Hjälp en nybörjare

LadyLusifer

Trådstartare
Hej. Ni kanske kommer i håg min första tråd där jag fick jätte bra ras hjälp :bow:

Nu har vi hittat en uppfödare av den ras vi känner passar oss som handen i handsken :) . En liten Amstaffkille blir det. :love:
Det är ingen uppfödare ni känner till just nu för hon är inte registrerad ännu då hon haft två kullar. Denna kullen kommer hon så klart registrera sig innan då det blir den tredje. Vi har hälsat på och umgåtts med hennes hundar och vi trivs jätte bra allihop. Hon bor i en grannstad ca 30-40 min från oss.

Nu är det så här att det har varit otroligt mycket för dem sedan de fick hem sina båda amstaffs. de har några fler raser och en son med speciella behov osv. det har helt enkelt varit väldigt mycket för dom och kommer vara en tid framöver. Detta gör att hennes hundar inte är meriterade eller visade ännu och nu undrade hon om jag vill hjälpa henne med det eftersom jag är jätte intresserad och hon tyckte jag hade bra hand och kontakt med hundarna :D :o

Hanen skall ställas ut och tiken skall både ställas ut och tävlas i lydnad.

Så hjälp mig nu med ämnet utställning. Jag vill veta alla tips knep och knåp ni kan komma på. :bump:

Vad händer?
hur gör man?
vad ska man ha på sig?
Vad ska hunden ha på sig i ringen?
något speciellt kring tex halsband för just amstaffs?
vad kostar det?
Och framför allt i vilka föreningar behöver jag vara medlem? vart behöver hon vara medlem?
hundarna är importerade från norge, är det något särskilt som gäller eller som jag skall tänka på?
Vad ska jag ha med mig för papper till utställningarna?
Vad annat kan vara bra att ta med sig?
Vart hittar man inoff utställningar?

Många frågor men detta är för min egen kunskaps skull. Jag är eld och lågor och vill veta allt:banana: :rofl: :D

Sv: Hjälp en nybörjare

Det var mycket frågor... Och du hittar de flesta svaren på SKK's hemsida. I reglerna hittar du allt om papper, avgifter och så. Du måste inte vara medlem i SKK men hundägaren måste. Det finns inga särskilda regler för just amstaff vad gäller halsband. Jag förstår inte ens varför det skulle kunna göra det... På SKK's hemsida hittar du en del utställningar. Andra hittar du säkert på rasklubbens hemsida.

Du behöver inte alls komma i dina finaste kläder. Men där varierar verkligen praxis beroende på vad för hund man har. Ta på dig bekväma kläder, det kan bli långa dagar. Du ska ha med dig en ryggsäck och i den ska du ha med vatten till hunden. Bajspåsar är också bra att ha med.

Det här ska du tänka på: Ta det lugnt. Ha roligt! Passa på att träffa massa trevliga hundmänniskor.

www.skk.se
www.amstaffklubben.se

tack så mycket :)

Har rotat lite på Skk under kvällen/natten och hittat ganska mycket intressant fakta.

Uppfödaren/ägaren skall alltså vara medlem i skk.. lika bra att jag blir det med.. Måste man vara medlem i svenska terrierklubben? amstaffklubben??
Tack för svar jag är helt exalterad.. kommer inte kunna sova :D :bump: :banana: :rofl:

Hundägaren måste vara medlem i den klubb som arrangerar utställningen. Så om det är en officiell utställning som SKK arrangerar måste man vara medlem där. Jag har aldrig satt mig in i vad som gäller för just den här rasen men jag tror att det är Sv Terrierklubben som är ansluten till SKK (och inte amstaffklubben). Men ska man satsa på lite utställningar under ett år så skulle jag vara medlem i båda.

Gå på en utställning och titta innan du är med själv. Då får du lite koll på hur det går till. Det kan vara bra att ha koll på hur själva visningen av hundarna går till. Utställningar nära dig hittar du på hemsidorna.

På många ställen finns det utställningsträningar, kolla med den lokala SKK-avdelningen och brukshundsklubben.

Som Hermelin skriver finns det inga regler för halsband, men de flesta raser har speciella halsband och koppel för utställning. Allt för att få hunden att ta sig så bra ut som möjligt! ;) Tyvärr vet jag inte hur det är med amstaff, men det är ju bara att fråga, eller kika på någon utställning. Generellt sett så är det bra med något som är lätt att ta av och på, och där man inte har för mycket koppel i handen. Det är lätt att trassla in sig då....

Lycka till!

Saker som är bra att ha med sig tycker jag är något att sitta på, och kanske en bur till hunden att koppla av i. En handduk för en sista avtorkning innan man ska in i ringen, eller om någon annan hund råkar kissa på ens egen. :D (Jo, det har faktiskt hänt mig!)

Har du sett den här sidan? http://web.telia.com/~u31109771/Meny_00_backup.htm
Där kanske du kan få några tips.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel