Hjälp! Bulig/knölig häst

L

LillAnna

Min häst har de 2 senaste kvällarna haft fullt av "bulor"/knölar när jag tagit in honom från betet. Det är allra mest bak på låren men även en del på resten av kroppen. Vad kan detta bero på?

Han har varit ute på bete ca 14 dagar (tas in på nätterna), de sista dagarna har han varit ute ett par timmar längre tills sent på kvällen alltså har han hunnit beta några timmar till...Är det någon han äter? För mycket protein? Det är rätt mycket smörblommor i hagen, fast dom står kvar så det verkar inte som han äter mycket av dom.

Han har haft "proteinknölar" tidigare men då några under själva sadelstaden, inte utspritt över hela kroppen som nu.

Han får sitt kraftfoder som vanligt samt ca 5 kg hö på natten. Jag rider 5-6 dagar i veckan - tränar rätt mycket. Han har rätt svårt o lägga på hullet, dock har han lagt på sig lite sen han kom ut på bete (behövdes).

Är det någon som kan hjälpa mig är jag tacksam!

LillAnna :confused:

Sv: Hjälp! Bulig/knölig häst

Min har gått på bete i tre veckor och är jätteknölig.... av insektsbett!!

Japp, min oxå. Bulorna liknar faktiskt proteinknutor... men det är onda flygfän som är orsaken. Använd något flugmedel!

Om det nu inte är insektsbett utan istället är proteinöverskott så rekommenderar jag Gurkmeja mot dessa.. Inte den du köper i mataffärer, utan människor som håller på med örter och liknande brukar ha en annan som inte är genmodifierad eller något sådant.. (Kommer inte riktigt ihåg vad gubben jag köpte av sa) I den är det "levande partiklar" till skillnad mot den som används i matlagning..

Gurkmejan rensar ut kroppen på slaggprodukter och man brukar rekommendera en kur på 21dagar och 2 matskedar/dag. Ger man längre av denna "starkare" gurkmeja så kan den skada levern..

Hästarna är ofta som detektorer vad det gäller giftiga växter, spec smörblommor har jag märkt... I hagarna lämnas små tuvor och smörblommorna undviks nogrant. Skulle nog också tippa på insektsbett. Har hört att man kan ge vitlök i fodret så dras inte flugorna till hästen?

Jag tror ni har rätt, förmodligen är det insektsbett. Lite konstigt dock för jag "smörjer" in honom med chevalet och det hade jag gjort senast dagen innan han blev så "knölig".

Går det över/vänjer han sig? Flugmedel använder jag ju redan och det känns inte som att jag vill att han ska gå med flugtäcke hela sommaren (han har ju täcke på sig nästan jämt annars=riktig fryslort). Vad har ni gjort när era blivit så där knöliga?

Tack för svaren!

Lillanna

Min häst fick några konstiga bulor i början på betet, de växte dessutom.. Antagligen fick han kanske nån chock av insekterna.
De tog jag Tea Tree oil på, men det hjälpte inte så bra, (de växte till de dubbla för att sedan plattas ner jättemkt men var ändå kvar).
Tog då lite outspädd jodopax på och då var alla knölarna borta nästa dag.

Bada sedan honom i insektschampo och han har inte haft några bett sen dess,

Om det är insektsbett så brukar dom ju vara giftigast nu i början.
Min stackars häst såg ut som en prickig korv igår.

Idag såg han mest ut som en lerinpackad knäppgök :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17