Hjälp, behöver råd.

ullass

Trådstartare
Har en islänning som visade sig ha spatt när vi var på kliniken i veckan. Hon har gått med en senskada sen i början på sommaren och endast vilat. Hästen har varit svullen runt vb has och haltat i trav, dock inte i skritt men gått lite orent.Hon har släpat vb hov lite i backen och tagit kortare steg med benet så vi misstänkte spatt och mycket riktigt så var det det. Den övre glidleden var så gott som nästan fylld och den mellersta var angripen. Hon hade pålagringar och några mörka fläckar på ett av benen inne i hasen. Vetrinären visste inte vad det var för fläckar och skulle skicka bilderna till Ultuna för analys. Jag började för ca 3 veckor sen leda hästen för hand för att försiktigt sätta igång henne efter senskadan. Det verkar som att spatten blivit aktiv eftersom hon har ont och haltar mer än tidigare. Kan spatten blomma upp när man börjar att röra på dem mer? Det knakar i hasen när hon går, är det ett tecken på att hon har ont? Hur länge kan hon ha haft spatt när den övre glidleden nästan inte syntes på röntgen, den var alldeles vit, inget hålrum syntes.Nu går hon på Butta och haltar inte i skritt.Kan jag leda henne för hand ca 20-30 min/dag?Hon har öronen fram och går på bra.:bump:

Sv: Hjälp, behöver råd.

ang igångsättning/rehabilitering/motion borde du rådfråga din behandlande vet.

en senskada ska ju belastas en liten aning under läkning och skritt vid hand på plant hårt underlag ska väl inte vara nån fara? vad gäller spatt är det väl det samma, men fråga din vet för säkerhets skull!

Ja den akuta fasen av spatten har gått över, leden har vuxit samman och åkomman var förmodligen i vilande läge när sen skadan uppstod. För en häst med spatt är det ogynnsamt att stå stilla, det kan föranleda till att åkomman blossar upp på nytt igen och därav de problem hästen får nu.

Jag tycker du ska rådgöra med den veterinär som hade hand om din häst, hur du ska gå vidare. Personligen är jag inte mycket för att leda eller aktivera en halt häst, men det är möjligt att det är enda vägen för att få din häst på bättringsväg. Prata med veterinären hur ni ska gå vidare.

Lycka till

Ja den akuta fasen av spatten har gått över, leden har vuxit samman och åkomman var förmodligen i vilande läge när sen skadan uppstod. För en häst med spatt är det ogynnsamt att stå stilla, det kan föranleda till att åkomman blossar upp på nytt igen och därav de problem hästen får nu.

Jag tycker du ska rådgöra med den veterinär som hade hand om din häst, hur du ska gå vidare. Personligen är jag inte mycket för att leda eller aktivera en halt häst, men det är möjligt att det är enda vägen för att få din häst på bättringsväg. Prata med veterinären hur ni ska gå vidare.

Lycka till

Jag har naturligtvis frågat vetrinären men hon är nyutbildad och hade inget säkert svar att ge mig.

Hej!

jag tycker inte att du ska nöja dig med det svaret från veterinären! Ta kontakt med henne igen och be om ett konvalescentprogram, helst nedskrivet på ett papper. Även om hon är nyutexaminerad kan hon inte lämna dig vind för våg, en kollega får isåfall hjälpa henne med eftervårdsråden.
Ring och säj som det är att du behöver veta hur du ska göra med just din häst, alla är ju olika och det är viktigt att det blir rätt.
lycka till
mvh
/Evale

Som Boj sagt, så ofta är vila rena döden för spatthästar, och det kan vara därför den är sämre. Sen om den har en spatt som inte är vilande, t ex om spatten i mellersta glidleden är aktiv (det borde den vara iom att hästen är halt) så kan det smyga igång och sen blir de rejält halt.

Om hästen har ont kan den behöva smärtstillande. Mest troligt kommer du få 'order' om att försiktigt röra på den, men det där måste beh veterinär. Men spatt gör grymt ont, och man måste ofta hjälpa dem genom det aktiva skedet. Om det går, ofta när man får ge upp så är det för man inte kan få smärtan hanterbar under aktivt skede tyvärr.

Spatt och senskada är TYVÄRR en av de sämsta kombinationer du kan ha. Det kan gå bra det med, men det är tyvärr två diagnoser som har ganska olika konvalescens och där man måste prioritera det ena på bekostnad av det andra tyvärr.

Min förra valack fick en senskada, och i samband med den (fastrullning) slog han upp en tidigare vilande och oupptäckt spatt som blev aktiv igen. Vi lyckades ta oss igenom det (med antiinfl och smärtstillande och rörelse), men sen blev den tyvärr aktiv igen ett knappt år senare, och så fick han slippa mer.

Men aktiv kan spatten blir närsomhelst tyvärr.

Omöjligt säga hur gammal spatten är i övre glidleden mer än att den är inte ny och akut. Men om man inte har tidigare plåtar kan man inte säga att den är 1 eller 5 år gammal, bara 'gammal'.

Tyvärr gör ofta spatt sådär vilar -aktiv - vilar.

Behandlande vetrinär skulle skicka bilderna till Ultuna för analys. Vi har ultraljudat senskadan och det fanns inget kvar av den.Så vi tror nu att den är läkt som den ska. Hästen går nu på Butta och verkar inte just nu ha så ont.
Jag har också hört att de inte ska stå still, så därför går jag med henne nu varje dag i skritt och hon haltar inte då, men kortar vb lite.

Bra att den får butta, då kan du inte göra mer än vänta tills du får mer information från veterinären då. Ska hålla tummarna.

Liknande trådar

Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 246
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 007
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 753
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka