Hjälp! är det dumt att köpa??

westernhorsemanship

Trådstartare
Ska ta det från början, jag letar efter en hopphäst att utvecklas med nu när jag fått min nordistant såld, hon åker imorgon. Nu är det så att jag varit och provridit 2 st, ena var inte alls intressant ( har ganska höga krav då jag redan har en senskadad 08 och en liten tjej född 09)

Nu till saken, jag letar efter en FRISK häst som jag kan rida varje dag och hoppträna en gång i veckan för att sedan tävla.
Jag provred en fullblods tjej född 07, fastnade verkligen för henne ridmässigt och från marken, hon har haft en tidigare blödning i senan ( 2010) när hon kom från banan. Har en reservation för det i försäkringen. Såg att hon hade vita ärr på frambenen när jag kom dit och frågade M (ägaren) vad det var och M sa att hon ramlat i somras och skrapat upp. Hon hade varit hos sven lindblom och böjt igenom henne dels efter senskadan och såren på båda fram ( ganska stora och långa)

Bestämde mig för att veterinär besiktiga trots det låga priset bara för att kunna ta bort reservationen på senan, som nu såg jättefin ut. Eftersom att hon hade böjt henne på klinik utan reaktion antog jag att hon skulle gå igenom. MEN hon var halt redan innan böjprovet vid longering och ingen skillnad efter böjningen. hon var alltså 1 gradig INNAN böjning :confused: :confused: Enligt vet så skulle jag kolla upp henne på klinik då det troligtvis var en sträckning i bogen.

I och med att jag redan har en skadad häst som jag måste åka med till klinik titt som tätt och letar efter en FRISK och HEL häst valde jag att avstå från att köpa henne och spendera lite mer pengar på en frsik bra häst.

Iallafall så smsar M till mig och säger att hon inte förstår och att hon var halt när jag red henne, vilket hon inte var. Jag skulle garanterat känna om hösten jag rider i 1,1/2 timme var halt! provhoppa henne också. Hon vara bara lite stelare och svårare att böja i höger varv men absolut inte halt! Nu smsar M om att jag får köpa henne ännu billigare och att hennes stallplats går ut första feb. VAD SKA JAG GÖRA? :crazy: är det dumt att köpa en sån häst?? ska bara tilllägga att jag ska provrida 2 hästar nästa vecka som inte har ngn skadehistorik. Vill kunna tävla 1-1,30 m i höst..

Sv: Hjälp! är det dumt att köpa??

Du vill tävla hoppning, hästen har en gammal senskada, dessutom verkar ju säljaren antingen idiotförklara dig, eller ljuga dig rakt upp i ansiktet? Nä, jag hade inte vågat chansa på att hästen höll.

Jag hade inte heller köpt om jag hade haft de planerna du har

Klart att du inte ska köpa den när det finns så många friska hästar på marknaden.

Gillar du sjuka hästar som inte går att rida? För nu är du intresserad av att köpa på dig ytterligare en.

Ja, det är jättedumt att köpa en sån häst, även om den är billig.

Man vet vad man har men inte vad man får, och det du har framför näsan är en skadad unghäst med reservation på försäkringen.

Vill du tävla 1.30 i höst är det inte en skadad femåring du ska ha.

Fullblodstokig som man är kollar man annonser titt som tätt fastän man inte ska köpa och ska nöja sig med dom två man har.

kan det va det fullblodet som finns på annons nu som det står att den måste bli såld innan första februari. I annonsen framkommer ingenting om skador eller liknande. Snabb och smidig affär, joo tjena. lätt att lura på någon en halvdan häst i tron om att de är frisk för en billig peng :cool:

Köp inte. Hästen är halt och har en tidigare senskada.
Dessutom kam man kanske misstänka att de vita fläckarna är tidigare blistring (vilket iofs inte behöver ha någon betydelse).

Att köpa en halt häst, fd galoppör, som hopphäst att satsa på?:crazy:

Kan tillägga att vita fläckar på ben inte behöver betyda något. Mitt ena fullblod var van vid att gå i heeeelt släta hagar tills hon kom till mig där dom får tänka lite mer på vad dom sätter sina hovar ibland, vilket resulterade i småsår på skenbenen. Detta har inte hon ont av, lite skönhetsfel bara :angel:

Ja, det är dumt.. Ägaren har ju också insett att den kommer bli riktigt svår att bli av med. Du vill ha frisk häst, det finns massor av trevliga hästar utan skadehistorik! Jag hade inte ens tittat på den om jag fått info om blödning i senan.

Har det betydelse för dig att det är en fd galoppör? Kunde likaväl varit ett fint dyrt halvblod som är halt! :mad:

Ja, faktiskt. Jag inbillar mig att de tränas ganska hårt i ganska ung ålder och det gör mig tveksam.
Precis som med travarna.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en travare som inte är snabb nog för att duga, men inte en som fått senskada av träningen.

Däremot ser jag ingen betydelse i att det är ett fullblod som är halt jämfört med ett halvblod eller vad som helst. Just galopp- eller travtränad häst är ett större problem för mig.

Köp den INTE! Säljaren är desperat och sänker därför priset. Jag står själv med en senskadad häst som jag köpte för bara ett år sedan och det är inte kul och väldigt dyrt! Satsa på en hel och frisk häst och lägg lite mer pengar.
Lycka till med hästletandet och tävlingsplanerna!

Köp inte!

Har hästen startat galopp så har jag för mig att det iaf är stora reservationer i försäkringen. Jag känner en tjej som står med en sån häst nu som hon älskar och inte vill ta bort. Det har blivit hutlöst dyrt att behandla den där hästen. Många, många kronor mer än hästen är värd. Och allt det iom att den startat löp och då måste försäkras med kraftiga reservationer. Så hon har fått bekosta alla behandlingar själv.

Det finns så mycket friska hästar.
Problem får man alltid iaf i någon form. Köp inte på dig fler problem!

Alla friska hästar går att A1:a. Är de inte friska blir det reservationer. Vi har haft fullblod med löpkarriär som när han blev ridhäst försäkrades A1. Den här hästen TS pratar om verkar vara en rejäl pengaslukare, med tveksam prognos att bli frisk.

Dock måste aktiva löphästar genomgå veterinärbesiktning UA innan det går att försäkra in dem (gäller trav- och galopphästar, se bolagens villkor).

Ja, faktiskt. Jag inbillar mig att de tränas ganska hårt i ganska ung ålder och det gör mig tveksam.
Precis som med travarna.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en travare som inte är snabb nog för att duga, men inte en som fått senskada av träningen

Beror på vem som tränat hästarna hur fräscha och hållbara dom är:angel:

Likadant som i ridvärlden, det finns hästar som rids sönder vid tidig ålder pga okunskap! Hur många hästar ska inte prestera vid tidig ålder? Hoppas sönder etc

Kan tillägga att jag köper hellre en galopp/travhäst som varit BRA för dom blir inte lika hårt pressade som dom långsammare hästarna.

Samt att en häst som löpt och inte varit skadad är en mycket hållbar häst. Skulle du köpa en ren hopphäst som fått en senskada pga träning/tävling?

Tack alla för era åsikter! jag ska INTE köpa den och det är annonsen som ligger ute på hastnet nu Ja fullblod 7500 innan första feb.. hon kommer troligtvis inte säga om hästen varit vet besiktigad heller då hon sa till mig att dte var en familj som bestämt sig att köpa henne men hoppat av i det sista ( undra varför) för hästen krubbiter... jo tjena och då såldes hästen för 25.000....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 450
Hästmänniskan Hej! Okej, jag varnar er för ett långt inlägg. Jag är i en lite knepig situation och behöver lite åsikter och råd, och jag tänkte...
Svar
12
· Visningar
2 522
Senast: Pathmaker
·
Ekonomi & Juridik Hade en nära väns häst på inridning hösten 2010-våren 2011 och fastnade otroligt för henne. Då var hon otroligt trevlig att ha och göra...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 689
Senast: Monifa
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 343
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar