Hjälp! Barfota-börjat gå illa senaste dagarna?

M

Muffe

Tog av skorna för 2 1/2 vecka sedan på min häst som ska gå på långbete (nästan 3 månader) i år. Har gått ganska så bra hittills, ömmat bara om han trampat på något hårt. Senaste två dagarna har han dock börjat gå ganska illa, vill ogärna ta ut steget fram. Hovis var ute idag och kollade, hittar ingen hovböld och reagerar inte för visitertången. I övrigt nedslitna hovväggar men hårt och bra som hovis uttryckte sig. Han har dock ganska tunna sulor och därför ömfotad. Hovis var inne på att eventuellt eventuellt kanske det har varit lite för hårt nu med torkan senaste veckan och han har blivit något överbelastad därför. Tyckte vi skulle avvakta några dagar och se om han blir bättre nu när regnet har kommit och marken mjuknat något. Någon som haft liknande problem?
 
Sv: Hjälp! Barfota-börjat gå illa senaste dagarna?

jag skulle lägga på skor igen om hästen har tunna sulor o redan är nedsliten.
 
Sv: Hjälp! Barfota-börjat gå illa senaste dagarna?

Jag skulle hoppas på attdet regnar mera.

Är det dåligt med gräs?
Tar du ut den från hagen?
 
Sv: Hjälp! Barfota-börjat gå illa senaste dagarna?

Kan din hovis något om hovar?

Min erfarenhet säger mig att blöta hovar är klenare och nöts snabbare/lättare (en blöt hov är betydligt mera lättverkad än en torr hov - fukten gör hoven mjukare helt enkelt.) Om man utgår från detta så skulle jag INTE hoppas på mera regn. Min egna häst ömmar mera när det varit fuktigt ute ett tag och är som bäst mitt på sommaren när det har varit torrt ett tag - vilket jag tycker understryker att fukt inte alltid är att föredra.
 
Sv: Hjälp! Barfota-börjat gå illa senaste dagarna?

Var bor du?
Här är det så torrt så att marken är sprucken.

Hovarna slits inte av att gå på gräs, även om det är blött.
Däremot av stenhård lera.

Försökte få ner stolp idag :crazy:

Vi önskar inte ett konstant regn, men lite fukt i marken.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 670
Senast: Soffan74
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 668
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp