HJälp att variera ridningen!

Mysaan

Trådstartare
Jag behöver ideer på variation i paddockridningen.
Min stackars häst kan man inte rida ut på. Så fort man kommer en bit ut i naturen så backar han i 700. Försökte igår och det slutade med att jag höll på att fara av när han reste sig och kastade sig. KOmmer givetvis öva detta med massa trevliga promenader för hand ut i naturen men så länge blir det bara ridning i paddocken och jag tycker att jag ältar samma hela tiden.

Skritt och trav rids han i har inte styrkan för galoppen ännu. Övar volter, serpentiner, framdelsvändingar, ryggningar, början på framdelsvänding/spin, öppna och sluta. Har inga direkta bommar så jag kan inte göra något sådant ännu men tanken är att det ska införskaffas så vi kan skutta lite.

Övar massa på att han ska bli lyhörd och jag ska kunna ge små hjälper vilket blir bättre och bättre. JObbar på formen eftersom han inte går stadigt i form ännu men längre och längre stunder.

Så massa tips tack så vi akn få lite roligare ridning.

Sv: HJälp att variera ridningen!

haha jag har samma problem, fast tvärtom. vår ridbana ligger precis bredvi en järnväg OCH en hage med en islandsskäck i vilket är totalt livsfarligt enligt min häst... så jag rider nästan bara ut ;) och på ridbanan om jag har sällskap med mig, då är hon lugn

tycker att det låter som att du rider varierat... det jag skulle kunna tänka mig är ju att utsätta honom för lite farligheter på ridbanan så att du kan hantera det där, sedan brukar det fungera bättre i "skarpt läge"

hörnpasseringar och halvhalter är jättebra att öva på, i hörnen kan hästen öva upp balans och bärighet utan att det blir för krävande som att traggla runt på en volt kan bli... halvhalter och övergångar skritt/trav är också jättebra stärkande saker att ägna sig åt.

hur är hästen när du leder den ute? kan kanske också vara en idé att hitta en väldigt trygg och säker häst att ha som ridsällskap vid uteritterna i början

lycka till

fast mina tips är ju kanske inte så roliga iofs :)

Senast ändrad:

Du kan börja med lite NH/skrämselträning som lite vid sidan av, hämta en hink från en stolpe och hänga på en annan. Gå på pressenning (eller ngt annat läskigt) dra plastpåsar över hästen osv osv...Få han att stanna när du stannar backa när du ber om det, helt enkelt följa dig och det du säger. :laugh: Jätte bra att du rider lösgörande, och bara en sådan enkel sak (men ack så viktigt) som start och broms MYCKET övergångar..

Om du inte har bommar så kan du ju dra ut i skogen och hämta hem lite sly för att få hästen att lyfta lite på benen också.:idea:

Istället för att rida i padocken hela tiden kan du träna och bygga upp er kommunikation så att ni KAN rida ut!:idea:

Hade inte du en märr?

Skulle oxå försöka trötta ut honom mer i huvudet istället, genom att träna NH t.ex så kanske han slutar reagera på sånt som inte är farligt :)

Lr prova att rida ut i slutet av passet när han fått gjort sig av med lite energi :)

*kl*

Tack för era svar! Start och stopp tränar vi på. Från marken kan jag flytta honom exakt dit jag vill. Han är superlyhörd. Han är inte van att vara ute i skogen så det kan bero på det. Vi kommer även ta hjälp av andra lugna hästar så småningom.

tycker att det låter som att du rider varierat... det jag skulle kunna tänka mig är ju att utsätta honom för lite farligheter på ridbanan så att du kan hantera det där, sedan brukar det fungera bättre i "skarpt läge"
I paddocken fungerar det mesta kanon bra med lite övertalning. Går glatt över presseningar och läskigheter. Är väl vattenpölarna på banan som är läskiga men vattenpölar är så läskiga så där följer han inte ens kompisarna och även om maten lockar på andra sidan ska det mycket till för att han ska gå över.

hörnpasseringar och halvhalter är jättebra att öva på, i hörnen kan hästen öva upp balans och bärighet utan att det blir för krävande som att traggla runt på en volt kan bli... halvhalter och övergångar skritt/trav är också jättebra stärkande saker att ägna sig åt.
Kämpar jättemycket med halvhalter, övergång skritt trav och halter. Ställer stora krav på att hörnpaseringarna ska bli snygga osv.

hur är hästen när du leder den ute? kan kanske också vara en idé att hitta en väldigt trygg och säker häst att ha som ridsällskap vid uteritterna i början

lycka till

fast mina tips är ju kanske inte så roliga iofs :)

När jag leder honom så är han kanon. Det är väl iofs vattenpölar då också som kan vara lite läskiga så övertalning krävs. Annars kan jag flytta honom hur jag vill och han går lungt brevid mig med huvudet i höjd med min höft.

Du kan börja med lite NH/skrämselträning som lite vid sidan av, hämta en hink från en stolpe och hänga på en annan. Gå på pressenning (eller ngt annat läskigt) dra plastpåsar över hästen osv osv...Få han att stanna när du stannar backa när du ber om det, helt enkelt följa dig och det du säger. :laugh: Jätte bra att du rider lösgörande, och bara en sådan enkel sak (men ack så viktigt) som start och broms MYCKET övergångar..

Om du inte har bommar så kan du ju dra ut i skogen och hämta hem lite sly för att få hästen att lyfta lite på benen också.:idea:

Skrämsel från marken är inga problem men jag har inte ens tänkt tanken från ryggen. Jag kan ta av mig jackan eller oljerocken från ryggen på honomoch hänga upp på staketet så det är inget problem men jag kanske ska testa andra grejer också. Tack för tipset! :D

Från marken stannar han direkt när jag stannar och backar direkt jag bara går ett steg mot bogen. Han är väldigt känslig över hur man placerar sig i förhållande till honom och han följer mig lös om jag vill det. Kan även styra om honom lika bra lös i hagen om han är i väg när vi ska smörja eksemhästen.

Istället för att rida i padocken hela tiden kan du träna och bygga upp er kommunikation så att ni KAN rida ut!:idea:

Hade inte du en märr?

Vi tar promenader ut endel och kommunikationen blir bättre och bättre och ska jobbas mer på.Nu var det inte det jag frågade utan tips så jag kan variera ridningen i paddocken.

Och givetvis övar jag på utridning också mellanåt annars hade jag inte hållt på att ramla av i går. Men jag måste ha en annan sadel innan jag känner att jag helt vill ge mig i kamp med honom ute eftersom den jag har nu är jag så obalanserad i.

Märren sålde jag som avelsto i slutet av januari.

Skulle oxå försöka trötta ut honom mer i huvudet istället, genom att träna NH t.ex så kanske han slutar reagera på sånt som inte är farligt :)

Lr prova att rida ut i slutet av passet när han fått gjort sig av med lite energi :)

:eek: det är ju en travare allt är farligt för dem. :D

NH tränar vi massor och han är väldigt lyhörd men när han blir rädd för något så blir det panik. Jag vet hur jag ska lösa problemet eftersom min andra travarvallack var likadan men nu var det ju inte det jag undrade om. ;)

Variera med longering och tömkörning.
Öva på att visa hästen för hand , alltid trevligt att kunna göra det snyggt.
Rida barbacka.

Leta upp olika övningar på nätet/i böcker, och bestäm dig för att rida en viss övning en viss dag.

Lär in och rid dressyrprogram

Träna på din egen sits

Variera med longering och tömkörning.
Öva på att visa hästen för hand , alltid trevligt att kunna göra det snyggt.
Rida barbacka.

Leta upp olika övningar på nätet/i böcker, och bestäm dig för att rida en viss övning en viss dag.

Lär in och rid dressyrprogram

Träna på din egen sits

Tack för tipsen! Min sits tränar jag på jämt eftersom jag har en förmåga att falla framåt och inåt. :crazy: Så det kämpar jag hårt med.
Tömkörning varierar jag alltid med.
Barbacka vågar jag inte riktigt rida ännu eftersom jag själv är så ostadig och jag har bara haft honom 2 månader.

Men dressyrprogram var ett bra tips så det ska jag ta till mig.

Jätte bra att du redan verkar ha det mesta i hamn vad gäller mina tips, men börja med dem ute då...utanför paddocken. För ofta kan paddocken (är) vara en trygghet för hästen...

Jätte bra att du redan verkar ha det mesta i hamn vad gäller mina tips, men börja med dem ute då...utanför paddocken. För ofta kan paddocken (är) vara en trygghet för hästen...

Har kört lite skrämsel övningar på stallplan och det fungerar också.
Promenerar vi ut i skogen med mig på backen så är inget utom vattenpölar läskigt.

Ska få med mig en kompis ut snart som ska gå på marken och jag rida för att se hur det går.

Kan tillägga lite allmänt att hästen är alltså inte van vid uteritter utan har gått på skogsslingor hos en travtränare som stängslat in sina travslingor i skogen.

Rider vi i paddocken så kan en fågel flyga upp mitt framför näsan på honom utan att man får någon större reaktion.

Jag kämpar på för jag är övertygad om att detta går att lösa. Lyckades lösa problemet på min förra travare så ska jag väl lyckas med denna också. :laugh:

Ska få med mig en kompis ut snart som ska gå på marken och jag rida för att se hur det går

Ta med kompisen på cykel.
Min pålle är lite osäker ute så min sambo brukar vara med på cykel. Det fungerar utmärkt. Han till och med tävlar med cyklen om vem som ska vara först. Han verkar tycka att cyklen är hans kompis.
Så det rekomenderar jag varmt att testa!

Det ska jag testa. Är ju själv ingen paddockryttare utan vill ju ut i skogen.

Tycker du ska försöka träna så att du kan rida ut! Det är ju så grymt kul!!!:D
haha men vet inte hur...

I padocken kan du ju då rida dressyr, longera, tömköra, lite häst-agillity. gymkana m.m. Brukar hitta på en massa små övning mest för att det är kul. Tycker också att du kan leta bra pinnar som man kan ha som bommar. Du kan ju också försöka jobba hästen från marken hehe. ;)

Hade det varit jag som "bara" ridit på banan så hade jag valt att variera träningen på annat sätt.
Även om man rider varierat (Vad som nu är varierat. Ingen rutinerad ryttare sitter väl o nöter på spåret?) så blir det ju samma sak dag ut och dag in.
Skulle löshoppa, hoppa, longera, rida bommar, tömköra osv. Kanske lägga ut bommar och koner och allt möjligt för att träna på annat sätt än bara vanlig ridning.
Om man går ut på promenad varannan-var tredje dag blir det ju inte så farligt mkt i padocken heller.
Kanske mer än man önskar, men du får nog snart ordning på uteridningen så du kan ta ut hästen ska du se :)

Tycker du ska försöka träna så att du kan rida ut! Det är ju så grymt kul!!!:D
haha men vet inte hur...

I padocken kan du ju då rida dressyr, longera, tömköra, lite häst-agillity. gymkana m.m. Brukar hitta på en massa små övning mest för att det är kul. Tycker också att du kan leta bra pinnar som man kan ha som bommar. Du kan ju också försöka jobba hästen från marken hehe. ;)

Jag håller på att träna för att rida ut. OM du läst hela tråden har jag dessutomskrivit att jag inte är en paddock människa utan en som vill ut i skogen.

Tömkör gör jag minst 1 gång i veckan. Longera gör jag aldrig för jag tömkör på volt så det är samma effekt. Rida dressyr är väl i princip det jag gör eftersom jag övra mjukgörande och jobbar på att han ska orka gå i form.

Hade det varit jag som "bara" ridit på banan så hade jag valt att variera träningen på annat sätt.
Även om man rider varierat (Vad som nu är varierat. Ingen rutinerad ryttare sitter väl o nöter på spåret?) så blir det ju samma sak dag ut och dag in.
Skulle löshoppa, hoppa, longera, rida bommar, tömköra osv. Kanske lägga ut bommar och koner och allt möjligt för att träna på annat sätt än bara vanlig ridning.
Om man går ut på promenad varannan-var tredje dag blir det ju inte så farligt mkt i padocken heller.
Kanske mer än man önskar, men du får nog snart ordning på uteridningen så du kan ta ut hästen ska du se :)

Jag har ju inte så mycket bommar. Vi har just nu 2 slanor som vi fått av stallägaren som bommar men 2 bommar kommer man inte så långt med.
Koner har jag så de brukar jag ställa upp och rida slalom osv för att få upp lyhördheten för skänkel och vikt.
Tönkör 1 gång i veckan ungefär och promenerar 2 dagar i veckan. TYvärr måste han ridas ganska regelbundet och klarar inte att vila/lättare promenader för hand mer än max 2 dagar för då blir han het och okoncentrerad när man rider honom sedan.

Ska se om jag kan fixa mer bommar så vi kanske kan ta några små skutt tilloch med.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 752
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama