Hjälp -avmaskning

AnnaKarinA

Trådstartare
Min häst hade 30 epg i somras/höstas och avmaskades inte. Sen bytte jag stall, och har nu flyttat igen. Tycker han är tunn och tar sig inte trots "hästportioner" med mat, så jag träckprovade igen: -550 epg, lilla blodmasken (odlat).

Så, mina vänner, vad gör jag? Till och från har vi minusgrader här och träckprovet togs för ganska länge sen: 18/12 (har väl tagit tid pga helgerna kanske) så maskarna kanske har hunnit somna?

Sv: Hjälp -avmaskning

Det är inte särskillt kallt även om det är frost, så jag skulle avmaska. Den mängden lilla blodmasken borde dock inte vara några problem för hästen att hantera, kanske Equimax vore ett lämpligt alternativ, så eventuell bandmask ryker på köpet.

Vi har tagit träckprov nu och dom har sparsamt med blodmask.Ska man vänta till våren då eftersom det ändå är vinter?
Bara vuxna hästar i hagen.

Hur mycket är sparsamt? Se till att få EPG-tal på proverna, det kan faktiskt även SVA fixa ;)

Är marken frusen är det inga problem att avvakta med avmaskningen till våren. Se till bara att hästarna inte utfodras i närheten av någon toalett.

: Nej vi har inget antal för vi tog prov av annan anledning. Men vi fodrar inte på marken utan har foderbord med kant så dom äter ingenting annat från marken än dom få grässtrån som kommer upp:devil: .
tack för svaret, det stöder min åsikt:smirk:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 720
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 259
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025