Hjälp att planera boxbyggnad

Ela

Trådstartare
Vi ska bygga en typ av uteboxar i en äldre garagebyggnad.
Byggnaden är 14 m lång och 5 m bred. Det finns idag inga fönster eller dörrar att ta hänsyn till utan det sätter vi in efter behov. Hade tänkt mig att varje häst skulle ha en lucka de kan sticka ut huvudet igenom ut mot vägen.
Jag behöver få plats med två-tre fölboxar (b.ponny), en hingstbox (b-ponny) samt en shettis box. Sen vill man ju gärna ha någon extra box eller eventuellt plats för utrustning...:angel:
Kan tänka mig att ha några spiltor... för tillfällig uppstallning.
Foder och sadelkammare har jag ju egentligen i stora stallet..
Behöver heller ingen skötsel plats då detta kommer att ske i stora stallet.
Snälla ge mig tips!

Senast ändrad:
Sv: Hjälp att planera boxbyggnad

namnls-7.jpg

typ nåt sånt här kanske.. sätte in två extraboxar men det är ju bara att ta bort om du inte vill ha det så.. du kan ju ta bort dom bredivd utrustningen så får du extra stort utrymme för utrustning :idea: gjorde även extra stora boxar.. 7.5 kvadratmeter (fölbox för b-ponny är minst 6.5 kvadratmeter) så då kan du sätta in en lite större häst oxå om du vill :idea:

Jag vet att det är tillåtet med så små boxar, men jag skulle inte ställa en shettis på en så liten yta en gång.
3*3 är det minsta jag skulle kunna tänka mig att öht ha en liten ponny på.
I annat fall skulle jag ha färre antal boxar eller bygga ut.

Tack för detta förslag, och vilken fin ritning :)

Nån mer som har något förslag ?

är det 5x14 meter invändigt eller utvändigt, vad är de exakta innermåtten? och vad är det för väggtjocklekar?

jag gilar intre att rita om jag inte har exakta mått.. jag vill rita så exakt som möjligt förstår du :p

Det är innermåtten.... det maximala utrymmet att utnyttja.

Det var en fin skiss du fått, men inte vidare praktisk ur arbetssynpunkt...
tänk dig att springa runt hela stallet till varje box vid mockning i 50 cm snö... Det tar ju hela dagen. Samma sak vid ut och insläpp - inte vidare praktiskt!

Jag skulle nog föredra att bygga 4 boxar med en bredd av 2,5 m utmed ena långsidan (=10 m + väggtjocklek ca 4 cm per box). Sedan lägga in en gång emellan med en dörr ut. Sedan lägga in hingstens box med en bredd på 2,05 m.
Därifrån skulle jag bygga dem 3 m innåt så jag fick en gång utmed andra långsidan (gångens bredd blir då ca 1,96 m).
I den änden som hingstboxen ligger skulle jag bygga in Shettisboxen i änden på gången 2,05*1,96 m = 4,018 m2
Fölboxarna blir då 2,5*3 m = 7,5 m2 (Kan ju då även användas som enkelbox till D-ponny vid behov).
Hingstboxen blir 2,05*3 m = 6,15 m2
Jag har räknat med en boxväggtjocklek på 4 cm.
Gången utanför hingstboxen blir något smal med 1,75 cm, men den är mest tänkt ifall stallet skulle behöva utrymmas! Rätta ut och ingången hade jag lagt mitt på den långsidan där gången är.
Vill du sedan ha en utgång från varje box direkt ut så är det ju inget svårt att sätta i det också. Men det är alltid praktiskt att ha en gång för skötsel, samt veterinär och hovvård också.

Man bör ha utrymmningsvägar i minst två vädersträck för att få stallet godkänt i dagsläget...

Ursäkta att jag inte bistår med någon skiss, men jag vet inte hur man får upp någon sådan från datorn.

Det var en fin skiss du fått, men inte vidare praktisk ur arbetssynpunkt...
tänk dig att springa runt hela stallet till varje box vid mockning i 50 cm snö... Det tar ju hela dagen. Samma sak vid ut och insläpp - inte vidare praktiskt!

Jag skulle nog föredra att bygga 4 boxar med en bredd av 2,5 m utmed ena långsidan (=10 m + väggtjocklek ca 4 cm per box). Sedan lägga in en gång emellan med en dörr ut. Sedan lägga in hingstens box med en bredd på 2,05 m.
Därifrån skulle jag bygga dem 3 m innåt så jag fick en gång utmed andra långsidan (gångens bredd blir då ca 1,96 m).
I den änden som hingstboxen ligger skulle jag bygga in Shettisboxen i änden på gången 2,05*1,96 m = 4,018 m2
Fölboxarna blir då 2,5*3 m = 7,5 m2 (Kan ju då även användas som enkelbox till D-ponny vid behov).
Hingstboxen blir 2,05*3 m = 6,15 m2
Jag har räknat med en boxväggtjocklek på 4 cm.
Gången utanför hingstboxen blir något smal med 1,75 cm, men den är mest tänkt ifall stallet skulle behöva utrymmas! Rätta ut och ingången hade jag lagt mitt på den långsidan där gången är.
Vill du sedan ha en utgång från varje box direkt ut så är det ju inget svårt att sätta i det också. Men det är alltid praktiskt att ha en gång för skötsel, samt veterinär och hovvård också. Och inte minst underlättas regöringsarbetet.

Man bör ha utrymmningsvägar i minst två vädersträck för att få stallet godkänt i dagsläget...

Ursäkta att jag inte bistår med någon skiss, men jag vet inte hur man får upp någon sådan från datorn.

Ursäkta jag råkade dubbelklicka...:crazy:

Det har du ju alldeles rätt i, kan bli ganska svårjobbat att hela tiden få gå runt på utsidan....

Tack för ditt bidrag :bow:

nu har jag skissat :D

shettisbox 1750x247 5mm = 4,3 m2
Fölboxar 3000x2475 mm = 7,4 m2
Hingstbox och 1 fölbox = 3000x2450 mm = 7,35 m2
Utrustning 2400x1500 mm = 3,6 m2
stallgång mellan hitre vägg och boxar = 2500 mm stallgång mellan fölboxarna mot bortre väggen = 3200 mm

om du istället vill ha 3 spiltor istället för en av fölboxarna kan du göra 3 st på 1400mm bredd och 2150 mm längd, nackdelen då är att stallgången mellan spiltorna och fölboxarna bara blir 1900 mm, och stallgången bakom spiltorna blir bara 2850 mm, 150 mm mindre än rekommenderat.. men när du håller alla andra krav och mått nästan överallt annars kanske byggnadsavdelningen i kommunen bortser från den avvikelsen. plus att du bara ska ha max b-ponnier i stallet..

Senast ändrad av en moderator:

OBS ej skalenlig.... Men rita upp på ett rutigt papper så ser du lättare hur de ser ut typ ...

test.JPG

gjorde en till, det här är så roligt :love:

utrustning 2700x1350 mm = 3,6 m2
hingstbox 2750x1900 mm = 5,2 m2
shettisbox 2750x1600 mm = 4,4 m2
fölboxar 4 st 2475x3000 = 7,4 m2

båda stallgångarna är på 2,5 m bredd och alla dörrar är 120 cm breda.

du kan ha låg vägg mellan fölboxarna och hingsten+shettisen men jag ritade en helvägg här..

alla mått godkända. och fölboxarna kan användas till islänniningar och d-ponnies till nästföljande ägare.. shettisboxaen och hingstboxen kan slås ihop eller användas till foderförvaring om ny ägare vill det. att bygga så att även en ny ägare kan använda stallet är smart..

ytterligare en variant på det senare förslaget är att göra hingst/shettisdelen med större boxar men utan hel genomgång..

hingstbox 2940x2450 mm = 7,2 m2
shettisbox 2310x2450 mm = 5,7 m2
utrustning 2450x1640 mm = 4 m2

du får lite extra utrymme till utrustning och dessutom kan de två boxarna nu användas av b och d ponny om man vill..

ett annat plus om du delar av stallet är att du får en mycket bra brandsektionering.. myndigheter gillar sådant..

En sak som alltid gjort mig mycket förundrad, är hur det kommer sig att hästen, som är ett så frihetsälskande djur, och ofta anpassad till stäppförhållanden..om de nu ska stängas in i hus, har så små fönster till sitt förfogande?
Skisserna ovan är vackra och välarbetade, och det är inte svårt alls att göra stora fönster och luftiga lokaler i ett stall.
Färgerna gör också sitt till, och till min glädje har jag sett att allt fler väljer ljusa, lätta färger, för att få ljus och rymd.
Så...stora fönster tycker jag! Både i stallgång och i varje box!

Tack så jättemycket :bow: :bow: :bow: för de snygga skisserna :love: massa bra ideer!

En sak som alltid gjort mig mycket förundrad, är hur det kommer sig att hästen, som är ett så frihetsälskande djur, och ofta anpassad till stäppförhållanden..om de nu ska stängas in i hus, har så små fönster till sitt förfogande?
Skisserna ovan är vackra och välarbetade, och det är inte svårt alls att göra stora fönster och luftiga lokaler i ett stall.
Färgerna gör också sitt till, och till min glädje har jag sett att allt fler väljer ljusa, lätta färger, för att få ljus och rymd.
Så...stora fönster tycker jag! Både i stallgång och i varje box!
fönstrena är inte det jag koncentrerat mig på.. Ela får själv bestämma fönsterstorleken och placeringen.. :)

Dessutom måste man ta hänsyn till att det faktiskt inte ska gå att HOPPA UT genom fönstret, så visst man kan bredda och höja dem, men då bör man sätta in stag emellan för säkerhets skull..
sen gäller det ju fönsterluckorna också.. man kan inte ha hur gigantiska fönster som helst som ska vara hållbara och öppningsbara.. för även om det är ett ute/kallstall kan man vilja stänga, luckorna (jag observerade att TS skrev att varje häst bör ha en "lucka i väggen", inte "halva väggen öppen")

Mvh M

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 292
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar