Har en islänning som visade sig ha spatt när vi var på kliniken i veckan. Hon har gått med en senskada sen i början på sommaren och endast vilat. Hästen har varit svullen runt vb has och haltat i trav, dock inte i skritt men gått lite orent.Hon har släpat vb hov lite i backen och tagit kortare steg med benet så vi misstänkte spatt och mycket riktigt så var det det. Den övre glidleden var så gott som nästan fylld och den mellersta var angripen. Hon hade pålagringar och några mörka fläckar på ett av benen inne i hasen. Vetrinären visste inte vad det var för fläckar och skulle skicka bilderna till Ultuna för analys. Jag började för ca 3 veckor sen leda hästen för hand för att försiktigt sätta igång henne efter senskadan. Det verkar som att spatten blivit aktiv eftersom hon har ont och haltar mer än tidigare. Kan spatten blomma upp när man börjar att röra på dem mer? Det knakar i hasen när hon går, är det ett tecken på att hon har ont? Hur länge kan hon ha haft spatt när den övre glidleden nästan inte syntes på röntgen, den var alldeles vit, inget hålrum syntes.Nu går hon på Butta och haltar inte i skritt.Kan jag leda henne för hand ca 20-30 min/dag?Hon har öronen fram och går på bra.