Hjälp! energipaket...

Sv: Hjälp! energipaket...

Ett mega energipaket som går på enbart hösilage. Fattar inte vad jag ska göra..hjälp...

Är hästen spänd, rädd eller ohanterad?
Har den mycket hagvistelse/lösdrift eller står den många timmar i box/spilta?
Är den lika energisk i hagen med hästkompisarna som med dig?
Rider du i grupp eller ensam?
Reagerar hästen med att öka tempot om du kräver något av den?
Kan den skritta ensam på långa tyglar?

Är hästen spänd, rädd eller ohanterad? inge ohantera, massa hanterad. inte rädd. ev lite spänd. dock mjuk och böjlig.

Har den mycket hagvistelse/lösdrift eller står den många timmar i box/spilta? Mycke hagvistelse. 06:00 - 20:00 ungf

Är den lika energisk i hagen med hästkompisarna som med dig? Ja, det blir ingen skillnad på hennes personlighet

Rider du i grupp eller ensam? i grupp och ensam

Reagerar hästen med att öka tempot om du kräver något av den? Ja.

Kan den skritta ensam på långa tyglar? beror på vilken dag det är. Ibland funkar allt precis som det ska

Hon kan vara en ängel ibland, och är aldrig dum eller elak.

Hon kan vara en ängel ibland, och är aldrig dum eller elak.

Det var ju inte så mycket info. Just hur mycket hästen går ute och om den går själv och storleken på hagen kan göra enorm skillnad. Sen spelar ålder, utbildningsnivå, hur mycket den motioneras naturligtvis in också.

jag har skrivit svar i citatet också. om du läser där.. =)

Hagen är stor med mycke utrymme att springa på. Hon aktiveras av människa ca 4 dagar i veckan, varierad ridning ute/paddock, och hantering från marken. hon är 7 år...hon är inriden och håller på att utbildas..

Ökar hon takten när du kräver något av henne kan det vara en idé att sänka kraven en stund och repetera det hon redan kan. Sedan öka kraven långsammare igen med mycket beröm. Stanna henne och klappa om henne när hon gjort något bra. Du kan ju ge henne morötter från där du sitter och så kan ni stå stilla och "hänga" ett tag, bara, efter en övning. När hon är lugn i detta så kan du introducera lite nya krav igen.

Det är mitt bästa tips.

Kan hon inte skritta på långa tyglar vissa dagar så måste ni börja med att fokusera på det! Det kommer att sitta, förr eller senare!

Senast ändrad:

Prova med att ge magnesium, finns massor av trådar att goggla om det här på forumet, lugnande på många hästar. Då det är pulver måste du blanda ner det i något.Sedan är det skillnad på styrkan från olika tillverkare, men det står om det i tidigare trådar.

Jag känner igen det där, min häst är också otroligt pigg på ingenting. Man måste lära sig att hantera energin bara, få hästen att arbeta. Ta vara på energin, man kan komma långt på den. Härligt med hästar som har egen energi.

Min häst är det viktigt att träna, få honom att tänka etc, fysiskt går det inte riktigt att få honom trött. Bara tex att rida ut eller liknande fungerar inte riktigt, det blir han aldrig trött av. Han är typen som blir piggare ju mer han går så det gäller att aktivera huvet med dressyrpass osv.

Försök ta till vara på hästens energi och lär dig rida den.

jag har skrivit svar i citatet också. om du läser där.. =)

Hagen är stor med mycke utrymme att springa på. Hon aktiveras av människa ca 4 dagar i veckan, varierad ridning ute/paddock, och hantering från marken. hon är 7 år...hon är inriden och håller på att utbildas..
vuxna hästar rör sig inte mkt i hagar.. som regel.

att aktivera den varannan dag o dessutom "markträning" ger litet dränage av energi.

Låter som att du har en häst som av naturen är väldigt aktiv, och det enda man kan göra med sådana hästar är att se till att det blir omsättning på energin. Vissa hästar blir helt nippriga om de inte rids ordentligt 6-7 dagar i veckan där några av passen är rena svettpass i form av t.ex. galoppintervaller eller annat som får upp flåset (behöver inte vara ridning, kan t.ex. vara körning också). För den typen av hästar är 4 dagars aktivitet i veckan för det mesta alldeles för lite.

Jag håller med inhale, det är bara den typen av häst, min nuvarande är sån och jag har haft ett par tidigare också. Många ger inte kraftfoder då men det har oftast inten betydelse på såna hästar, min blir ingen skillnad på så hon får rätt mycket kraftr för att hon behöver det.

Det är hästar som behöver aktiveras och få jobba under ryttare (ja nån dag tömkörning kan väl gå an) 6 dagar i veckan, de mår bäst då. Såna hästar bruakr älska att kliva omkring i lite jobbig skogsmark, eller få galoppera av sej ute på ett gärde.

Det går inte att göra om en hästs personlighet, det är inte fel på en häst som är energisk av naturen. Jobbigt ja, det är det. Ibland vill man ha en stillsammare sort. Fast de kan å andra sidan kännas rätt tråkiga i jämförelse.

Jag tror som Axel, hästen måste aktiveras mer. Däremot brukar det räcka med varannan dag enligt min erfarenhet men då måste det vara rejält med aktivering. Mitt energipaket klarade sig en vinter på motion två dagar i veckan men då var det galopp några kilometer i taget varje gång. Det kan även fungera att sysselsätta huvudet men då ska det vara ordentligt och utan särskilda vilopauser. Lösdrift gjorde mycket för min häst.

Mitt energipaket klarade sig en vinter på motion två dagar i veckan men då var det galopp några kilometer i taget varje gång. Det kan även fungera att sysselsätta huvudet men då ska det vara ordentligt och utan särskilda vilopauser. Lösdrift gjorde mycket för min häst.

Är det inte väldigt slitsamt för hästen att stå 5 dagar i veckan för att sen intervalltränas 2?

Jag tror inte riktigt på det här alls att bara göra dom trötta fysiskt, tror inte ens man kan göra dom trötta fysiskt. jag kan ha varit ute och intervalltränat och hästen har verkat trött men sen efter avskrittningen så är hästen lika pigg och allert som innan träningen. Så ska man sikta på fysisk trötthet så kommer man tillslut slita ut hästen.

Det bästa är att lära sig rida hästen och ta vara på energin så att den gör något bra av den, då får man en underbar häst att träna med.

Annars är ju lösdrift bra för sånna hästar ja, min häst klarar av att stå en dag eller två nu när han är ute dygnet runt i stor hage och flock och ändå må bra.

Liknande trådar

Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·
Ridning Titel Lägger av 20 min in i passet och blir helt obrydd/lyssnar ej på hjälper.
Svar
17
· Visningar
1 330
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur