Hjälp! Fånganfall på G igen? (snabbt tack!)

Sv: Hjälp! Fånganfall på G igen? (snabbt tack!)

Hej igen ger inte min ponny hösilage för det har för högt näringsinnehåll och jag väger allt hö till henne de ska stå på max 1,5 kg per 100 kg häst har allt mitt foder analyserat och ger inget annat än medicin knäckebröd magnesium, krafft mag o tarm har minst 3 dm spån i boxen och hon promenerar ut och in som hon vill på dagen och sedan när hon är inne ser jag att hon ligger en del, hon går bra mycket bättre efter några veckor är oskodd och kommer inte att tordas låta henne ridas först tidigast till sommaren . I och med att det är hennes 3 fall i min ägo. tog bort hennes kompis dagen innan hennes senaste anfall. På Strömsholm kunde de inte tala om varför de var så många jusst nu? Linas ägare

Nej, det grundar sig inte på någon uträknad foderstat utan jag har bara fortsatt med tidigare ägares sätt att utfodra. På min häst har det fungerat bra, men det gäller ju att se till varje individ. Alla hästar är olika.

På sommaren brukar hon få ca 10 kg hö per dag. Resten betar hon i sig. Men äter hon bara gräs blir det för koncentrerat och därför behöver hon hö så magen får arbeta mer. Jag lät henne en gång äta gräs en eftermiddag i en annan hage. Men det ångrar jag bittert idag. Senare på eftermiddagen fick hon kolik. Usch vad dåligt man mår då när hästen är dålig! Så aldrig mer. Hon får gå i sin skogshage där det finns en del att beta, men vallen är gammal och gräset som kommer upp är näringsfattigt. Men man måste alltid vara försiktig. Känna på hästen dagligen och se hur hon mår. Jag brukar alltid låta hästarna gå i skogshagen från slutet på mars till slutet av oktober ungefär. Då hinner dom hålla efter gräset och det blir inte så mycket färskt att äta på en och samma gång. Låter kanske tråkigt att gå i samma hage så länge, men då ska tilläggas att det inte är någon tråkig hage. Tvärtom! Här finns massor av enbuskar, stenar, granskog, björkskog och givetvis öppna gräsytor ca 2,5 ha.

Ta hand om er och era hästar!

Hej igen min systers halvblodsto -90 sträckte ryggen i våras och jag lånar henne och kör henne på seminstation och där står hon pltsligt med fång hon äter bara hö gick på bete hos mig innan väldigt lättfödd häst men altid innan varit frisk rönkade henne roterat fram och sänkt bak . butta sedan fenadyn är i det närmaste helt bra. Endast bra hö som foderstat står på 11 kg hon väger ca 600 kg får inte gå upp i vikt Stod en haflinger upstallad hos mig fick hösilage vi vägde småbalar,och torrhö , gick på bete flyttade stall stod på hösilage fritt i hagen och fick fång förra vintern går barfota är symtomfri i dag går på torrhö ägarna törs inte byta väger allt hö till henne, De varnar för att ge fånghästar för mycket mat.Så har jag min lilla Welsh svarar jättebra på butta Linas ägare

När du märker att ett fånganfall är på gång så är det absolut viktigaste att fundera ut vad det är som har orskakat det och sedan ta bort anledningen. I ditt fall så tror jag helt klart att det berodde på betforen för det är de flesta fånghästar MKT, MKT känsliga för!! Om du vill hålla magen i trim så är det bättre att ge några få morötter om dagen istället. Ger samma effekt på magen som betfor. Byt även ut hösilaget mot torr-hö med dåliga värden!! Ensilaget är boven till mga anfall! Det är jätte-vikigt att man ger "fång-hö" under det första året efter anfallet. Annars riskerar du att åka på fler återfall.

Under återhämtningstiden så kan de vara lite ostabila och vara bättre vissa dagar och sämre vissa. Men det får inte gå så långt att det blir ett nytt anfall.

När du fått mer erfarenhet så kommer du ganska snabbt märka när det är ett anfall på gång (och inte bara en "dålig dag"). Om du då märker att det är seriöst så sätt in medicin omedelbart! Blir hästen bra redan dagen efter så fortsätt med medicinen ett par dagar till och avbryt sedan. Det bästa är att ha ett litet lager medicin hemma så att du alltid otroligt snabbt kan sätta in en dos. (Utvecklar det sig däremot till ett anfall så måste ju medicinen sättas in under en längre period igen, precis som vid första anfallet och vet. behöver då anlitas/rådfrågas)

För att undvika återfall så behöver du få magen stabil igen. Fick du ngt preparat mot det av vet? Det vanligaste är att man får ngn form av mjölkbakterie-preparat (jag fick fantastiskt resultat av proviva). Om du inte fick det bör du kontakta vet. och be om ett recept. Berätta att h*n går lite fram och tillbaka i resultat och inte är helt stabil.

Det är också viktigt att inte öka på höet häftigt (för att det tex är kallt). Det kan ge anfall. Se också till att hästen absolut inte är fet! Fetma är superfarligt på fånghästar. De ska hellre vara lite tunna....

Sök på gamla trådar. Det finns jättemga bra trådar om fång där mkt erfarenheter har utbytts!

Hoppas h*n fortsätter på rätt håll!

Hej!
Det där med hösilage och att man ska ha dåliga värden; Jag har hört precis tvärtom, en fånghäst behöver ett bra hö för de ska f sitt energi- och proteinbehov tillfredställt som vilken annan häst som helst. Jag frågade dessutom på Strömsholm om det var ok att ge hösilage, och det var det.
Hästen har tidigare ätit Andapsin, preparat för magen.
Sen blir jag så tveksam. Här säger en del att betfor inte ska ges till fånghästar, men han på strömsholm, som vunnit åtskilliga hovslagartävlingar, och rekommenderas av många, han säger att betfor gör gott för magen då och då!?

Börja i den här enden då... Vet du vad det är som gett din häst fång? Fick hon det första gången under sommaren eller vintern?

Min häst fick sitt fånganfall utlöst av hösilage (+fetma+fruset gräs). Hon blev satt på boxvila av distr.vet med klar rekommendation om att fortsätta äta ensilage. Vilket ledde till att hon fick både sänkningar och rotationer. På Hbg tyckte de att det var vansinningt att hon inte distr.vet hade "förbjudit" hösilaget på en gång!
På Hbg har de nu gått så långt att de börjat rekommendera att endast ge hösilage till högaktiva hästar eftersom att fånganfallen ökat så markant i takt med att det blivit allt vanligare med att fodra med ensilage! Frågar man vet. där så råder det ingen tvekan om att hösilage ej ska ges till fånghästar! Men det är ju som sagt inte alla vet. som är uppdaterade.

Att hästen sedan när den blivit stabil igen sakta kan vänjas över på bättre hö är en sak men under den första tiden så ska man absolut ge fånghö för att minska risken för återfall!

Ja, betfor är bra för magen för friska hästar. Men en häst som haft fång är oerhört känslig och kan då reagera väldigt lätt. Märker man att hästen blir dålig när den får betfor så finns det ingen tvekan. Fånget kommer ju inte av sig själv utan det är alltid ngt som utlöser den. Och därför gäller det hela tiden att hitta vad det är och sedan ta bort det från hästen.
Min häst blev rekommenderad 2dl betfor om dagen under sin konvalecens. Men det gick inte! Vet. rådde då att genast sluta ge (vilket jag iof redan gjort) och istället ge 2 morötter om dagen istället eftersom att det ger exakt samma resultat på magen som man är ute efter med betforen. Och morötterna tålde hon utan problem.

Lånar knapp, riktar mig till er med fånghästar.
Vad har ni fått för konvalesensprogram till era hästar?
Intressant att veta för det verkar vara lite olika.

Min har nu fång och hovbensrotation :( och vi har först behandlats en vecka hemma. En vecka på djursjukhus. En vecka hemma och har nu börjat rehab enl. nedan. Hästen har fortfarande ont och får butta. 2 påsar. butta ca 5 dagar till.
Hur länge har era hästar medicinerats och hur har magarna klarat det?
Vi fick göra uppehåll 3 dagar när han inte ville äta och blev lös i magen, innan fick han 3 påsar så vi gick ner till 2 efter de uppehållsdagarna.

rehabplan enl vet.fortsättningsvis:
två veckor box
två veckor box med promenader
3 v mindre hage med promenader

Ja, jag hade ju distriktsvet ute den 17 dec. Hästen åt därefter butta (endast 1,5 påsar/dag). Hon var fortfarande inte bra efter den veckan. Ringde sedan till en hästvet som rekommenderade mycket högre dos (4 påsar/dag) i 10 dagar. Nu är dagarna snart slut (imorgon), och hon mår fortfarande inte bra :( . Jag tycker dessutom att det verkar som om hon är hängigare idag än igår, och tror att hon börjar känna av den höga medicindosen. Jag tror att jag skippar morgondagens medicin, för magens skull.

Min häst stod inne de första 4-5 dagarna, men blev rekommenderad av hovslagare och sista vet att vara ute i stället. Hon har gått ute med sin kompis i rasthagen sedan dess.

Nej, det blir till att ringa vet tillbaks på måndag, verkar det som. Det är så ledsamt. Jag lider så vansinnigt mycket med min häst, och önskar mig inget mer just nu än att se henne pigg och glad igen. Hennes lilla kompis försöker få igång henne för att leka lite, men hon vill ju inte :( .

Nej, men jag förstår att det börjar bli dax för det. Jag ska boka tid hos kliniken som ligger ca 6 mil härifrån, så att hon inte behöver åka så långt. Visst hade det varit underbart om vet kunde komma ut med en liten röntgenmaskin, så man slapp transportera sina sjuka hästar :idea: ?

Jag ska också, när jag ringer, fråga om de kan rekommendera en hovslagare. Den jag har är supertrevlig, fantastisk med hästen samt utbildad, men jag börjar tvivla på hans fångkunskaper, tyvärr. Jag frågade sist han var ute (21 dec., dvs 4 dagar efter påbörjad fångbehandling) om att ev. röntga. Han tyckte att om hon åkte på YTTERLIGARE fånganfall kanske jag skulle åka till Hbg och röntga samt få henne skodd där. Själv tyckte han inte att han skulle ha någon större nytta av röntgenplåtarna. Likadant tyckte för övrigt min fd. hovslagare, också han utbildad, som jag hade ut efter fånganfallet i juli. Det känns, lite grann, som om jag är utelämnad till att klara mig själv... Hovslagare, som inte är fullbokade, växer INTE på träd här!!

Okej! Nu klarnade det lite :bow: Tyvärr kan vi inte börja ge torrhö än, vi måste göra slut på den här omgången hösilagebalar, de tar slut i slutet av februari. Därefter ska vi vänja över till torrt hö, och jag hoppas verkligen vi får tag i något sånt! Tilla vidare har jag nu minskat givan av hösilage. Jag drar in all betfor också.

tack för dina svar :bow: Ska till strömsholm nu i veckan så jag kan fråga lite mer där.

Vi hade, efter att ha röntgat och verkat hovarna på Strömsholm, detta konvalescensförlopp:

5 veckor strikt boxvila på spån
Därefter Strömsholm igen för att kolla upp samt verka mer.
5 veckor i sjukhage dagtid.
Verkning av hovslagaren hemma
5 veckor till i sjukhage
Och här är vi nu, efter fyra av de sista fem veckorna i sjukhage. Snart ska han sättas igång (om vi får oprdning på en annan skada också)

Det är jättebesvärligt med vad man ska fodra en fånghäst med, har ju en som har fått återfall flera ggr ger henne enbart torrhö är alltid jättenervös när jag börjar få slut på fjolårshöt som jag vet att hon jusst då fungerar på tar alltid lång tid och vänjer inn henne på det nya och annalyserar allt mitt foder, så jag har någon koll på vad jag har, har varit på klinik och köpt bakteritkultur tror jag det var och gav ,vid förra anfallet var det slut nu fick råd av min vet krafft mag och tarm. Någon hovslagare jag känner funderade på om det kunde bero på att det plötsligt i höstas frös till och blev hårt och knöligt en lång period och massor av fånghästar de hann inte vänja sig. Alla har sina funderingar jusst när det gäller fång. Sedan är det funderingarna på socker finns ju ett foder som heter krafft rehab , törs inte själv ge betfor, äpplen, morötter mm vissa har tydligen en typ av sockersjuka som gett fång kan ta blodprov och kollat men hur kännslig är fångästar mot socker som inte visarkrusing på prov?

Hästar är individer. Jag tror att man måste se till varje häst. Försöka prova sig fram försiktigt och sedan fortsätta med det som ger bäst resultat. Inte byta och ändra foder stup i kvarten. Hästar klarar sig långt på hö. Lyssna på råd från många och ta till sig det som man tror passar just sin häst.

Fortsätt med ditt hösilage, hästen mår i detta läge bättre av att äta det den är van vid än o börja byta, fr vad jag förstår så är inte pållen helt ok efter sitt fånganfall (såg din film)

Så du tycker man ska fortsätta ge av ngt som utlöser fånganfall??? Att man på en fånghäst måste vara ännu försiktigare vid framtida grovfoderbyten är sant, men när en häst åker på sitt första fånganfall så är det absolut viktigaste av allt att få stopp på det hela!!! Får man inte det så får det hela oftast en väldigt olycklig utgång! Och det första man bör göra är att byta till ett grovfoder med dåliga värden. Det får du som rekommendation på de allra flesta kliniker! Att denna vet. inte har gjort det är mkt dåligt!!

Att hästen inte blir helt bra beror på att den antingen inte svarar ordentligt på de mediciner den får eller att den fortfarande får i sig det som utlöser anfallet! Det är de alternativen som finns. Tar man bort det som utlöser fånget och ger medicinerna resultat och magen kommer i balans så blir de också bra igen. (men givetivs kan de få återfall om ngn ny/gammal faktor får chans igen) Så därför är det som fånghäst-ägare otroligt viktigt att hela tiden gissa ut var problemet ligger!

Ja o du verkar ju tydligen veta att det är just hösilaget som orsakar fånget hos denna häst? Vad tyder på att det just är hösilaget som är boven? Hästen har ju ätit av det en längre tid.

Jag säger inte att det är just hösilaget som har utlöst det. Jag säger att det är en mkt trolig bidragande effekt! Likaså om hon skulle ha haft en super-hö. Det är så enkelt att när de fått fång så tål de ingenting längre... Därför är det väldigt viktigt att plocka bort alla potentiella farokällor. Annars blir de inte bra igen.

Forskningen har gått lite framåt den senaste tiden och man vet ju nu att det inte är proteinet som orsakar fång som man trodde innan. Utan det är fruktaner som man tror är den största boven. Denna varierar väldigt mkt i mängd i gräset beroende på om det är vår/höst/dag/natt osv. osv. Men hela fång-gåtan är inte knäckt ännu och fullständiga orsakssamband kan man inte ännu ge.

På Hbg-djursjukhus har man sett ett starkt samband med att i takt med att det blev allt vanligare att fodra med hösilage så har också fånganfallen ökat. De tycker sig se ett klart samband. Men det finns ingen forskning som visar detta ännu och ej heller egentligen ngn (så här långt) logisk förklaring till varför det i så fall är så. Och det lär nog dröja innan man får svar på det för forskningen går väldigt långsamt fram på fångsidan. Men de tycker ändå att sambandet är så klart att de börjat rekommendera att bara ge hösilage till aktiva ridhästar. Ej till oaktiva ponnies, promenadhästar, konvalecenter etc.etc.

Du kan ta min egen häst som exempel. Hennes fång berodde på ensilaget men stark bidragande effekt var också fetma. Det som sen utlöste anfallet (som legat lite på G) var fruset gräs. Första vet. var inte så uppdaterad på fångforskningen och beodrade efter första väldgit lätta anfallet boxvila med fortsatt ätande av ensilage. Resultatet blev att efter en vecka hade jag en häst med mkt svår fång, säkningar och rotationer på 4 ben. Och ytterst nära att inte klara sig. Vet:s första rekommendation gav alltså precis motsatt effekt mot vad hon tänkt sig. Hästen fick alltså fortsätta äta det hon blivit dålig av men behövde nu bara stå helt still och stoppa i sig. Denna okunskap höll alltså nära på leda till att jag skulle mista min häst!

I just Runaway's fall så är det ännu viktigare att byta ut grovfodret. Som jag har förstått det så har fånget kommit smygande utan att vara så tydligt men ändå lett till sänkningar. Så i det fallet så är det ännu viktigare att få reda på vad det är som utlöst anfallet så att man kan få hästen frisk igen. Och eftersom hästen fortfarande inte verkar vara riktigt frisk så talar mkt för att h*n fortfarande får i sig ngt som h*n inte borde äta! Alternativt att inte rätt preparat har satts in för att läka inflammationen. Det kan ibland vara svårt att hitta rätt preparat. Alla hästar svarar inte på samma.
Så för min del så finns det inte ngn tvekan till att hösilaget borde bytas ut bums.... Men ibland kan det nästan vara till nackdel när de har så små och lätta anfall så att vet. inte riktigt är säker på att det är just fång. För kommer det in en häst med rejält fånganfall så rekommenderar man oftast hela beprövade arsinalen av åtgärder och upplyser ägaren noggrant. Men har de små lite tveksamma symptom så blir ofta rek. inte lika utförliga. Vilket jag tror är orsaken just i detta fallet...

arabia skrev:
Ja o du verkar ju tydligen veta att det är just hösilaget som orsakar fånget hos denna häst? Vad tyder på att det just är hösilaget som är boven? Hästen har ju ätit av det en längre tid.

Glömde svar mer konkret på just din frågeställning. Du kan jämföra fång med en människa som får diabetes orsakat av fetma. De personerna har också ätit socker utan problem innan. Men kan inte längre efter att sjukdomen utlösts. Utan då börjar jakten på att utesluta alla farokällor. Precis likadant är det med fånget....

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 446
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 829
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 005
Senast: Vogue
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka