Hjälp - blod - förlossning på g?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Fleyta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 10 523
F

Fleyta

Vår katt är beräknad att föda om några dagar och jag är helt ny på detta med kattungar och behöver hjälp. Hon har varit inne mycket de senaste dagarna (hon är både inne och utekatt) men har inte visat så många andra tecken. Inatt låg hon i vår säng och imorse gick hon ut en sväng på en timma. När hon kom in så kom hon upp till våra sängar och låg där ett tag. Då märkte vi att hon blödde och hon låg och tvättade sig. Det var inte mycket blod, men lite grann. Kom lite blod till efter en stund och det tvättade hon också bort.

Vi tänkte ju att nu är det på g, fast skall det verkligen blöda? Katten ville därefter inte stanna kvar i sängen utan har sprungit runt och lekt och undersökt utrymmen mm och vill inte alls ligga still och ta det lugn som vi vill :smirk:

En gång har hon "skrikit till" men därefter sprungit runt och lekt igen. Är detta normalt eller vad ska man göra? Hon är förstföderska och drygt ett år gammal...

Snabba svar önskas...

Sv: Hjälp - blod - förlossning på g?

Jag tycker att det där låter som början på din katts förlossning. Det kan vara en lång process, och det kan dröja flera timmar från det att hon börjar blöda tills en kattunge visar sig. Hon letar efter bra platser att föda sina ungar på. Om hon väl lagt sig tillrätta så låt henne vara i fred, hon kan bli stressad om du är med hela tiden.

Ja, det blöder när katter föder. Ibland hinner man inte se det, katter kan vara snabba med att tvätta bort det. När hon väl lagt sig tillrätta kan du försöka lägga en handduk under henne, det blir garanterat slabbigt.

Om det är hennes första kull så är hon nog lite orolig. Hon kan vanka av och an, inte riktigt veta vad hon ska göra, söka kontakt med dig och verka väldigt gnällig. Men läs av henne. Vill hon vara ifred går hon undan, vill hon ha ditt sällskap tyr hon sig till dig.

Min katt skulle gärna föda i knät på mig. Hon har börjat nästan alla sina kullar antingen i sängen hos mig, eller uppkrupen bredvid mig. Hon vill absolut inte vara ensam, det värsta man kan göra mot henne är att lämna henne ensam när hon föder. Så för min del var det till att sjukanmäla sig från skolan (detta var en fem-sex år sedan) och sitta i badrummet tillsammans med katten. Gick jag därifrån följde hon efter, oavsett om en kattunge hängde halvt ur henne :crazy:

Se till att hon har mat och vatten nära till hands.

Om det är en bondkatt tycker jag att du efter den här kullen ska låta kastrera henne.

Jag hoppas det går bra för din katt. Meddela gärna här hur det går.

Senast ändrad:

Hon har antagligen förvärkar, däför skriker hon. Min Yoga morrade till då och då av förvärkarna.
Att hon är rastlös brukar tyda på en stundande förlossning. Så se till att vara hemma närmsta dagarna så ni är med ifall nått händer. Kolla upp eventuella journummer så ni har ifall det blir problem och ta inte hem folk nu tills hon har fött. Stäng igen alla utrymmen där hon kan gå långt in och föda, det bästa är om ni kan komma åt även fast det är lite i skymundan. Ifall hon behöver hjälp med utdragning. Min Yoga försökte föda bakom soffan, men det gick inte jag med på.

Hoppas det går bra, och tänk på att infektionsrisken är stor första 3 veckorna. Så helst inga främmande då och ska det ändå in nån, så tvätta händerna ordentligt med en bra tvål och vatten. Tänk på att mamman vill ha lugn och ro, minsta stress kan göra att hon börjar flytta runt ungarna.

När våran första kisse födde sin kull för hundra år se'n ungefär (känns det som :smirk: )så gjorde vi iordning en låda åt henne i en garderob (med dörren lite halvöppen sådär) när hon skulle föda. Hon verkade tycka att det funkade bra. Ganska undanskymt men ändå så att det var lätt för oss att komma åt och hjälpa henne om det behövdes.

Tack för svaren. Nu har det gått drygt 7 timmar sedan de första bloddropparna och det "tjockare" blodet har gått över till blodig vätska. Det har droppat ordentligt efter henne när hon gått omkring i huset, men nu har hon gått och lagt sig för att sova i födsel-lådan som jag gjort i ordning åt henne.

Hon har inte verkat ha haft ont och hon andas inte häftigt eller något ännu. (Teorin i böckerna överrensstämmer kanske inte alltid med vad som sker i verkliga livet.)

Men det har som sagt blivit små pölar efter henne där hon suttit det senaste 2 timmarna. Hur lång tid kan det vara kvar då tror ni?

/En ytterst nervös matte :crazy:

mannis skrev:

Hej. Nu klockan 22.12 har det fortfarande inte hänt så mycket. Hon går runt och droppar blod, nästan som om hon hade mens, men inget annat händer. Inga andra tecken finns på att hon skulle föda. Hon är jätte pigg och äter mycket. Verkar inte må dåligt, jag är rädd för att något gått fel, men vet tyckte att jag skulle avvakta eftersom hon inte verkar ha ont.

Brukar era katter blöda/vätska under lång tid??

Det blir vakning inatt, förhoppningsvis händer det något snart...

Nej inget blod alls,såvida hon inte slickade upp det väldigt diskret...

Här kommer senaste rapporten.

Hela natten har hon blött och jag var tvungen att stänga in henne i ett rum för att inte få blod över hela huset. Fortfarande väldigt pigg. Imorse vid 8-tiden började hon bädda på flertalet ställen, jama och följa efter mig. Jag satte mig med henne vid korgen och hon lade sig och började spinne. Ja! tänkte jag, nu händer det. Det tog ca 5 minuter så började hon krysta och ut kom - ja, vad var det där? Det såg ut som en brun tarmklump, slemmig och inte ens hälften så stor som en kattunge. Denna åt hon upp ganska snabbt. Sedan hände inget mer.

Ringde till vet som sa att det var något som kallades "katt-bröd" och att kattungarna säkert kommer snart. Avvakta till imorgon sa han.

Katten är nu pigg igen och visar inga tecken på att föda. Efter detta "bröd" föddes fram har hon dock slutat blöda och är helt normal.

Jag känner mig så vilsen. Imorgon öppnar veterinärkliniken som jag har förtroende för och då tar jag mig nog dit, den jourhavande är jag inte så mycket för faktiskt.

Någon som har någon aning om vad det kan vara. Funderade på om hon på något sätt kan ha kastat ungarna? Någon annan som vet om det här "brödet", eller kan det ha varit något annat?

Aldrig hört talas om kattbröd :o
Men det låter logiskt att det är den som blödde. Av egna erfarenheter så gör ju levrat blod t.ex under mens att man blöder mer innan "klumpen" kommer ut :cool:

Bara hålla sig hemma och vara beredd. Antagligen kommer veteinären säga åt dig att inte åka, risken finns att du får stanna efter halva vägen och förlösa ungar i bilen. Stressen kan sätta igång de hela.
Men ring, så får han avgöra. Hur många dygn är hon uppe i? Alltså dräktighetsdygn? Räkna på första parningstillfället.

Kattbröd är säkert samma fenomen som ibland kan synas på hästar, sk fölbröd. Jag har bara sett det en gång. Jag kommer inte ihåg varför eller vad det beror på att det förekommer ibland, men det är inget farligt. Det ser ut som en liten lever eller lunga, brun och slät.
Dock har jag inte varit med om att katter blöder innan de får ungar. De brukar inte ge några spår efter sig alls. Har det hänt något mer?

efterBÖRD heter det...det ska komma 1 efterbörd för varje unge som katten krystar ut, katten äter upp det. Jag anser du ska åka till veterinären för så här länge brukar inte kattfödslar ta.

Nix, det finns även fölbröd och säkert då också kattbröd. Det är en helt annan sak än efterbörden.

Enligt veterinär nummer 2 har katten stött ut ett missbildat foster. Därför blödde det så, och därför såg klumpen så konstig ut. Övriga kattungar beräknas födas normalt.

Detta var ju i helgen som gick. Efter det har hon blött lite grann varje dag. Inte alls mycket, men några droppar här och var där hon har legat. Någon som vet om detta är normalt? De kan ju blöda efter att ha fött kattungar så kanske är det lika normalt efter att de "fött ut" missbildat foster?

Jag tänkte nästan att det skulle vara så. Ett missbildat foster alltså.
När är det hon ska ha då? Vilket dygn är hon på?

Hur har det gått ? Hon borde fått sina ungar nu ....

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 838
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 218
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 926
Senast: AnneB
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har... 2
Svar
22
· Visningar
10 230
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Ridbyxor