Hjälp en gröngöling!

Toya

Trådstartare
Vi har nu fått för oss att vi ska ut o köra med pållen :)

Vi har en jättesöt liten släde, men problemet är att vi inte är hundra på hur vi ska fästa skaklarna! En bit bak på medarna sitter krokar, o så mkt har vi listat ut att det är fästet. Men hur fäster man skaklarna där?? :confused: Har tittat på bilder, men det syns inte. Skulle man kunna ta tex. spännband o fästa skaklarna med? Ska det vara svängel, eller funkar det om de är fasta? Hjääälp! :crazy:

Dessutom ser det rätt smalt ut, men det kanske det ska vara, släden är förmodligen till för någon av de nordisar som stått på gården förr (den är gammal!!) så man tycker ju att det borde funka!

Och hur långa bör skaklarna vara till en islänning, dvs stor C-ponny/liten D?
Det finns alltså inte skaklar till släden, men vi har två par lösa. Ett par som förmodligen varit till en timmerkälke, och ett par som min morfar gjorde (de är lösa, sitter alltså inte ihop i ändan). Skulle de gå att använda?

Och oroa er inte, hästen är inkörd, och vi kan köra, det är mest materialfrågan som brister :D

Sv: Hjälp en gröngöling!

En bit bak på medarna sitter krokar, o så mkt har vi listat ut att det är fästet. Men hur fäster man skaklarna där??

om jag inte cyklar i badkaret nu, så ska det vara två lösa skaklar, med ett hål i, som träs ¨på krokarna på släden.
det brukar inte vara svängel på slädar, nej. och när du har två separata skaklar på det viset, så blir det ju lite mer följsamt än t.ex. skaklarna på en rockard..
eller är det kanske en "skakelsläpa" som ska sitta där? dvs skaklar som sitter ihop..nu blev jag osäker! :confused:

Dessutom ser det rätt smalt ut, men det kanske det ska vara, släden är förmodligen till för någon av de nordisar som stått på gården förr (den är gammal!!) så man tycker ju att det borde funka!

det ser smalt ut, men det är nog inte så smalt som det ser ut! :) prova ställa dit hästen! :)

Och hur långa bör skaklarna vara till en islänning, dvs stor C-ponny/liten D?
skaklar som har innehållit nordsvenskar passar säkert ypperligt på islänningen! :) det är ju oftast loksele man kör med när man kör släde, och då hamnar skaklarna lite längre bak än på en annan sele..

Tack! :bow:

Ska ut o prova snart!
Tjo, vad det ska bli kul! :bump:

Och oroa er inte, hästen är inkörd, och vi kan köra, det är mest materialfrågan som brister
Ja va skönt att du talar om det så vi inte tror du kommer att tortera en häst som inte är körd! :D :rofl:

Jag har en släde (utan skaklar :() och den har krokar presis som du skriver, lite längre bak. Men på den släden jag har sitter det även en stadig järnöggla i mitten längst fram - perfekt för svängel! :bump:
Så jag tror man använt svängel till den?
Men om du har en öggla längst bak på skaklarna (som är var för sig) ska det nog gå att sätta dit dom?
Prova, prova! :bump: så länge man tar det lungt brukar pålle infinna sig i det mesta :smirk:

Säger som _L_ tack för att du skrev att hästen är inkörd och att ni kan köra... Fick hjärtat i halsgropen först... Har varit så många andra som tror att det bara är att sätta sig och köra... :devil:

Haha, nej då, så pass mkt vett har vi ändå! Tyckte det var lika bra att tala om det på en gång, särskilt med tanke på mina dumma frågor!

Jag har en gammal risselsläde med tillhörande lösa skaklar och de skaklarna slutar i en järnögla som ska sättas fast i krokarna. Men på våran rissla sitter det även en svängel för draglinor fast under "fotplatsen" i främre sittplatsen, den sitter i en bult i golvet. Tycker absolut du ska ha svängel så länge du inte kör med rekad skakel.

En släde (i alla fall de äldre) är ju byggd så att den har två liknande timmerkälkar som sitter ihop med något att sitta på över. På den främre kälken kan man då fästa skakeln i två järnöglor. Det är det krokarna är till för. I krokarna ska det också finnas hål så att man kan sätta i sprintar. Vi brukar sätta spik i dem och det gjorde de ofta förr med. En släde behöver alltså inte vara ledad framtill, dels eftersom att man kör den på vägar och kanske inte behöver svänga akut, sen har man ofta bättre kontroll på hästen om den är fast framtill så att man hela tiden sitter precis bakom. Den är ju trots allt ledad i mitten sen. Den är alltså byggd i princip likadant som en vanlig 4-hjulig vagn och det funkar alldeles ypperligt.

Okey, jag kanske svarade på detta sent men jag var tvungen när jag satt och surfade för att hitta material till ett skolarbete :) Ibland är det svårt att låta bli.

Den svängeln är nog till att sätta skaklarna i dom brukar vara gjorda för att sitta på båda ,men olika tillverkare kunde ha olika lösningar biockets bilder kani bland ge svar .

Det är sällsynt med två kälkar under fin slädar ,kör själv med en korgsläde med två kälkar under och delade skaklar (fimmelstänger)Framkälken fungerar i praktiken som en svängel . den går utmärkt.

Den svängeln är nog till att sätta skaklarna i dom brukar vara gjorda för att sitta på båda ,men olika tillverkare kunde ha olika lösningar biockets bilder kani bland ge svar .

Ha! tur att du skrev det så jag slapp :D
Yttrade mig omd et där ifjol tror jag och iaf en här på Buke vägrade tro mig. Sen när FjordingCarlA kom och la sig i så slutade personen diskutera :D
Hur som helst så brukar vi köra med skacklarna i svängeln, fungerar utmärkt. Sambons rissla har inte ens de där krokarna på medarna, utan det finns bara svängeln och så ringarna fram för parskacklar (som vi tyvärr inte har några).

Nepp inte på hans iaf ;)
Tidigare använd till parkörning och även på andra håll beskrivna till parkörning.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 972
Körning Jag har kommit över en renoverad trilla. Det finns ingen svängel på den och ingen krok eller ögla att fästa svängeln. Frågan är var det...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Tacitus
·
G
Körning Jag har kört lite häst hos tidigare sköthästar, gått några kurser på ponnytrav osv. Efter det så har mitt körintresse vilat då jag ridit...
Svar
1
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka