Hjälp en ovetande om löpning.

MM

Trådstartare
Första tiken i min ägo därav frågorna.

När brukar första löpet komma?
Hur beter dom sig när dom löper?
Blöder det alltid så det märks med små droppar här och var?
Tikskydd-åsikt om det?

Funderar om damen här hemma ska löpa snart.
Hon är 8 månader nästa vecka, fäller massa hår och vänder rumpan till hela tiden om jag ska klappa henne.

Kan det vara dags eller är det redan igång?
Har läst om att det inte märks alls på vissa att dom löper?

Jag är helt novis så upplys mig gärna :)

Sv: Hjälp en ovetande om löpning.

Hänger gärna på din tråd om det är okej?

Jag har en 11månaders frallatik. Hon löper nu och har gjort i ca 1 vecka, hur länge är normalt?

Min blöder ganska mkt, har provat tikskydd men det uppskattas inte av madame så det funkar när man har henne under uppsyn men annars plockar hon av sig det.

Mina golv och lakan är helt rödprickiga :o

Min tik började löpa när hon var 9 månader, men det är tydligen inte ovanligt alls att många (framförallt mindre hundar) börjar löpa tidigare än så. Jag vet tikar som börjat löpa vid 4 månaders ålder utan att något har varit fel på dem.

Hur de beter sig är väldigt varierande från tik till tik, vissa ändrar sig enormt mycket, andra knappt någonting. De som ändrar sig brukar väl ofta börja med att kissa ofta och mycket, markera revir, vissa får ändrad matlust, blir grinigare eller gosigare... Framförallt under första löpet är det många hundar som reagerar rätt mycket, det brukar kunna "lugna ner sig" när de blir äldre.

Precis som tikarna beter sig olika så blöder de också olika mycket. Vissa tikar blöder så mycket att det ser ut som om någon haft blodbad i hemmet, andra blöder inte mer än att det kanske märks någon liten bloddroppe här och där ibland. Det är också varierande hur bra de är på att tvätta efter sig.

Jag själv använder inte tikskydd på löptikar annat än i undantagsfall, inte ens de "storblödande" som jag haft hemma. Typiska undantagsfall är om vi går hem till mina föräldrar/vänner som inte vill ha nerblodat hos sig eller om en "storblödare" ska sova i sängen på natten.

Det absolut viktigaste att veta är att det inte alltid är så att man märker när tikarna är i höglöp och kan tänkas vilja para sig. Därför ska man se till att de inte har någon som helst chans att roa sig med hanhundar under hela löptiden. De flesta tikar löper i ca 3 veckor och höglöpet kan vara lite när som helst under den tiden, även om det vanligaste är någon gång mitt i löpet.

Min vill gosa hela tiden och bli killad på magen. Helst sitta i knät hela tiden. Hon är liten så det går ändå men hon klänger som en apa på en.

Hon kissar oftare tycker jag, äter mindre hundmat men fortfarande samma mängd ben.
Jag tycker hon tvättar sig oftare och det har sett brunt ut på pälsen runt om så det kan ju lika gärna vara torkat blod. Hon har ju hårsträng så att säga som kisset går i när hon kissar och den är brun nu, i vanliga fall vit.

Vad du kan göra är att ta lite toapapper/hushållspapper och torka lite i baken på henne precis innan hon tänker tvätta sig. Då kan du lätt se om det är blod på pappret eller om det skulle vara någon ful flytning eller så. Det brukar jag göra för att se när min tik löper eller inte. Hon är en sån där som inte blöder så mycket och som dessutom är otroligt duktig på att tvätta efter sig...

Jag gjorde så nu precis och pappret blev röd/brunt, ungefär som när man själv är på typ sista dagarna av mensen.

Brukar det se ut så eller ska det vara klarrött?

Jag gjorde så nu precis och pappret blev röd/brunt, ungefär som när man själv är på typ sista dagarna av mensen.

Brukar det se ut så eller ska det vara klarrött?

Blodfärgen varierar under löpen. Börjar rött, blir väldigt ljust under höglöpet och mörknar rejält efter höglöpet.

Jag har haft tikar mestadels under mitt liv och jag har faktiskt aldrig missat ett löp, så det är nog inte så speciellt vanligt med tysta löp (blodlösa) även om det förekommer.

Kl

Tack för era råd!

Jag får ha lite koll på henne. Skulle hon löpa nu så blöder hon inte mycket i alla fall eller så är hon väldigt duktig på att tvätta sig.

Min uppförde sig ungfär som din samt lite ofokuserad ute, men hon blödde lite mer än din. Det här är min första tik också så jag var faktiskt nästan säker på att hon löpte tyst i december, men icke då. Jag tror inte tysta löp är så vanliga, men iaf jag var väldigt orolig för att jag skulle missa löpet i och med att jag aldrig har haft tik tidigare.

Angående tikskydd så använde vi det när vi åkte bort till folk och ibland hemma. Lät henne gå utan så mycket som möjligt.

Just det, hon åt mycket sämre också.

man brukar säga att dom löper första gången när dom uppnått 85 % av sin vuxenvikt.

Min blir en bitch. Märker en månad innan att det är på gång. Har aldrig använt löpskydd, hon tvättar sig bra själv. Lite fläckar här och där.
Första löpet var det mycket blod överallt men redan andra löpet var hon mycket bättre på att "städa".

Min lilla tjej blir väldigt gnällig, piper hela tiden, vill vara så nära det bara går och tycker inte om att vara ensam. Hon ska gärna ligga i ansiktet på mig på nätterna och har alltid med sin pipleksak som hon tror är hennes valp :D

Kommer inte ihåg hur gammal min tik var när hon löpte första gången men runt 1år tror jag. Hon är blandning mellan Schäfer/Jämthund/Kungspudel och i strl med en Schäfer. Hon löper i 3 veckor vilket jag tycker är sjukt jobbigt.
Tur har jag däremot då hon inte är den sortens hund som "protesterar" så hon försöker inte ens ta av sig tikskyddet. Men hon ligger hela tiden och ibland när hon går så sätter hon sig pladask ner (rinner väll eller något haha). Så man får många skratt iallafall!
Hon beter sig inte konstigt enligt mig, hon blir bara lugnare inomhus, men jag tror att hon ligger så mycket för det känns konstigt att gå med tikskyddet haha. Men ute är hon normal, lite mer framåt mot andra hundar och vill hälsa på exakt alla. Tikar som hanar, hon vänder aldrig rumpan till eller så. Kanske är hon lite för ung för det inu? Hon blev 2år i Februari så kanske?
Min lilla tik löper nu.

Vi blir alltid förvarnade ca 2-3 veckor före då hennes mage kurrar hur mycket som helst före löpningen haha. Så då är det bara att förbereda sig!

kl

Hon löper.

Hittade små röda fläckar på filten i soffan efter hon legat och vilat där.
Ska nog köpa ett tikskydd så soffan räddas i alla fall. Den är visserligen mörk men ska snart säljas.

Vad ska man tänka på vad det gäller tikskydd?
Hur sitter det när det sitter rätt?

KL

Har inte läst hela tråden.

Vår tik började löpa kring 9 månaders ålder.
Vi har inte använt tikskydd till henne någon gång och det har nog gjort henne till en duktig tvättare :) Märkte någon enstaka droppe under första löpet men sen dess har vi inte haft något som vi sett (kan ju hända att hon tvättat om det landat något).

Hon förändras inte så mycket däremot blir hon skendräktig i samband med löp ibland.

Ännu en fråga, hur är eran tik att rasta när hon löper?

Min är ju totalt omöjlig!!

Hon vägrar göra något. Går runt och luktar bara. Har bara gjort ifrån sig idag på morgonen. Har varit tre 3 ggr sen dess och hon bara luktar och äter harskit...

Det löste sig nu, tog bara 10 timmar..

Förlåt, jag fnissar lite varje gång jag ser rubriken och tänker typ såhär:

- Det är jobbig som fan.
- Det är viktigt med bra skor.
- Snart är det dags för vårruset!

istock_000018914422_small.jpg

:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 235
Senast: Kratus
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Tviggy1081
·
H
Övr. Hund Står inför ett jättesvårt val.... det är nämligen så att för 1½ år sedan fick våran tik valpar(hon fick p-spruta som slutade verka 1...
Svar
15
· Visningar
1 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar