud taget? Vilket dygn är tiken på, och vad säger hanhundsägaren om situationen (utgår från att denne också varit med förut eftersom hanhunden parat tidigare)? Har hanen haft problem att komma rätt förut? Det är svårt att ge några råd utan att ha alla bakgrundsfakta och se hur hundarna beter sig.

Det absolut vanligaste felet när allt verkar rätt men det inte vill sig är förmodligen att man är väl tidigt ute. "Tiken höglöper oftast från ungefär 10:e dygnet" brukar det ju stå i böckerna men det är en sanning med mycket stor variation. Bara för att tiken ställer upp sig behöver det inte vara helt rätt i tiden - vilket dels brukar göra en erfaren hane mindre än superintresserad och även innebära att hon är lite väl hård i vulvan. Visst händer det också att något inte stämmer i kemin mellan hundarna så att det helt enkelt inte vill sig mellan just de två, en anledning till att det kan vara bra att ha en backuphane i åtanke - kan vara lättare teoretiskt än rent praktiskt förstås. Sen får en andra hane givetvis inte träda in i bilden om hanen verkligen varit inne - ejakuleringen sker under de första sekundrarna utav parningen och kan absolut resultera i valpar.

Sen finns det ju vissa små förändringar i miljön man kan testa med men det utgår jag från att ni redan gjort... alltså låta tikägare/hanägare gå ut ett tag, vara utomhus eller inomhus (det man inte testat från början), ge dem en bra matta för att undvika att hanen halkar, försiktigt stötta tiken så att hon står helt stilla under hanens försök (ingen behöver bli upprörd, menar givetvis inte att blåhålla en ovillig tik ;) ) osv.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 647
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 737
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 222
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar