Hjälp! Fånganfall på G igen? (snabbt tack!)

_Runaway_

Trådstartare
Var ute och pysslade om hästen nu ikväll, och kände som vanligt på hovarna. han är ju mitt i en fång-konvalescens så jag försöker hålla så bra koll jag kan med mina knappa erfarenheter av sjukdomen. Jaja, nu ikväll var han varm i alla hovar. Han har till och från under hela perioden varit skiftande varm/"ljummen" från fångränderna och uppåt, i "den nya hoven" kanske man kan säga. det har jag sett som ett ganska bra tecken, att det är cirkulation och så. Alltså, ni kanske tycker jag är dum nu eller så, men fång är helt nytt för mig!
Jag kollade om jag kände puls i kotorna, och ja i ett par av dom gjorde jag det. Gick ut med honom på stallplanen för att kolla hur han gick, om han gick med dubbelslag. Men det var omöjligt att säga i mörkret med snö på marken och när jag ledde själv. Men han gick på bra, vände utan problem och så.
Men jag blev så orolig nu när samtliga hovar var märkbart varma! Kan det vara fånganfall på gån igen? Senaste veckan har jag börjat ge ett par deciliter betfor om dagen för magens skull. (Behandlande vet. och hovsl. har sagt att det är Ok) I betforn har jag haft i Biotin för hovarnas skull. Annars har han ätit vanliga hösilaget, samma vall och skörd och allt sånt.
Okej, till frågan ( blev lite långt det här :o ), vad ska jag göra? Jag gav faktiskt en dos Metacam nu ikväll för säkerhets skull.. Ska jag minska mängden hösilage imorgon och framåt? Han får ca 8 kilo (varav mest på lunchen så han håller värmen på vintern och så). Ställa in honom på box? han går i sjukhage.

Sv: Hjälp! Fånganfall på G igen? (snabbt tack!)

Fång-konvalecent... menar du att han har kronisk fång elr att han nyligen fått akut fång?
Min förra ponny fick akut fång en gång men då var han ju ganska dålig ett tag efter anfallet... han fick fenylbutazon, boxvila på massor med spån, jag kylde hovarna 2 grr/dag, han fick endast äta hö... Ta bort saltstenen!
Ponnyn hade ont, ville inte gå då han inte nyss fått fenylbutazonen... han var även varm i hovarna och hade puls i benen...

_Runaway_ skrev:
Var ute och pysslade om hästen nu ikväll, och kände som vanligt på hovarna. han är ju mitt i en fång-konvalescens så jag försöker hålla så bra koll jag kan med mina knappa erfarenheter av sjukdomen. Jaja, nu ikväll var han varm i alla hovar. Han har till och från under hela perioden varit skiftande varm/"ljummen" från fångränderna och uppåt, i "den nya hoven" kanske man kan säga. det har jag sett som ett ganska bra tecken, att det är cirkulation och så. Alltså, ni kanske tycker jag är dum nu eller så, men fång är helt nytt för mig!
Jag kollade om jag kände puls i kotorna, och ja i ett par av dom gjorde jag det. Gick ut med honom på stallplanen för att kolla hur han gick, om han gick med dubbelslag. Men det var omöjligt att säga i mörkret med snö på marken och när jag ledde själv. Men han gick på bra, vände utan problem och så.
Men jag blev så orolig nu när samtliga hovar var märkbart varma! Kan det vara fånganfall på gån igen? Senaste veckan har jag börjat ge ett par deciliter betfor om dagen för magens skull. (Behandlande vet. och hovsl. har sagt att det är Ok) I betforn har jag haft i Biotin för hovarnas skull. Annars har han ätit vanliga hösilaget, samma vall och skörd och allt sånt.
Okej, till frågan ( blev lite långt det här :o ), vad ska jag göra? Jag gav faktiskt en dos Metacam nu ikväll för säkerhets skull.. Ska jag minska mängden hösilage imorgon och framåt? Han får ca 8 kilo (varav mest på lunchen så han håller värmen på vintern och så). Ställa in honom på box? han går i sjukhage.

Bara en parentes: Är skorna borttagna på hästen? Jag hade min häst barfota under en period för nåt år sedan o då var han märkbart varmare i alla fyra hovarna än han var när han hade skor. Det var några personer som påpekade detta för mig, för de blev oroliga att han hade ont. :smirk:

Faktum är att hästar som är barfota har bättre cirkulation i benen än vad hästar med skor har så de är naturligt varmare i hovarna.

Ville bara nämna detta så du eventuellt slipper oroa dig. :crazy:

mvh Jessica

Ja han är barfota sen september då han blev verkad på Strömsholm första gången. Han far faktiskt svalare i hovarna idag, men som du sa där om cirkulationen; eftersom han ofta är varm till och från i den nya tillväxten kanske det beror på att det är bra cirkulation där? Jaja, han mår fint i alla fall!

Ja vad är egebntligen kronisk fång? Han fick fång i september och har sen dess stått på boxvila, och därefter (fortf.) sjukhage. Verkad av hovsl. på strömsholm. Tidigare medicinerad. Nu är det egentligen "bara" hovarna vi väntar på, att de ska fortsätta växa.

Saltstenen? Varför ta bort den??

När vår ponny hade fång fick vi strikta order att återkomma till vet om ponnyn fick puls el varma hovar igen...Om jag vore du skulle jag ringa vet, men jag kanske är sjåpig?

(Fast vår ponny har inte haft en enda tendens till ytterligare anfall efter den gången)

Om hovbenet sänkt sig har det övergått till kronisk fång, dvs hästen kommer alltid ha problem (större elr mindre) av sin fång.
Saltstenen skall bara bort vid akut fång, därför att salt binder vatten i kroppen och då ökar svullnaden i hoven.

Varför ska man ta bort saltstenen då hästen har fått fång?
Min fjording har alltid slickat mycket på saltsten och när han fick fång så har han fått saltsten,jag frågade vetrinären om det var farligt att han slickade i sig minst två stenar iboxen per månad och enligt han så var det inget farligt.

Veterinärer brukar rekommendera att man bort saltstenen vid ett akut fånganfall eftersom det ökar plasmamängden hos hästen och därför ger ett ökat tryck.

Det har gått bra! han är precis som vanligt i hovarna nu. Jag vet inte vad den plötsliga värmen kan ha berott på, kanske att han fått betfor dagarna innan.

castle_bar skrev:
Om hovbenet sänkt sig har det övergått till kronisk fång, dvs hästen kommer alltid ha problem (större elr mindre) av sin fång.
Saltstenen skall bara bort vid akut fång, därför att salt binder vatten i kroppen och då ökar svullnaden i hoven.

Min fjording fick fång i somras och fick en hovbenssänkning men han är helt återställd, har inga problem alls. Jag ger honom endast hö idag. Enligt min vetrinär så behöver man inte ge kraftfoder eller mineraler "man ska titta på hur hästen ser ut och ge mat efter det". Lukas är lika pigg nu som förra vintern då han fick betfor och havre.

castle_bar skrev:

Fast vad menar du med problem? Vår ponny gör samma saker som innan han fick fång (med hovbensrotation). Några återfall har han inte haft på dessa tre år.

Ok, fel av mig!!
Om hästen har kronisk fång - då har hovbenet sänkt sig. Det behöver dock inte vara så att hästen har kronisk fång om hovbenet sänkt sig...:o

Vet inte om d stämmer men veterinären sa till oss att ta bort saltstenen pga att salt binder vatten i kroppen och då ökar svullnaden i hoven. Läste även detta i ett häfte om fång...

Får man tillbaka hovbenet i ursprungsläget och att hästen i fråga inte får några återfall så är ju prognosen för användandet av hästen rätt god. Dock så krävs det ju en del som hästägare för att slippa återfall...

Hej står själv med en ponny för minst 3 é gången i fång kastar mig på telefonen direkt jag misstänker något till veterinär och min hovslagare och då är det hur hon rör sig som jag reagerar på hon har aldrig varit varm eller hunnit få puls, är jättenoga med höanalys och ger henne aldrig hösilage fast mina andra står på det, det är jätte mycket hästar som står i fång jusst nu enligt strömsholm, Väger allt hö hon får och inget med socker i fick veta att ponnyn haft fång innan jag köpt henne och hade klarat henne i flera år utan men inte nu. Linas Matte

Varför inte hösilage? Min får det och enligt Strömsholm är det helt okej. Jag skulle dock vilja ge torrhö hellre men det är inte pga. att hästen har fång.

cikoria skrev:
Hej står själv med en ponny för minst 3 é gången i fång kastar mig på telefonen direkt jag misstänker något till veterinär och min hovslagare och då är det hur hon rör sig som jag reagerar på hon har aldrig varit varm eller hunnit få puls, är jättenoga med höanalys och ger henne aldrig hösilage fast mina andra står på det, det är jätte mycket hästar som står i fång jusst nu enligt strömsholm, Väger allt hö hon får och inget med socker i fick veta att ponnyn haft fång innan jag köpt henne och hade klarat henne i flera år utan men inte nu. Linas Matte

Jag har också en häst med fång just nu. Han har inte haft det på 2,5 år. Står bara på analycerat hö med mineraler i lite lusernhack, och vi hittar ingen anledning till anfallet. Ändå blev det ett kraftigt fånganfall med hovbensrotation:confused: :cry:
Sa strömsholm varför många hästar skulle ha fång just nu? Har de någon teori?

Ja, det här med fång är ett elände!
Har själv en nordsvensk travare som haft ett känt fånganfall hos tidigare ägare. Jag har haft henne i ca 1 1/2 år och än så länge har inget dramatiskt hänt henne. Men visst är man orolig!

Jag kan berätta hur jag brukar göra. Är absolut ingen expert, men än så länge har det funkat för oss. Jag brukar vara väldigt försiktig med betet på vår, sommar och höst. Då får hon gå i en skogshage med magert bete och jag stödfodrar med hö en gång om dagen på sommaren. Vår och höst får hon givetvis mer. Detta gör jag för att jag har hört att det är bra för hästen att gräset blandas upp med lite grövre mat som hö.

På vintern får hon kraftfoder bara på kvällen. Det består av ca 6 dl betfor (uppmätt när det är torrt), ca 2,5 dl korn (eftersom det har lägre näringsinnehåll än ex havre) och 1 dl mineraler.

På vintern får hon gå på större hage och man kan säga att vintern är hennes drömtid på året istället för sommaren!:banana:

Jag är alltid uppmärksam på vissa tecken. T.ex hur hon går. Får inte vara stel i benen eller varm i hovarna. Ett annat tecken som jag lärt mig av hovslagaren är att känna på halsen! När hon känns hård är det dags att vara extra uppmärksam. Bort med all extra mat! Bara hö.

Ett annat tips är att hålla hästen i form och motionera den regelbundet. Det gör susen!

Jag vet egentligen inte hur pass illa fång hon har, men tar alltid det säkra före det osäkra. För vad gör man inte. Men hon är pigg och bjuder framåt när vi rider och kör (särskilt när vi kör - är man nordis så är man).

Hoppas att jag kunnat bidra med något bra tips! Vet ju själv hur det är, man är superorolig hela tiden. Har någon annan några bra tips?

Lycka till allihop!

Tack! :bow: Ju fler tips och erfarenheter desto bättre :)
Har du räknat foderstat efter analyser och så, eller ger på måfå? Jag hoppas på en bra andra höanalys snart så man slipper oroa sig.
På sommaren, ungefär hur mycket hö brukar du ge? Finns de gräs hon kan äta eller är hon helt beroende av att bli mätt på hö?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 446
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 828
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 005
Senast: Vogue
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka