Hjälp en dvärghamsternybörjare!

V

Villemo

Hej!

En kompis till mig tog hem en lätt manisk dvärghamster från en djurbutik för att den inte var som alla andra och nog inte var så bra att sälja. (de sa att han nog dör snart, det vet jag inte varför, kanske ni vet?)
Då hon har två katter som dreglar runt buren så har hamstern fått flytta till mig, och jag är fullständigt grön när det gäller gnagare!

Så jag har nu lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att få svar på.

Först och främst undrar jag såklart vad det är för sorts hamster jag har framför mig. Så här ser han ut:
Bild-002.jpg

Sen vet jag faktiskt inte heller om det är en hane eller hona? Eller hur gammal den är :o

Sen så har han ju sitt maniska springande som sagt. Han springer runt runt runt i samma vänster varv hela nätterna, det verkar som att han inte kan svänga åt höger. Väldigt stereotypt. Och samma runda hela tiden. På dagarna sover han, och han äter bra och dricker bra.

Sen lite allmänt. Även om han nu skulle dö om en vecka så vill jag ju att han ska få ha det så bra som möjligt den sista tiden. Hur gör jag det för en hamster? Vad vill han/hon äta, vad tycker dom om, kan man på något sätt få den mer "tam" (verkar rejält ilsk nu).

Och vad vill den ha i sin bur? Alla tips och råd är bra, man kan aldrig får för mycket kunskap här i livet.

Tack på förhand.

Sv: Hjälp en dvärghamsternybörjare!

Hejsan!
Det var ett tag sedan jag hade dvärghamstrar och jag vet inget om olika sorters dvärghamstrar, så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Men i alla fall.
Har du några leksaker i buren som h*n kan aktiveras med? Det "maniska springandet" kan bero på att h*n måste få utlopp för sin energi, och inte har något annat sätt att göra det på. Tunnlar av WC-pappersrullar eller liknande, något att klättra i osv. är bra att ha i buren så att inte hamstern får tråkigt.
När det gäller att få hamstern tam tycker jag att det är bäst att man först försiktigt bekantar sig med hamstern, håller handen inne i buren
ett tag några gånger om dagen (till exempel när man städar buren eller fyller på mat) och låter hamstern nosa på en och vänja sig vid
ens lukt och närhet, utan att stressa den eller jaga upp den. Sen kan man hålla nere handen i buren och låta hamstern själv gå upp i handen, innan man lyfter upp hamstern och har den i famnen ett tag.
I alla fall så blev våra dvärghamstrar tama väldigt fort på det sättet, det tog bara någon dag och så var de jättetama och gosiga och ville vara med överallt! :)
Hamstrar är ju allätare, så de kan äta i princip all husmanskost så länge det inte är för kryddigt. Våra hamstrar gillade allt från barnmat till pannkakor och bärkvarg. Kött/korv ska man inte ge för ofta dock, några gånger i veckan är bra. Och människogodis eller snacks är bra att ge. Men till exempel banan och andra frukter, bär och sådant går bra att ge :)
Här är ett tips på en bra hamstersida med både fakta, recept och annat smått och gott:
http://home7.swipnet.se/~w-77537/Hamster.htm
Lycka till med din nya hamster!

Tack för snabbt svar!

Han (?) har några trägrejer i buren, en trätunnel och en ihålig träsak att springa genom och under. Har även ett hjul men jag har aldrig sett honom springa i det. Kanske kan införskaffa lite fler grejer, för det verkar som sagt maniskt det där. Men varför skulle han dö av det, dör dom av stress?

Ska försöka få honom handtam, det vore roligt :)

Men om han bara kan springa i vänster varv så låter det som att han skulle ha någon from av neurologiska problem. Sen är det såklart stressigt att springa runt runt runt hela tiden med.

Det där verkar konstigt...
1: varför köpa en hamster som håller på att dö? Och varför?
Varför sa inte djurbutiken något???
Det poppar upp tusen frågor...

jag tror inte att de ska äta banan och avocado pga. några fetter som inte ska vara bra (blev jag tillsagd när jag var hamstervakt en vecka över nyår iaf, jag kan inget) Hamstern jag tog hand om hade en liten sandgrop också men jag vet inte om den var så uppskattad, + stegar (inte för höga för den var klumpig)
Toarullar är ju bra att krypa i och tugga sönder för att senare bygga bo med.

Springandet kan ju mkt väl vara ett neurologiskt problem, eller så har den fått någon beteendestörning pga ngt annat, stressig miljö i affären kanske? Eller så blev den tappad i golvet som liten:angel:

söt var den iaf

Epilepsi eller öroninflammation , de ger symptomen springa runt i cirkel (enl hamster.ifokus.se ).
Jag har två dvärghamstrar, eftersom de är flockdjur så ska de ha en kompis. De ska ha proteinrik mat, grönsaker och kött, nötter...

Det där verkar konstigt...
1: varför köpa en hamster som håller på att dö? Och varför?
Varför sa inte djurbutiken något???
Det poppar upp tusen frågor...

Fråga på du =)

Hamstern är inte köpt, min vän jobbar i djurbutik och de tog hamstern ur "lager" för att de inte ville sälja den p.g.a springandet.
Så hon tog hem den och antog att det var något fel på den.
Sen hamnade den hos mig då hon har flera katter.
Jag försöker bara göra det bästa för den...

Epilepsi eller öroninflammation , de ger symptomen springa runt i cirkel (enl hamster.ifokus.se ).
Jag har två dvärghamstrar, eftersom de är flockdjur så ska de ha en kompis. De ska ha proteinrik mat, grönsaker och kött, nötter...

Fast jag tror inte det är någon sjukdom, hon håller huvudet rakt och verkar varken yr eller allmänpåverkad. Självklart kan hon springa och svänga åt höger, men när hon väl fått upp farten så går det i samma varv hela tiden...

jag tror inte att de ska äta banan och avocado pga. några fetter som inte ska vara bra (blev jag tillsagd när jag var hamstervakt en vecka över nyår iaf, jag kan inget) Hamstern jag tog hand om hade en liten sandgrop också men jag vet inte om den var så uppskattad, + stegar (inte för höga för den var klumpig)
Toarullar är ju bra att krypa i och tugga sönder för att senare bygga bo med.

Springandet kan ju mkt väl vara ett neurologiskt problem, eller så har den fått någon beteendestörning pga ngt annat, stressig miljö i affären kanske? Eller så blev den tappad i golvet som liten:angel:

söt var den iaf

Kanske tappad i golvet ja, eller så som du säger bara känslig mot stressen i affären. Vi byggde en stooor låda med toarullar, tunnlar, väggar och diverse leksaker idag, som hon får springa i nån timme varje dag. Det var populärt och visst springer hon omkring även åt höger i den, men som sagt, när farten väl är uppe så är det vänstervarv som gäller...suck. Har gett lite pasta, sallad, gurka, korv och kött. I små små doser såklart.

Jag försöker bara göra det bästa för den...

:bow:

Jag kan absolut INGENTING om hamstrar, men förhoppningsvis kommer den lugna ner sig hos dig. Djuraffär och och katter som smyger runt kan väl göra vem som helst i den storleken nervös. ;)
Att den är aggressiv skulle väl också kunna bero på osäkerhet och stress? När den börjar känna sig hemtam kanske den blir värsta kelgrisen. :D

Om man vill göra en hamster handtam så har jag några bra tips som funkat för mej. Har gjort MÅNGA av mina kompisars hamstrar tama, så jag kan en hel del om de :)

1. Du kan ju börja med att klappa den försiktigt på ryggen ett ganska bra tag. Men skulle de vara så att hamstern fräser, så kan du ta någon ... penna, eller nåt och försöka klappa den tills den slutat fräsa.

2. När hamstern slutat fräsa kan du försöka få handen under hamsterns mage och sedan försikigt lyfta upp den. Hamstern har ju än inte blivit handtam ju. Så ohandtama hamstrar brukar vara stressiga, rädda och svåra att ta fast i om dom skulle smita. Lägg händerna framför varann så den får gå på dina händer! ( Förklarar int så tydligt, hoppas ni endå förstår ).

3. Är de en hona kan du sätta ner en pojke till den hamstern i en låda, och ha en penna eller nåt långt för att sära på dom om hanen skulle bli väldigt intresserad av honan. Detta kan vara bra, så att hamstern får vänja sig vid andra hamstrar och så. Troligtvis kan den bli liite tamare. Men de beror på hamstern. Om den är aggressiv eller snäll.

Detta är några bra tips som ni kan prova på. :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25