Hjälp en efterbliven med vaccination.

Riley

Trådstartare
Min häst grundvaccinerades (på nytt....) 30/3, 11/5 och 7/11 -11. Jag fick för mig att den sista sprutan var för sen och därför skulle räknas som den första på en ny grundvaccination, vilket veterinären dock sa inte behövdes, så jag antar att det är en komplett grundvaccination hon har nu?

Så: Om jag vill slippa göra om hela proceduren igen, ska nästa vaccination ske innan 7/11 -12 då?

Senast ändrad:
Sv: Hjälp en efterbliven med vaccination.

Stämmer, senast 7/11. Jag gjorde om grunden på en av mina i år och blev också konfys över sista sprutan, men enligt vet skulle den vara inom 99 dagar eller nåt sådant.. De vet väl bäst;)

Tack, då har jag för första gången pejl. :D Det här var nog tredje gången jag fick göra om grunden pga. idiot, så nu tänkte jag försöka slippa detta krångel igen.

Stämmer, senast 7/11. Jag gjorde om grunden på en av mina i år och blev också konfys över sista sprutan, men enligt vet skulle den vara inom 99 dagar eller nåt sådant.. De vet väl bäst;)

Du menar spruta 2? Då är det 92 dygn som gäller.

TS
Du har ingen spruta som är för sen. Dock behöver man bara dom 2 första för en grundvacc för att tävla såvida du inte ska tävla internationellt. Inom ett år från sista sprutan där ska du vaccinera igen.

Hmm jag är också lite efterbliven så få se om jag förstått rätt.

Jag har också fått vaccinera om mina hästar i år. Dom har fått spruta A och B och enligt veterinär ska dom ha en tredje spruta nu i oktober innan dom är grundade färdigt. Tror det gått 6 månader mellan B och tredje sprutan.
Men om jag förstått det rätt så är dom redan grundade och behöver inte nästa spruta förrän ett år efter spruta B?

Om mina hästar tänkt tävla internationellt gäller det då utanför Sverige eller även inom Sverige? Måste man då göra om allt från spruta A?

Enligt svenska regler behövs bara A och B för att tävla, den tredje efter ett halvår är endast rekommendationer från vaccinationsföretagen. För att tävla internationellt (oavsett om det är i Sverige eller utomlands eftersom man följer FEIs regler) måste hästen ha fått vaccinet senast 6 mån (+21 dgr) innan tävlingen.

Hmm jag är också lite efterbliven så få se om jag förstått rätt.

Jag har också fått vaccinera om mina hästar i år. Dom har fått spruta A och B och enligt veterinär ska dom ha en tredje spruta nu i oktober innan dom är grundade färdigt. Tror det gått 6 månader mellan B och tredje sprutan.
Men om jag förstått det rätt så är dom redan grundade och behöver inte nästa spruta förrän ett år efter spruta B?

Om mina hästar tänkt tävla internationellt gäller det då utanför Sverige eller även inom Sverige? Måste man då göra om allt från spruta A?

Om du tänkt starta internationellt i Sverige så gäller samma regler som internationellt.

Sen beror det även på hur gammal hästen är. Hästar vaccinerade efter 2005 måste ha A+B+C och sedan varje halvår... det står jäkligt luddigt i reglerna där men jag vågar inte tolka det på annat vis.

Murray hur gamla är dina hästar och hur har du gjort? lagt till en spruta bara varje halvår eller grundat med 3 st och sen varje halvår? För min gamla var det ju bara att lägga till en spruta men på dom yngre skulle jag få vaccinera om grunden om det skulle vara aktuellt.

Since 1 January 2005, all horses competing in FEI competitions require an influenza vaccination within six months + 21 days of the competition.

1. All horses intending to participate in FEI competition must have at least received:

- a primary course of two vaccinations, given between 21 and 92 days apart
- a third dose (the first booster) must be given within 6 months and 21 days after the date of
administration of the second primary dose
- at least annual boosters given subsequently (i.e. within 365 days of the last dose)

2. If the horse is scheduled to take part in an FEI competition, the last booster must have been given within 6 calendar months + 21 days of arrival at the FEI event. (The 21-day window has been provided to enable vaccination requirements to fit in with the competition schedule.

NOTE: any horses certified as correctly vaccinated under the FEI equine influenza vaccination rule prior to 1 January 2005 are not required to start a primary course again, provided they have complied with the previous primary course requirements and annual re-vaccinations. The requirement for a booster vaccination within 6 calendar months + 21 days of the day of arrival at the FEI event is effective

Jag hittade det här men säker känner jag mig inte på vad dom menar.
Vaccinationer
Enligt det internationella förbundet FEI:s bestämmelser gäller ett 1 års intervall för vaccinering mot hästinfluensa på internationella tävlingar. Eftersom senaste vaccinationen måste vara gjord inom 6 månader och 21 dagar vid ankomst till tävling innebär det att hästar som tävlar under mer än sex månader per år måste omvaccineras två gånger om året.

Sedan 2005 ska hästar som tävlar internationellt vara grundvaccinerade med 2:a vaccinationen minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen, precis som i det svenska reglementet, samt med en tredje vaccination inom 6 månader och 21 dagar (s.k. first booster).
För alla hästar gäller att den senaste vaccinationen inte får vara äldre än 6 månader + 21 dagar vid ankomst till en FEI-tävling. (+ 21 dagar är tillagda för att vaccinationsdatumet inte ska krocka med en ev. inplanerad tävling).
Observera att senaste vaccinationen inte får vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Alla hästar som är korrekt vaccinerade enligt de gamla FEI vaccinationsreglerna före 1 januari 2005, behöver inte grundvaccinera om igen, så länge hästen är korrekt grundvaccinerad och därefter vaccinerad årligen, och den senaste vaccinationen inte är äldre än 6 månader vid ankomst till tävlingen.
Vad menar dom med korrekt grundvaccinerad? Är det två grundsprutor eller tre sprutor:confused:
Har hästen fått två grundsprutor efter 2005, kan man då fylla på med en extra spruta/år eller ska man då grunda om med tre sprutor trots att hästen är vaccinerad årligen (alltså en gång/år)? Är det ok att tävla hästen fast man bara vaccinerar en gång/år om denna spruta är inom 6 månader före tävling:confused:

Är hästen korrekt vaccinerad innan 2005 kan du bara lägga till en spruta per halvår , korrekt vaccinerad på den tiden var dom två grundsprutorna och sen årligen. Det var så jag gjorde på min gamla när regeln infördes, började bara vaccinera varje halvår .. behövde alltså inte göra om någon grund.

Efter 2005 gäller det som korrekt vaccinerad dom två grundsprutorna och sedan den tredje inom ett halvår och sedan varje halvår. Så jag måste nu om jag ska starta något int. med mina yngre hästar göra om hela grunden dvs dom två + den tredje inom ett halvår. För dig gäller samma sak här som för mig.

Så har jag tolkat det och vågar inte göra någon annan tolkning än det.

Alltså detta gäller då internationellt.

I sverige nationellt är det fortfarande dom två grundsprutorna samt sedan årligen som gäller som minsta krav för tävling.

Senast ändrad:

Så man måste omgrunda om hästen är korrekt vaccinerad årligen om grunden gjordes efter 2005?
Det jag inte får ihop det med är första stycket. Varför är man så trög:o eller bara för mkt snor i huvet just nu:D

Jag vill bara förstå om det blir aktuellt. Mina har inte ens debuterat på tävlingar ännu så det är en bra bit kvar:D

Om du bara har gjort 2 grundsprutor efter 2005 och sen årligen så måste du göra om grunden så att det blir 3 sprutor.. dvs den första , sedan den andra inom 92 dygn och sedan den tredje inom 6 månader och 21 dgr. Då kan man inte bara lägga till en spruta som man kunde förr.

Ja om du bara ska tävla under ett halvår på tävling i hela livet dvs ett halvår efter den sista sprutan så kan du ju gå på första stycket.

Men efter det halvåret har ju tiden gått ut och du måste ha en ny spruta om du vill tävla eftersom den senaste vaccinationen måste vara gjord inom 6 månader och 21 dagar innan tävlingen börjar. Därför står det ju "hästar som tävlar under mer än sex månader per år måste omvaccineras två gånger om året."

Om man inte vill tävla förrän året efter tolkar jag det som att man kan vaccinera bara det är inom ett år från den sista sprutan och inom ett halvår innan tävlingen man tänkt rida . Alltså efter dom första 3 sprutorna så får man bara se till att hästen är vaccinerad inom 6 månader till den tävlingen man tänkt rida.

Hahaha det blev inte klarare ;)

Jag vet att det förr stått på förbundets sida att hästar födda innan 2005 kan komma undan med dom gamla vacc. reglerna och kunnat lägga till en spruta bara, men det vet jag inte om det stämmer. Jag kan inte hitta den skrivelsen där längre.

Mina två som går internationellt är -02 och -04.
Jag vet att jag höll på läsa mig gråhårig för att klura ut huruvida vad som gäller för yngre hästarna när jag höll på med min treåring för ett halvår sedan.
Men jag valde till slut att strunta i halvårsvaccinationen och grundar om när det eventuellt blir aktuellt för honom att gå internationellt.

kl

Angående att jag trott att jag missat den tredje sprutan var att det i en vaccinationsfolder jag hade stod att den tredje sprutan skulle ges inom ett visst antal veckor/månader, men veterinären sa att det bara var rekommendationer. Dock jäkligt klumpigt uttryckt i den foldern, det stod verkligen SKA, inte "bör".

Men skönt att veta att jag inte lär göra om grunden igen!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 233
Senast: Hazel
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 690
Senast: zassoo
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 820
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka