hjälp en okunnig..

springsten

Trådstartare
ok, trav världen är en helt ny värld för mig. kan INGENTING.
behöver hjälp med mina frågor.

vad betyder det om en häst har blivit utesluten pga oregerlighet?
Hur fort går ett lopp med kallblodig travare?
om man har ett avels index på 111 0,61 är det bra eller dåligt?

Sv: hjälp en okunnig..

oregelighet= som det låter. Hästen har inte gått att styra/bettet sig dumt.

tiden beror givetvis på vad det är för klass på hästarna. Det finns lopp som går i 1.30 och de som går i 1.22 och ännu fortare. järvsöfaks har sprungit under 1.20

det indexet är högt , det vill säga bra!

Har för mig att då Faksen gick 17,9 gick de ungefär 45 km/h om jag inte minns fel (läst i Aftonbladet) .. :o

Rätt mig om jag har fel ! :o:D

oj, då kommer en till idiot fråga :rofl:
hur lång är en bana? alltså under hur lång tid skall de hålla 45 km/h

Vill bara tillägga att grunddistanserna är vanligen 1640 m, 2140 m eller 2640 m - så det innebär alltså drygt 1½ till 2½ varv på en 1000 m bana. Tiden man får som resultat på hästen är alltså en snittid per km (totala sluttiden/distansen i km). Springer hästen hela loppet (2140 m) på tre minuter så ger det alltså tiden 24,1 sek/km. , vilket för övrigt är en hastighet på 42,8 km/h.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 264
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka